Gevolgen voor huurder als domicilie niet op verhuuradres wordt geplaatst?

Artemus ClydeFrog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gevolgen voor huurder als domicilie niet op verhuuradres wordt geplaatst?

#1 , 11 aug 2022 13:22

Mijn vrouw en ik gaan uiteen. We hebben een gekochte woning waar we de kinderen willen laten opgroeien (birdnesting). We willen samen een appartement huren waar we om beurten een week zullen spenderen. De resterende tijd blijven we bij onze kinderen in de koopwoning. We willen voorlopig onze domicilie laten staan omdat we de koopwoning als onze thuis zien. Alles wat we hebben blijft daar ook staan. We logeren telkens maar een week in het huurappartement. Mijn vraag is nu: heeft het niet plaatsen van de domicilie op het adres van de huurwoning een nadelig effect voor de verhuurder? Moeten we iets speciaals in het contract laten opnemen zodat zowel huurder als verhuurder beschermd zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 11 aug 2022 13:41

Verhuurder gaat dan mogelijk belast worden voor leegstand of tweede verblijf. Normaal gaat hij dan in het contract zetten dat deze kosten voor uw rekening zijn.

Artemus ClydeFrog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2022 14:16

Bedankt voor je antwoord Leen. Enig idee waar ik kan vinden hoe hoog die kosten kunnen oplopen? Is natuurlijk een groot verschil of we over honderden of duizenden euros spreken.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2022 14:40

De heffing tweede verblijf, of leegstand, is meestal gemeentelijke bevoegdheid. Je zal dus bij de betreffende gemeente moeten luisteren. In de gemeente waar ik woon is het zo;
- tweede verblijf; 1200 euro per jaar
- leegstand jaar 1: 1200, jaar 2 2400, jaar 3 3600 en jaar 4 en daaropvolgend 4800 euro jaarlijks

Er kan dus wel een groot verschil zijn tussen beide reglementen :D

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 11 aug 2022 14:43

.. en dat reglement op leegstand kan zwaar veranderen, tot een veelvoud van de genoemde bedragen. Jaarlijks natuurlijk :)

Artemus ClydeFrog
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2022 18:14

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Een van ons zal zijn/haar domicilie verplaatsen naar de huurwoning om met alles in orde te zijn.

Terug naar “Huren”