Huurborg terug krijgen

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Huurborg terug krijgen

#1 , 02 aug 2022 21:03

Beste leden,

Graag spoedig advies gevraagd.
Ik heb in juni een huurcontract ondertekend voor 1 jaar. Het is een hele oude woning en technisch niet in de juiste staat (dat had de makelaar al aangegeven vandaar 1 jaar).
15 juli is het contract ingegaan, ik heb;
Plaatsbeschrijving betaald €250
3 maanden borg
1 + halve maand huur - €750 + 375

Het huurcontract heb ik nooit gekregen, alleen ondertekend op kantoor. De sleutels heb ik sinds 15 juli wel.

Echter ben ik er nooit heen verhuist en binnen 13 dagen kreeg ik de mogelijkheid om een huis te kopen.

Ik probeer al dagen contact te krijgen met de makelaar, maar zij reageert nergens op. Ze had vorige week aangegeven om de sleutels in te leveren en wellicht kon ik de maand aug terug krijgen van de huur. Ik heb dus netjes de sleutels in de brievenbus gedaan omdat ik in afwachting was van een coronatest.

Nooit een berichtje gehad of ze het heeft ontvangen en kantoor was ook nog dicht.

Wat kan ik doen?
De eigenaar zelf contacteren?
Ik ben geen Belgische burger dus ik kan niet inkijken of het huurcontract geregistreerd is, (ik neem aan van niet)
Plaatsbeschrijving ook nooit gezien of ontvangen
Tevens ken ik mensen die het contract willen overnemen, dus lopen ze geen huur mis.

Ik wil het spoedig afronden, maar het gaat wel heel traag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 02 aug 2022 21:10

Beste

Je zal weinig kunnen eisen. Een contract van beperkte duur is in se niet opzegbaar. Dus de tegenpartij zou kunnen eisen dat u het contract na komt en 12 maand huur betaalt. Alles terugkrijgen lijkt me veel gevraagd. U wist ook voor u het contract tekende dat u op zoek was naar een aankoop. En u heeft de eigenaar tijd en dus geld gekost omdat hij het aan u verhuurde en u dus zijn huuropbrengsten heeft benadeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2022 01:30

Beste

Je zal weinig kunnen eisen. Een contract van beperkte duur is in se niet opzegbaar. Dus de tegenpartij zou kunnen eisen dat u het contract na komt en 12 maand huur betaalt. Alles terugkrijgen lijkt me veel gevraagd. U wist ook voor u het contract tekende dat u op zoek was naar een aankoop. En u heeft de eigenaar tijd en dus geld gekost omdat hij het aan u verhuurde en u dus zijn huuropbrengsten heeft benadeeld.
Beperkte duur is wel opzegbaar sedert 2019. Wel is er anderhalve maand opzegvergoeding verschuldigd (in het 1ste jaar, 1 maand in het 2de jaar, 1/2 maand in het 3de jaar) en uiteraard moet de huurder ook 3 maanden opzeg geven.

Reclame

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2022 07:54

Beste

Je zal weinig kunnen eisen. Een contract van beperkte duur is in se niet opzegbaar. Dus de tegenpartij zou kunnen eisen dat u het contract na komt en 12 maand huur betaalt. Alles terugkrijgen lijkt me veel gevraagd. U wist ook voor u het contract tekende dat u op zoek was naar een aankoop. En u heeft de eigenaar tijd en dus geld gekost omdat hij het aan u verhuurde en u dus zijn huuropbrengsten heeft benadeeld.
Beperkte duur is wel opzegbaar sedert 2019. Wel is er anderhalve maand opzegvergoeding verschuldigd (in het 1ste jaar, 1 maand in het 2de jaar, 1/2 maand in het 3de jaar) en uiteraard moet de huurder ook 3 maanden opzeg geven.
huurcontract is voor 1 jaar, dus ik neem aan 1 maand huur verschuldigd?

Sunshine2022
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2022 07:56

Beste

Je zal weinig kunnen eisen. Een contract van beperkte duur is in se niet opzegbaar. Dus de tegenpartij zou kunnen eisen dat u het contract na komt en 12 maand huur betaalt. Alles terugkrijgen lijkt me veel gevraagd. U wist ook voor u het contract tekende dat u op zoek was naar een aankoop. En u heeft de eigenaar tijd en dus geld gekost omdat hij het aan u verhuurde en u dus zijn huuropbrengsten heeft benadeeld.
De makelaar gaf aan, dat mocht ik na 6 maanden weggaan, dat dit ook oke is, want het is een sloophuis. De eigenaar wilt het huis na een jaar verbouwen dus vandaar.

Terug naar “Huren”