Ik huur sinds bijna 2 jaar een huis in de vrije sector. Het eerste half jaar woonde ik in dit huis met een medebewoner die aan mij huur overmaakte maar geen medehuurder was.
Nu ben ik anderhalf jaar geleden verhuisd naar een ander huis en ben op mijn eerste adres ingeschreven gebleven zodat mijn medebewoner daar kon blijven wonen. Mijn medebewoner is toen onderhuurder geworden.
Nu wil ik mij wegens een verhuizing naar het buitenland uitschrijven uit bovengenoemd adres maar ben bang dat mijn woningcorporatie hier achter komt. Mijn onderhuurder voldoet niet aan de inkomenseis en kan de woning niet zelf huren.
Wel kan ik aantonen dat de onderhuurder reeds 1.5 jaar elke maand keurig de huur naar mij overmaakt.
Wat te doen?
Als uw verhuurder zich laat informeren en/of een beetje de wet kent, dan heeft u m.i. een probleem!
Uit de syllabus van ondergetekende in het kader van de les "huurschade" die ik doceer:
"- Onderverhuring:
Hier bepaalt artikel 4§2.:
- De huurder die een woning in huur genomen heeft die hij tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt,
mag het goed niet volledig onderverhuren.
Met de instemming van de verhuurder mag hij een gedeelte van dat goed onderverhuren op voorwaarde dat het resterende gedeelte tot zijn hoofdverblijfplaats bestemd blijft.
…[…] …
Het akkoord gaan van de onderhuur door de verhuurder ontslaat de hoofdhuurder ten opzichte van de verhuurder evenwel niet van zijn aansprakelijkheid wanneer de onderhuurder huurschade veroorzaakt.
De initiële juridische (contractuele) band tussen hoofdhuurder en verhuurder blijft immers bestaan.
Tussen de hoofdhuurder en onderhuurder ontstaat eveneens een juridische (contractuele) band (zie artikel 4§3. Burgerlijk Wetboek)."
Belangrijk opmerking; voorgaande kadert binnen de woninghuur hoofdverblijfplaats (dus geen huurovereenkomst naar gemeen recht).