Overdracht van een korte duur huurcontract

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Re: Huurcontract niet geregistreerd

#16 , 03 aug 2022 21:17

‘Zou kunnen ‘ maar er is bij mijn weten niets veranderd aan de regels mbt registratieplicht. Daarom graag een echte huurexpert hier.
Art. 21. Korte duur
§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.
Artikel 17 tot en met 20 zijn niet van toepassing op die huurovereenkomst.
Met behoud van de toepassing van artikel 34 en 35, § 2, kan de huurovereenkomst, vermeld in het eerste lid, maar eenmaal en alleen schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
De huurovereenkomst wordt beëindigd als een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging heeft gedaan.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of enige andersluidende overeenkomst wordt bij ontstentenis van een tijdig gedane opzegging of als de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval zijn artikel 16 tot en met 20 van toepassing en blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, met behoud van de toepassing van artikel 34, 35 en 36, § 3.
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Ik ben geen huurexpert, maar bovenstaande komt uit het huurdecreet van 2019. Bij niet registratie is er slechts 1 maand opzeg nodig, die ingaat op de 1ste dag van de maand volgend op de opzegging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 aug 2022 13:42

Ik heb mijn huurcontract 28 juli 2022 opgezegd en ook aangetekend opzegbrief afgegeven aan makelaar.
Mevrouw zei dat het in orde is en ik sleutels moet inleveren op 01 augustus 2022.

Dit heb ik allemaal gedaan, nu ben ik erachter gekomen dat het contract nooit geregistreerd is (korte contract moet ook geregistreerd worden)
Plaatsbeschrijving is ook nooit overhandigd.

Nadat ik mevrouw heb gemaild en situatie heb uitgelegd kreeg ik vandaag antwoord:
ze heeft sinds vandaag het contract geregistreerd en zegt dat ik opnieuw een opzegbrief moet opstellen met handtekening van de verhuurder en een kopie aan haar moet bezorgen. dat allemaal op 04 augustus.
Ik vind het best sluw, omdat ik al dagen contact probeer te krijgen en zij nergens op reageerde en opeens sinds vandaag wel.

Wat kan ik nu doen?

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 aug 2022 13:44

‘Zou kunnen ‘ maar er is bij mijn weten niets veranderd aan de regels mbt registratieplicht. Daarom graag een echte huurexpert hier.
Art. 21. Korte duur
§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.
Artikel 17 tot en met 20 zijn niet van toepassing op die huurovereenkomst.
Met behoud van de toepassing van artikel 34 en 35, § 2, kan de huurovereenkomst, vermeld in het eerste lid, maar eenmaal en alleen schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
De huurovereenkomst wordt beëindigd als een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging heeft gedaan.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of enige andersluidende overeenkomst wordt bij ontstentenis van een tijdig gedane opzegging of als de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval zijn artikel 16 tot en met 20 van toepassing en blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, met behoud van de toepassing van artikel 34, 35 en 36, § 3.
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Ik ben geen huurexpert, maar bovenstaande komt uit het huurdecreet van 2019. Bij niet registratie is er slechts 1 maand opzeg nodig, die ingaat op de 1ste dag van de maand volgend op de opzegging.
Beste,

Makelaar heeft het vandaag geregistreerd en wilt nu een officiele opzegbrief die ook ondertekend is door de verhuurder. Echter heeft zij dat op 28 juli toen ik persoonlijk ben langsgegaan om het contract op te zeggen niet bij vermeld. Zij gaf een brief die ik heb ondertekend en hiermee zou het voldoende zijn. Ook heb ik sinds 1 aug de sleutels niet meer.
04 augustus 2022 is alles plotseling geregistreerd..

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#19 , 04 aug 2022 13:55

In de logica van de opeenvolging der feiten:
- huurcontract is niet geregistreerd.
- u zegt het huurcontract op per 28 juli.
- huiseigenaar is mondeling akkoord en vraagt u de sleutels in te leveren per 1 augustus.
- u doet dat: de eigenaar heeft alle sleutels en het huurcontract is aldus beëindigd en bestaat niet meer.

Gezien er geen contract meer is tussen de verhuurder (huiseigenaar) en u, kan men niet meer vragen het contract op te zeggen. Het bestaat niet meer. Overigens denk ik dat de makelaar die een verbroken huurcontract tracht te registreren eigenlijk een frauduleuze handeling pleegt.

Ik zou wel een telefoontje doen naar het registratiekantoor om te vragen wat er ondernomen wordt in geval van registratie na opzegging van een huurcontract.

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#20 , 04 aug 2022 14:03

In de logica van de opeenvolging der feiten:
- huurcontract is niet geregistreerd.
- u zegt het huurcontract op per 28 juli.
- huiseigenaar is mondeling akkoord en vraagt u de sleutels in te leveren per 1 augustus.
- u doet dat: de eigenaar heeft alle sleutels en het huurcontract is aldus beëindigd en bestaat niet meer.

Gezien er geen contract meer is tussen de verhuurder (huiseigenaar) en u, kan men niet meer vragen het contract op te zeggen. Het bestaat niet meer. Overigens denk ik dat de makelaar die een verbroken huurcontract tracht te registreren eigenlijk een frauduleuze handeling pleegt.

Ik zou wel een telefoontje doen naar het registratiekantoor om te vragen wat er ondernomen wordt in geval van registratie na opzegging van een huurcontract.
Exact, ik heb dus gebeld naar het kantoor, en de situatie uitgelegd. mevrouw van de registratiekantoor vertelde toen dat de makelaar mij inderdaad willen binden aan het contract, terwijl het al opgezegd is en ik ook een bewijs hiervan heb. Bovendien ben ik persoonlijk bij de makelaar langsgegaan. Alles was toen in orde en ik hoefde ook niet met de eigenaar in gesprek of handtekening te vragen of iets dergelijks
Verder kon de mevrouw van registratiekantoor mij geen info geven over de wetten, hiervoor moet ik een advocaat nemen of huurbond inschakelen. Wel zei ze dat als ik het huurcontract heb opgezegd dat k niet perse een handtekening van de eigenaar moest hebben, aangezien het via de makelaar is gegaan.
Laatst gewijzigd door Sunshine2022 op 04 aug 2022 14:14, 3 keer totaal gewijzigd.

freelance
Berichten: 2615

#21 , 04 aug 2022 14:09

Toch opletten, ik heb altijd gelezen dat een huurcontract hoofdbewoning KORTE DUUR niet geregistreerd hoeft te zijn om geldig te zijn en dat je er bij niet-registratie niet zomaar van kan vertrekken zonder een wettelijke opzegtermijn en schadevergoeding.


https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 02/related

Wat mis ik een expert als Vandebos!
Zou het kunnen dat die "lacune" gecorrigeerd is met de invoering van het Vlaams Woninghuurdecreet , dus vanaf 1.1.2019 ?

Bedankt om ons te herinneren aan iemand als Vandebos trouwens :)
Die " lacune " is inderdaad gecorrigeerd door de wet van Januari 2019 .
De wettekst die ik citeerde ( art 21 paragraaf 2 ) komt dan ook uit de vernieuwde huurwet . ( zoals ook NatD goed gezien heeft )

Inderdaad , we missen Vandebos . Niet alleen voor zijn kennis ( waar ik persoonlijk héél veel van opgestoken heb ) maar ook zijn specifieke manier van antwoorden die er meestal niet om loog ( en ondanks het feit dat hij een verhuurder was ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#22 , 04 aug 2022 14:28

Check eens of het geregistreerd is voor 2 augustus, of toch tenminste ter registratie aangeboden voor die datum.

Ik hoop dat het contract ook die datum van 2 juni draagt?
Het is niet geregistreerd, ik heb vandaag gebelt met de registratie kantoor. Zij kunnen niks zien of vinden onder mijn naam. Ook is er niks aangeboden voor registratie. Huren kon pas officieel vanaf 15 juli, omdat de vorige bewoners toen zijn vertrokken. Ondertekenen was wel op 2 juni, dat staat ook in het contract met datum erbij.
Betreft het registreren , is het de datum van ondertekening die telt . ( vraag maar aan FOD Financien )
2 Juni ondertekend / 4 Augustus geregistreerd ( of poging tot ) is helaas voor tegenpartij 2 dagen te laat .

Zoals Eylis aangeeft , contract bestaat niet meer ( correct opgezegd , EN conform wetgeving ) .
Huurwaarborg moet vrijgegeven , zoniet vrederechter .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#23 , 04 aug 2022 15:14

Check eens of het geregistreerd is voor 2 augustus, of toch tenminste ter registratie aangeboden voor die datum.

Ik hoop dat het contract ook die datum van 2 juni draagt?
Het is niet geregistreerd, ik heb vandaag gebelt met de registratie kantoor. Zij kunnen niks zien of vinden onder mijn naam. Ook is er niks aangeboden voor registratie. Huren kon pas officieel vanaf 15 juli, omdat de vorige bewoners toen zijn vertrokken. Ondertekenen was wel op 2 juni, dat staat ook in het contract met datum erbij.
Betreft het registreren , is het de datum van ondertekening die telt . ( vraag maar aan FOD Financien )
2 Juni ondertekend / 4 Augustus geregistreerd ( of poging tot ) is helaas voor tegenpartij 2 dagen te laat .

Zoals Eylis aangeeft , contract bestaat niet meer ( correct opgezegd , EN conform wetgeving ) .
Huurwaarborg moet vrijgegeven , zoniet vrederechter .
De mevrouw van FOD zei dat in haar systeem ziet staan: 31 mei 2022 is het contract ondertekend en daarom 2 maanden te laat.
Ook bij Korfine staat 31 mei 2022. Dat is wel verwarrend, maar we hebben het huis leeggehaald en sleutels ingeleverd tijdens de periode dat het nog niet geregistreerd was. Maar de makelaar houdt vast aan dat het contract nog steeds bestaat.
Nog een vraagje; Hoe zeg je een contract dat geregistreerd is op? Moet dit echt met een brief en handtekening etc. of kan je bijvoorbeeld ook mondeling zeggen dat je het huis verlaat en vertrekken zonder gevolgen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 04 aug 2022 15:50

Hoe zeg je een contract dat geregistreerd is op? Moet dit echt met een brief en handtekening etc. of kan je bijvoorbeeld ook mondeling zeggen dat je het huis verlaat en vertrekken zonder gevolgen?
Een huurcontract zeg je enkel en alleen AANGETEKEND op.

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#25 , 04 aug 2022 16:04

Hoe zeg je een contract dat geregistreerd is op? Moet dit echt met een brief en handtekening etc. of kan je bijvoorbeeld ook mondeling zeggen dat je het huis verlaat en vertrekken zonder gevolgen?
Een huurcontract zeg je enkel en alleen AANGETEKEND op.
Kan dit ook niet digitaal, per mail bijvoorbeeld (ingescand)?

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#26 , 04 aug 2022 16:07

De makelaar vroeg dus om afgelopen maandag de sleutels in te leveren en ik moest iets ondertekenen. Vanwege ziekte ben ik niet langs gegaan, heb wel de sleutels in de brievenbus ingeleverd. Daarna heb ik nog paar keer gemaild, gebeld en gevraagd of ze het document per mail naar mij kon versturen omdat ik vanwege coronatest niet naar buiten kon. zij heeft dagenlang niet gereageerd. Mijn partner (waarmee ik niet gehuwd ben of feitelijk samenwoon) heeft wel een document ondertekend en de sleutel ingeleverd op de maandag. (Hij was de mede huurder samen met mij)

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#27 , 04 aug 2022 16:10

Ik heb mijn huurcontract 28 juli 2022 opgezegd en ook aangetekend opzegbrief afgegeven aan makelaar.
Klein vraagje, je weet toch wat een aangetekende brief is, omdat je hier zegt dat je een aangetekende brief hebt afgegeven? Een aangetekende brief is een brief die je aangetekend via het postkantoor opstuurt. In het postkantoor moet je dan een blaadje invullen (of meerdere als het met antwoordkaart is). De post stuurt die dan op naar de geadresseerde die dan een handtekening moet plaatsen om de brief te krijgen.

https://www.bpost.be/nl/brief-versturen ... de-zending

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#28 , 04 aug 2022 16:52

Ik heb mijn huurcontract 28 juli 2022 opgezegd en ook aangetekend opzegbrief afgegeven aan makelaar.
Klein vraagje, je weet toch wat een aangetekende brief is, omdat je hier zegt dat je een aangetekende brief hebt afgegeven? Een aangetekende brief is een brief die je aangetekend via het postkantoor opstuurt. In het postkantoor moet je dan een blaadje invullen (of meerdere als het met antwoordkaart is). De post stuurt die dan op naar de geadresseerde die dan een handtekening moet plaatsen om de brief te krijgen.

https://www.bpost.be/nl/brief-versturen ... de-zending
Nee, ik corrigeer mezelf, het opzegbrief is persoonlijk afgegeven. Hiervoor moest ik nog terug komen op kantoor om nog wat dingen te ondertekenen, maar wegens ziekte kon dit niet. Heb haar daarna vaak gemaild en gebeld, maar zij was spoorloos verdwenen en sinds vandaag nu zij het contract heeft geregistreerd, heeft ze pas gereageerd.
Ik ben niet bekend met de regels in Belgie, omdat ik Nederlands afkomstig ben. Daarom ook persoonlijk bij de makelaar langs gegaan om te vragen hoe we het best het contract kunnen beeindigen. Op haar advies heb ik zo gehandeld.

artemis
Berichten: 3294

#29 , 04 aug 2022 17:17


Nee, ik corrigeer mezelf, het opzegbrief is persoonlijk afgegeven. Hiervoor moest ik nog terug komen op kantoor om nog wat dingen te ondertekenen, maar wegens ziekte kon dit niet. Heb haar daarna vaak gemaild en gebeld, maar zij was spoorloos verdwenen en sinds vandaag nu zij het contract heeft geregistreerd, heeft ze pas gereageerd.
Ik ben niet bekend met de regels in Belgie, omdat ik Nederlands afkomstig ben. Daarom ook persoonlijk bij de makelaar langs gegaan om te vragen hoe we het best het contract kunnen beeindigen. Op haar advies heb ik zo gehandeld.
Sunshine, heb je de opzegbrief (een kopie ervan voor jou) gedateerd laten aftekenen voor ontvangst door de makelaar? Anders heb je geen bewijs dat je op 28/07/22 je opzeg hebt gegeven.
Mijn partner (waarmee ik niet gehuwd ben of feitelijk samenwoon) heeft wel een document ondertekend en de sleutel ingeleverd op de maandag. (Hij was de mede huurder samen met mij)
Als jullie samen het huurcontract hebben getekend, moeten jullie ook samen de huuropzeg geven.
Welke documenten hebben jij en je partner dan (afzonderlijk) getekend bij de makelaar?


Verder wist ik niet dat de niet-registratieplicht voor contracten korte duur was komen te vervallen met de nieuwe huurwet van 2019. Sorry and Thanks NatD

artemis
Berichten: 3294

#30 , 04 aug 2022 17:25

En wie is in feite uw verhuurder in het contract?
De eigenaar of de makelaar?
Met wie is de borg afgesloten en aan wie moest je de huur betalen?

Terug naar “Huren”