Overdracht van een korte duur huurcontract

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Huurcontract niet geregistreerd

#1 , 03 aug 2022 12:11

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Beste,

Ik huur sinds juli een huurwoning en heb het eind juli opgezegd, omdat ik een huis kan kopen.
Nu heb ik de borg, plaatsbeschrijving en maand aug betaald, maar het contract is niet geregistreerd, volgens de FOD Financien betekent dit dat ik niet verbonden ben aan het huurcontract en elk moment mag opzeggen zonder gevolgen.

Ik heb het voor 1 aug al opgezegd schriftelijk, de sleutels ingeleverd bij de makelaar. Nu wacht ik al dagen op een document om het te ondertekenen voor de ontbinding, maar het duurt wel lang vind ik.

Mijn vraag is;
ik heb rond 26 juli gezegd dat ik toch vertrek, de makelaar vond dit geen probleem en ik mocht de sleutels dus inleveren. Ik heb een formulier ingevuld dat het huis binnen 3 maanden (opzegtermijn) leeg zal staan, maargoed het was al leeg.
Volgens haar kan ik mijn borg niet krijgen en alleen de huur van maand augustus en volgende FOD Financien hoef ik niks te betalen, omdat het contract niet geldig is en ik het al heb opgezegd.

Iemand hier ervaring mee? de makelaar werkt niet echt mee, dus heb ik de eigenaar zelf ook maar benaderd omtrent de situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 03 aug 2022 12:16

Belangrijke vraag is hier wel op welke datum het huurcontract getekend werd. De verhuurder heeft hiervoor namelijk TWEE MAANDEN.

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2022 13:05

Belangrijke vraag is hier wel op welke datum het huurcontract getekend werd. De verhuurder heeft hiervoor namelijk TWEE MAANDEN.

2 juni ondertekend

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 03 aug 2022 13:34

Check eens of het geregistreerd is voor 2 augustus, of toch tenminste ter registratie aangeboden voor die datum.

Ik hoop dat het contract ook die datum van 2 juni draagt?

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2022 13:40

Check eens of het geregistreerd is voor 2 augustus, of toch tenminste ter registratie aangeboden voor die datum.

Ik hoop dat het contract ook die datum van 2 juni draagt?
Het is niet geregistreerd, ik heb vandaag gebelt met de registratie kantoor. Zij kunnen niks zien of vinden onder mijn naam. Ook is er niks aangeboden voor registratie. Huren kon pas officieel vanaf 15 juli, omdat de vorige bewoners toen zijn vertrokken. Ondertekenen was wel op 2 juni, dat staat ook in het contract met datum erbij.

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2022 13:43

Check eens of het geregistreerd is voor 2 augustus, of toch tenminste ter registratie aangeboden voor die datum.

Ik hoop dat het contract ook die datum van 2 juni draagt?
Beste, ik heb net in korfine gekeken, er staat:
huurcontract datum; 31/05/2022

freelance
Berichten: 2615

#7 , 03 aug 2022 13:58

Zie ook hier :
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 54#p696254

Artikel 21 / paragraaf 2
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2022 14:12

Zie ook hier :
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 54#p696254

Artikel 21 / paragraaf 2
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Beste,
zeer dank voor de informatie. Ik heb de eigenaar van het huis een mail verstuurd met het verzoek om borg vrij te stellen bij Korfine. Ook zal ik een mail sturen naar de algemene mailbox van de makelaar, aangezien de mevrouw niet reageert.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 03 aug 2022 16:26

Als er echt geen schot in de zaak komt , kunt u best een AS sturen naar de partij die het contract opgesteld /ondertekend heeft . ( ENIGE formele manier die uw rechten vrijwaart ) .
Vermeld daarin dat er tegelijk ook een mail , of gewone brief , verzonden is .
Omgekeerd vermeld u ook AS verstuurd in uw mail , of gewone brief .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2022 16:42

Als er echt geen schot in de zaak komt , kunt u best een AS sturen naar de partij die het contract opgesteld /ondertekend heeft . ( ENIGE formele manier die uw rechten vrijwaart ) .
Vermeld daarin dat er tegelijk ook een mail , of gewone brief , verzonden is .
Omgekeerd vermeld u ook AS verstuurd in uw mail , of gewone brief .
Beste,
Wat is een AS?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 aug 2022 17:08


Beste,
Wat is een AS?
Een aangetekend schrijven, of ook nog aangetekende brief ...

artemis
Berichten: 3293

#12 , 03 aug 2022 18:34

Toch opletten, ik heb altijd gelezen dat een huurcontract hoofdbewoning KORTE DUUR niet geregistreerd hoeft te zijn om geldig te zijn en dat je er bij niet-registratie niet zomaar van kan vertrekken zonder een wettelijke opzegtermijn en schadevergoeding.


https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 02/related

Wat mis ik een expert als Vandebos!

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 03 aug 2022 19:40

Toch opletten, ik heb altijd gelezen dat een huurcontract hoofdbewoning KORTE DUUR niet geregistreerd hoeft te zijn om geldig te zijn en dat je er bij niet-registratie niet zomaar van kan vertrekken zonder een wettelijke opzegtermijn en schadevergoeding.


https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 02/related

Wat mis ik een expert als Vandebos!
Zou het kunnen dat die "lacune" gecorrigeerd is met de invoering van het Vlaams Woninghuurdecreet , dus vanaf 1.1.2019 ?

Bedankt om ons te herinneren aan iemand als Vandebos trouwens :)

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 aug 2022 20:16

Toch opletten, ik heb altijd gelezen dat een huurcontract hoofdbewoning KORTE DUUR niet geregistreerd hoeft te zijn om geldig te zijn en dat je er bij niet-registratie niet zomaar van kan vertrekken zonder een wettelijke opzegtermijn en schadevergoeding.


https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 02/related

Wat mis ik een expert als Vandebos!
Ik heb de FOD Financien gebeld en daar werd gezegd dat ik niet verbonden ben aan een huurcontract. En op de website kon ik ook veel info vinden

https://financien.belgium.be/nl/particu ... ontract#q8

artemis
Berichten: 3293

#15 , 03 aug 2022 20:42

@bosprocureur
‘Zou kunnen ‘ maar er is bij mijn weten niets veranderd aan de regels mbt registratieplicht. Daarom graag een echte huurexpert hier.

@Sunshine2022
Op je link wordt er geen onderscheid gemaakt tussen contract lange duur en korte duur. De meeste info die je hieromtrent vindt gaat trouwens enkel over contracten lange duur.
FOD Financiën? Niemand weet hoe volledig je je probleem precies hebt voorgelegd + die mensen aan telefoon daar hebben al bewezen niet altijd zo competent te zijn.

Ik wens je succes en hoop op goodwill van je verhuurder

Terug naar “Huren”