Huurkosten pro rata bij eerder intrekken van appartement.

basvdh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurkosten pro rata bij eerder intrekken van appartement.

#1 , 04 aug 2022 12:47

Mijn nieuwe huurcontract gaat in op 01/09/2022, maar we hebben mondeling afgesproken met de makelaar dat we eerder in het appartement zullen trekken. Dit was geen probleem voor haar zolang de 1e maand huur, de verzekering & de borg in orde is, pas dan zouden wij de sleutels overhandigd krijgen. Wij hebben daarom onze verhuis vrij snel in augustus gepland (20/08/2022), en de benodigde vergunningen aangevraagd + de verhuisfirma vastgelegd.

Nu heb ik een mail ontvangen waarin plots staat dat ik per kalenderdag dat ik er eerder in trek 36,29€ moet betalen ((huurkost + provisie) / 31). Terwijl dit niet op het contract staat of ooit tegen ons gezegd geweest is. Bovendien weet ik van de huidige huurder van het appartement dat de maand Augustus ook gewoon betaald is, en ze hier dus dubbel geld voor ontvangen.

Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2022 12:56

Als je enkel mondeling hebt afgesproken dat je er vanaf de 20ste in kan, is dit

1. Waarschijnlijk niet bewijsbaar
2. Betekent dit niet automatisch dat dit gratis is, pro rata ten opzichte van een volledige maand lijkt me fair

Wat de vorige huurder betreft: deze had beter onderhandeld om alleen de sleutels vroeger af te geven in ruil voor een gedeeltelijke terugbetaling van de maand augustus. Maar dat is zijn zaak.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 04 aug 2022 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 04 aug 2022 12:59

Waarom zou men u er gratis moeten laten wonen?

Reclame

basvdh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2022 13:15

Waarom zou men u er gratis moeten laten wonen?
Het is toch niet gratis als de huur voor de volledige maand Augustus al betaald is door de vorige huurder?

De vraag is vooral of het toegestaan is om huur te ontvangen van 2 verschillende huurders over dezelfde periode.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 04 aug 2022 13:18

Waarom zou men u er gratis moeten laten wonen?
Het is toch niet gratis als de huur voor de volledige maand Augustus al betaald is door de vorige huurder?

De vraag is vooral of het toegestaan is om huur te ontvangen van 2 verschillende huurders over dezelfde periode.
Dat is de opzeg, niet de huur. En dat is perfect toegestaan.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 04 aug 2022 13:30

Het contract met de vorige huurder was met... de VORIGE huurder. Dat is afgehandeld, en die heeft daar verder niets meer mee te maken. Terwijl u als huurder vanaf 1 september, daar ook niets mee te maken hebt.

De verhuurder had ook het volste recht om u pas op 31 augustus, ergens in de late namiddag, de sleutels te overhandigen....

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 04 aug 2022 20:29

Of zelfs op 31aug om 23.59.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 04 aug 2022 20:40

Of zelfs op 31aug om 23.59.
Schitterend begin van een huurperiode, zowel voor de huurder als voor de verhuurder.

Terug naar “Huren”