correcte verwoording tegenwoordig verhuurder ivm opzegvergoeding

sylsa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

correcte verwoording tegenwoordig verhuurder ivm opzegvergoeding

#1 , 27 jul 2022 20:23

Beste,

Opzeg korte duur huur aangetekend verzonden, verhuurder getekend voor ontvangst, ingang 1augustus2022. (Opzegbrief wettelijk in orde) Overeenkomst met verhuurder bij online plaatsing woonst vrij vanaf 1September2022.

Nu ontvingen we bericht om eventueel akkoord te gaan indien verhuurder nieuwe huurder vind om 1september de woonst te betrekken ze opzegvergoeding wenst van 1mnd IPV halve maand vergoeding. Om als gunst over te komen dat er zo eerder een huurder in kan dan bvb November2022 zodat we minder dubbele huur zouden hebben.

Echter zien wij dit niet als gunst maar als puur geld-ververij... Hoe beantwoord ik zo juridisch en beleefd mogelijk aan de verhuurder. Er zijn nooit problemen tussen ons geweest behalve nu we het pand wensen te verlaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 27 jul 2022 20:31

Hoe is " Overeenkomst met verhuurder bij online plaatsing woonst vrij vanaf 1September2022." precies verwoord?

En wanneer is het huurcontract ingegaan?

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2022 20:34

Je spreekt zowel over 1 september als over 1 november door elkaar.

Wanneer is je contract ingegaan en met welke looptijd? Wat is er in het contract voorzien qua voortijdige opzeg?

Wanneer zou je de woning willen verlaten?

Reclame

sylsa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2022 20:40

Beste,

Huurcontract werd afgesloten op 27juli2020 1j contract en 1x verlengd met 2j contract. Wettelijke opzegvergoeding staat tevens ook vermeld in ons huurcontract. Einde opzeg gebeurt dus in ons 3j en is wettelijk dus halve maand vergoeding volgens de site van Vlaanderen en van huurdersbond. We betwisting de opzegvergoeding niet.

Ons probleem (zo vinden wij) is dat verhuurder vanalles lijkt te verzinnen, voor te stellen om alsnog zoveel mogelijk geld te proberen te krijgen van ons.

sylsa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2022 20:49

Beste

Opzeg termijn loopt van 1Augustus2022 tot 31Oktober2022. Wij kunnen de woning verlaten tegen 1September2022. Deze werd als start datum gebruikt bij het opnieuw te huur plaatsen van de woning. (Akkoord via Whatsapp)

Indien er nieuwe huurder komt weten we van halve maand vergoeding, daar hebben we geen enkel probleem mee, is wettelijk.

Probleem is indien verhuurder nieuwe huurder vind die eerder inkan dan opzegtermijn afloopt, men de opzegvergoeding wenst te veranderen naar maand vergoeding. Dat dit aanzien wordt als gunst om met minder dubbele huur eventueel te zitten.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jul 2022 20:50

Dat is toch zowel voor jullie als voor de verhuurder voordelig?

Augustus hebt u sowieso nodig, dus dat speelt niet mee.

U kan kiezen om daarna waarschijnlijk nutteloos een leeg appartement te houden gedurende 2 maanden tegen 2,5 maanden huurprijs of dit appartement niet meer te houden tegen 1 maand huurprijs.

Verhuurder blijft sowieso doorlopend huur krijgen (nieuwe huurder op 1 september of 1 november). Door zijn voorstel heeft hij 1 maand extra i.p.v. een halve.

Iedereen beter af.

sylsa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2022 21:00

Beste
Ik heb nog nergens gelezen/vernomen dat een verhuurder extra vergoeding verkrijgt als men al eigenlijk huur zal verkrijgen van de nieuwe huurder. In het verleden tevens ook nooit voorgekomen wanneer ik opzeg deed en er een huurder eerder woonst betrad dat afloop opzegtermijn.

Ik wou via deze weg eigenlijk weten hoe ik vriendelijk kon verwoorden zonder ruzie te veroorzaken dat wat voorstel betreft niet wettelijk is.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jul 2022 21:16

Verhuurder heeft er geen absoluut “recht” op, net als u geen “recht” hebt om 2 maanden vroeger te vertrekken. In onderling overleg kan dit wel dus voorstel is perfect wettelijk.

U kan gewoon antwoorden dat u niet op dit voorstel in onderling overleg ingaat en dus uw opzeg uitdoet zoals voorzien in het contract.

Ik heb de indruk dat u verwacht eind augustus weg te gaan en toch maar een halve maand extra te betalen. Gaat niet gebeuren.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2022 03:06

Ik begrijp het zo: Als jij als huurder geen overeenkomst met de verhuurder wilt, dan moet je je volledige opzegperiode uitdoen + nog een halve maand opzegvergoeding betalen. Dus dat is augustus, september, oktober = 3 maanden + halve maand huur die je moet betalen aan huidige verhuurder. Je kunt vanaf 1 september verhuizen, dus dat is nog eens september + oktober huur aan nieuwe verhuurder.
Dat is dus 5,5 maand aan huur die je moet betalen op 3 maanden tijd. (tot 31 oktober)

Huidige verhuurder wil, als hij een nieuwe huurder vindt vanaf september, jou geen huur meer aanrekenen voor de maanden september en oktober. In ruil daarvoor wil hij dan een hele maand i.p.v. een halve maand huur aan schadevergoeding. Als je dat nu uitrekent voor dezelfde periode (tot 31 oktober dus) is dat augustus (1 maand) + 1 maand schadevergoeding + oktober in nieuw huis, dan is dat samen 3 maanden huur voor dezelfde periode.

Mooie winst, zou ik toch wel durven zeggen. Je spaart 2,5 maanden aan huur uit. Je huidige verhuurder wint een halve maand.

En dat wil jij dus afslaan?

Waar is die huisbaas? Die wil ik wel! Ik zou een gat in de lucht springen als ik 2,5 maand zou kunnen uitsparen als ik anders met 3 maanden dubbele huur zou zitten.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jul 2022 08:41

Let wel op. Huurder en verhuurder zijn verplicht de opzegtermijn te respecteren. Men kan wel onderling een schriftelijke afspraak maken om de opzegtermijn in te korten. De huur vervalt dan, maar de opzegvergoeding blijft bestaan. Bij een kortlopend contract betaald de huurder bij vervroegde opzeg in het derde jaar een halve maand opzegvergoeding. Verhuurder kan zo maar niet een maand vragen, want ook hij doet profijt wanneer er een huurder is om vroeger in te trekken. Ts vraagt hoe hij dat duidelijk verstaanbaar en beleefd kan formuleren naar de verhuurder toe.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”