Plaatsbeschrijving - onderhoud verwarming

Katia16
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving - onderhoud verwarming

#1 , 09 aug 2022 09:09

Hallo,

ik heb vorig jaar in september2021 een 1 jarig huurcontract getekend met de verhuurder die dit voorstelde om te zien of ik een goede huurder was en dan te verlengen. heb Whatsappbericht hiervan.

In maart bij het einde van de dakrenovatie bericht ze mij het gebouw te verkopen en moet dus vertrekken einde contract 30 08 22.
Ik was hier niet mee gesteld om te verhuizen omdat de prijzen gestegen waren van huur en de verhuiskosten weer erbij.

De dame had eigenlijk toen al kennis dat ze het gebouw ging verkopen zonder mij dit mee te delen bij tekenen contract, ze zocht gewoon een 1 jaar huurder. Mijn fout om haar vertrouwd te hebben.

Op mijn huurcontract eiste ze om de onderhoud van verwarming uit te voeren in januari 2022 wat ik raar vond, dus 4 maand na intrek?
Toen vroeg ik de laatste fiche van onderhoud verwarming aan de verhuurder, op het document staat dat onderhoud voor 30/08/22 diende te gebeuren? ( haar intentie voor verkoop gebouw bij intrede word hierdoor bevestigd voor mij toch)

Ik heb een appartement gevonden voor intrek eind juni 22, ik vroeg ik haar mij via mail te bevestigen dat ik vroeger mag vertrekken zodat ik geen verassingen krijg erna. Heeft ze gedaan maar bijgezet als alles betaald is (wat zo was) en de onderhoud chauffage gedaan is mocht ik vroeger vertrekken.

***Heb daar maar 10 maand gewoond en moet door haar verkoop vertrekken, is dit wettelijk? dat ik voor 2 jaar zou moeten betalen? kan ze dit zomaar opeisen?


De plaatsbeschrijving is na 20minuten onderbroken omdat de verhuurster wou discussiëren zonder einde, ik vroeg haar om eerst de plaatsbeschrijving te doen, ze zei een expert te we nemen. Ik heb foto's genomen en ben vertrokken ze heeft me wel alleen de sleutel van de deur binnen gegeven en die van de voordeur heeft ze gehouden.

Op aanraden heb ik de sleutel daarna meteen aangetekend teruggestuurd en gevraagd mij mee te delen hoe ze de plaatsbeschrijving uiteindelijk wou uitvoeren en wanneer.

Ik heb een mail ontvangen van haar paar dagen erna met de plaatsbeschrijving met 2 schade waar ik niet mee akkoord ga, ik vroeg haar mij de foto's te sturen en de facturen ze wou niet. Ze eist eerst een bewijs van onderhoud verwarming.

Nu eist ze als ik niet akkoord ga 2 maand huur omdat ik zogezegd geen tegenopzeg heb gedaan un renom zoals ze zegt

***Mag zij dit zomaar?
***Diende de plaatsbeschrijving niet samen te gebeuren?
***wat zijn mijn rechten hieromtrent als ik of zij naar de vredrechter gaat bij niet akkoord.

Kan iemand mij helpen hieromtrent. Alvast super bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 09 aug 2022 14:47

Een contract van korte duur kan opgezegd worden door beide partijen ten minste 3 maand voor het einde van de contract duur .

Als uw contract ten einde liep op 31 Augustus van dit jaar , en men heeft ( klaarblijkelijk ) reeds in Maart opgezegd , dan is aan bovenstaande voorwaarde voldaan .
De opzegging moet wel gebeuren op een bewijsbare , en tegenstelbare manier . Bij voorkeur via aangetekend schrijven .
Indien het gebeurde via een elektronisch bericht , en u hebt daarop gereageerd , of uw elektronisch systeem heeft automatisch een leesbevestiging gestuurd , dan is dit een bewijs dat u de opzegging gekregen hebt .

De huurder is verplicht een periodiek onderhoud te laten uitvoeren , op diens kosten .
Aangezien de onderhoudsfiche stelt dat dit tijdens uw huurperiode moest gebeuren ( voor 30/08 ) , dient u dit te laten gebeuren ; ongeacht of u vroeger vertrokken bent ( uit vrije wil ) of niet .
Uw huurcontract liep tot 30/08 ( indien ingegaan op 1 September 2021 ) .

Indien er een plaatsbeschrijving was bij begin contract , dient er ook een beschrijving te gebeuren op einde contract , VOORALEER u vertrekt( of ten minste op het allerlaatste ogenblik dat u daar nog bent / of kan aanwezig zijn met uw sleutels , en VOORALEER u de sleutels overhandigd .

Quote : " ***Heb daar maar 10 maand gewoond en moet door haar verkoop vertrekken, is dit wettelijk? dat ik voor 2 jaar zou moeten betalen? kan ze dit zomaar opeisen? "

Als u daar 10 maand gewoond hebt , in plaats van 12 dan was dat uw keuze . Uw contract vereist wel dat u 12 maand betaald .
Als er geen tegenopzeg gebeurt is , met akkoord van verhuurder dan kan verhuurder u nog 2 maand huur opeisen .
De verkoop van het pand heeft hier niets mee te maken . Verhuurder mocht u hoedanook opzeggen 3 maand voor einde contract .
Het niet onderhouden van de verwarmingsinstallatie voor eind datum is in uw nadeel .
Het gehakketak over een plaatsbeschrijving , en het vervroegd vertrekken , alsook het eenzijdig indienen van de sleutels zonder tegenopzeg , maakt dat er u weinig of geen rechten overblijven .

Géén idee waarom u 2 JAAR zou moeten betalen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

CityBird
Berichten: 794

#3 , 09 aug 2022 15:12

9
Heb daar maar 10 maand gewoond en moet door haar verkoop vertrekken, is dit wettelijk?
D.i. een redeneringsfout. De reden waarom je moet vertrekken is dat je huurcontract eindigt na 12 maanden niet dat de woning verkocht zal worden. Het is misschien niet netjes dat de verhuurder dit anders voorstelde, maar dat verandert weinig aan de contractuele voorwaarden.

Wat het onderhoud van de ketel betreft. Op het einde van de huurperiode zal je gewoonweg een geldig onderhoudsattest moeten voorleggen.

Reclame

Terug naar “Huren”