Nieuwe gemeente wet 135

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Nieuwe gemeente wet 135

#1 , 12 aug 2022 13:31

Lezen samen met https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 8&start=15 en met https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 62#p696362 - JurecaBE - moderator



Hallo

In noodsituaties gaat de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring niet snel genoeg (wachten op woningonderzoek of advies van Wonen-Vlaanderen, de betrokken partijen horen). In situaties waarbij de veiligheid of de gezondheid van bewoners, omwonenden of passanten in acuut gevaar is, kan de burgemeester zelf optreden.

De burgemeester kan in toepassing van artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet alle maatregelen nemen die hij noodzakelijk acht, bijvoorbeeld een bevel tot ontruiming, een bevel om muren te stutten of een onbewoonbaarverklaring, zolang die maatregelen in verhouding staan tot de risico’s.

Staat op de website van de Vlaamse overheid.

Overigens gaat dat blijkbaar in praktijk anders...tot wie richt ik me om dat te laten vaststelling middels een officiële klacht?

Groetjes
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#2 , 12 aug 2022 13:54

Beslissing burgemeester
De burgemeester moet steeds beslissen tot herhuisvesting. Als hij daar andere diensten voor wil inschakelen (bv. het OCMW) moet hij daartoe formeel de opdracht geven.

De burgemeester neemt de noodzaak om te herhuisvesten (omwille van een veiligheids- en/of gezondheidsrisico of mensonwaardige toestanden) op in een besluit. Hij formaliseert zijn beslissing tot herhuisvesting in een afzonderlijk herhuisvestingsbesluit (DT036 besluit herhuisvesting), dat hij neemt op het ogenblik van de herhuisvesting en betekent aan de belanghebbenden.

Gelet op de hoogdringendheid zal de burgemeester dat herhuisvestingsbesluit sneller moeten nemen dan dat hij de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring kan doorlopen. Dat kan daarna volgen.

De burgemeester kan het herhuisvestingsbesluit ook integreren in een onbewoonbaarheidsbesluit op basis van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet (DT105 besluit NGW onbewoonbaarheid), dat eveneens gebaseerd is op hoogdringendheid. In dat geval moet hij beide rechtsgronden wel duidelijk apart vermelden.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 12 aug 2022 14:00

Mijn gezin zit al maanden zonder stroom heel huis heel elektrischeteits problemen/lekkage oude buizen overal in appartement. Gaslek ontdekt van meer dan 3 liter per 10 minuten, op tijd erbij gelukkig, meneer van fluvius zei ook buizen problemen
Riolering problemen in heel appartement tot aan de slaapkamer van de kinderen.(kapotte oude buizen)
Geen goed geisoleerd dak.
Ongedierte en alles is kapot in appartement, maar nog niemand grijpt in triest.
Life is a journey enjoy the ride.

Reclame

lukasi
Berichten: 1145

#4 , 12 aug 2022 17:41

waarom weer een nieuw topic?
Die andere zijn toch niet afgesloten voor commentaar?
Je zorgt daarvoor zelf voor heel veel onduidelijkheid en verwarring in je berichtgeving .
Probeer eerst voor je zelf en voor ons duidelijk de historiek en de problematiek te schrijven want ik denk niet dat er iemand zich herinnert waar louiza alle berichten heeft gepost over haar problemen en ergernissen . Laat staan dat iemand dit allemaal voor jou op een rijtje gaat zetten.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 12 aug 2022 18:12

Hebt u al eens contact opgenomen met OCMW of CAW?

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 12 aug 2022 18:17

Je kan artikel 135 niet afdwingen. Als de officiële instanties al geconcludeerd hebben dat de situatie niet ernstig genoeg is, moet je u daarbij neerleggen.

Je kan altijd op eigen initiatief een huurverbreking onderhandelen en verhuizen naar iets anders.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#7 , 12 aug 2022 18:51

Woonskwaliteit mensen stad Antwerpen hebben mij maanden aan lijntje gehouden wat betreft ingrijpen.

En nu is volgens hen artikel 135 niet van toepassing omdat we niet in een gevaarlijke situatie zitten.

20 juli rook ik gas en volgens fluvius wat ik ook aan dienst Woonskwaliteit heb gestuurd.
Meer dan 3 liter per 10 minuten, oude buizen ook van gas, het had slecht kunnen aflopen mits ik tussen heel dit gebeuren het gas niet had geroken en gaslek heb gebeld.

Maar geen gevaar zegt aldus Woonskwaliteit
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#8 , 12 aug 2022 18:53

Hebt u al eens contact opgenomen met OCMW of CAW?
Caw sta ik al vanaf januari op de lijst voor gezinsopvang.
OCMW zegt geen noodwoningen (doorgang woningen te hebben)
Dispatching
Zegt geen appartementen beschikbaar te hebben.
Uiteindelijk uitgenodigd voor intake en ben daarna genegeerd door hen.
Door gevraagd en krijg weer geen duidelijk antwoord
Life is a journey enjoy the ride.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 aug 2022 20:03


Meer dan 3 liter per 10 minuten, oude buizen ook van gas, het had slecht kunnen aflopen mits ik tussen heel dit gebeuren het gas niet had geroken en gaslek heb gebeld.

Heeft Fluvius de gas afgesloten??? Indien niet, is het niet ernstig genoeg.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#10 , 12 aug 2022 20:47

Ja natuurlijk is het afgesloten geweest door fluvius dat is toch logisch

We zitten maanden als gezin zonder basis behoefte en zijn uitgebuit door de huisjes melker van een huur huisbaas, en vervolgens krijgen we nog een trap na van dienst Woonskwaliteit stad Antwerpen die grijpen pas in blijkbaar als het te laat is!
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#11 , 12 aug 2022 20:53

Lees even het artikel 135 door.

omwille van een veiligheids- en/of gezondheidsrisico of mensonwaardige toestanden)
Life is a journey enjoy the ride.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 12 aug 2022 21:57

Je hebt pech met het advies van de wooninspecteur.
Het is natuurlijk op veel plekken zo.
Bij ons in de gemeente wordt Artikel 135 enkel gebruikt bij instortingsgevaar. De afgelopen tien jaar zijn hier al twee huizen gewoon uit het niets ingestort, het kan dus altijd erger. De reden waarom dat artikel 135 niet snel gebruikt wordt, is omdat de gemeente of stad dan verantwoordelijk is voor herhuisvesting. In eerste instantie een noodwoning en vervolgens voorrang op een sociale woning. Gemeentes en steden hebben die woningen gewoonweg niet.

Het enige wat dat je kan doen, is zelf verhuizen. Ik snap dat het moeilijk is, de huurmarkt is duur en er is discriminatie maar je hebt maar twee mogelijkheden, Goedkoper huren en in een aftandse woning leven of duur huren en het grootste deel van jullie loon aan huisvesting besteden.
Heb je u al ingeschreven in een sociale woning?

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#13 , 12 aug 2022 22:21

Pech? we zitten niet op de kermis, ik zit in een krot van een huis wat onbewoonbaar is en ben 6 maanden bezig geweest met dienst Woonskwaliteit stad Antwerpen over de huidige situatie en elke weer excuuses over van alles behalve wat juist is.

Ja sta al jaren ingeschreven

Kan ik me klacht hier indienen ?

Klacht digitaal indienen via het Digitaal klachtenformulier | Lokaal Bestuur Vlaanderen .
Klacht op papier indienen via aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs op het volgende adres:

Agentschap Binnenlands Bestuur
VAC Herman Teirlinck Brussel
Havenlaan 88, bus 70
1000 Brussel

Bedankt voor het meedenken
Life is a journey enjoy the ride.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 aug 2022 22:43

Mevrouw mag ik er u op wijzen dat u deels zelf schuld heeft aan de situatie waarin u verkeert. U bewoont een woning die onbewoonbaar werd verklaard en dus als zodanig niet meer mag verhuurd worden totdat de reden van ongeschiktheid is opgeheven. Als ik al uw commentaren en aanvallen lees, ben ik geneigd om te denken dat u helemaal niet wil meewerken aan een oplossing. U maakt me niet wijs dat de sociale dienst u met een kluitje in het riet zou sturen. Ik heb de indruk dat u gewoonweg niet wil vertrekken uit deze woning en als zodanig dan ook schuldig bent aan deze situatie. Zoals ik reeds in vorige topics heb gesuggereerd, zoek hulp en niet alleen op het vlak van huisvesting. U heeft de nodige suggesties gekregen. Ik meen dan ook dat best een slotje wordt gezet. U kan dan altijd nog een topic openen als u een oplossing heeft gevonden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1145

#15 , 13 aug 2022 07:46

weeral een nieuw topic ??
Zoals ik al zei: TS moet toch eerst eens duidelijk stellen wat er allemaal aan de hand is, welke akties ze zelf al heeft ondernomen en wat daarvan de resultaten waren.

Terug naar “Huren”