Hallo,
Ik heb een vraag.
Wij zijn eigenaar van een studio sinds december 2004. Deze is sinds juni 2005 verhuurd. In 2007 is er een nieuwe huurder gekomen. Die woont er nog steeds.
De studio is gelegen in een grote blok met verschillende appartementen en studio's.
Ik ben erg geschrokken van de eindafrekening van 2008. De huurder moet 1500 euro bij betalen. Hij betaalt iedere maand 50 euro voorschot. De vorige jaren kwamen we toe met dit bedrag om de kosten te dekken en moest er niets bij betaald worden bij de eindafrekening.
Dit grote bedrag lijkt te wijten te zijn aan de verwarmingskosten en verbruik van water. De verwarmingskosten worden bepaald met caloriemeters en worden opgenomen door ISTA.
Ik heb bij ISTA geïnformeerd of er geen fout is gemaakt. Nu blijkt dat dit hoge verbruik eigenlijk een afrekening is van de vorige 4 jaren (2005 - 2008). Aangezien er bij de opname de huurder nooit thuis was, heeft men een forfait aangerekend. Maar dat forfait bleek veel te laag te liggen.
Ik had daar totaal geen vermoeden van. Ik kon dit helemaal niet inschatten omdat dit ieder jaar hetzelfde was. Ik ging er ook van uit dat een forfait meestal meer was dan het echte verbruik. Ik heb er bij mijn huurders ook niet echt op aangedrongen om thuis te zijn voor de opnames.
Ik voel ons nogal oneerlijk behandeld. Ten eerste zal ik moeten geld terug vorderen van mijn eerste huurder. Ik heb bij zijn vertrek geen tussentijdse afrekening laten omdat ik vermoedde dat ik voldoende fondsen maandelijks had opgevraagd.
Ten tweede rekent ISTA het verbruik nu aan aan de nu geldende eenheidsprijzen voor de energie die serieus wat hoger liggen dan 4 jaar geleden.
Mijn vragen
1. Mag ISTA 4 jaar terug gaan voor de afrekening te maken ?
2. Mag ik mijn vorige huurder alsnog een afrekening sturen ? Moet die dat dan betalen ?
3. Kan ik eisen dat ISTA de eenheidsprijzen aanpast aan de vorige jaren?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties.