Woningcontrole

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

Re: Woningcontrole

#16 , 29 jul 2022 08:34

Het is niet de wetgever of de huurwet die zich moet aanpassen aan de private huurmarkt, maar wel moet de private huurmarkt zich schikken naar de huurwet en de wetgever. een huis of appartement verhuren dat niet conform de regels van de wooncode is word gezien als een misdrijf. Dit misdrijf kan administratieve gevolgen hebben maar ook gerechtelijke wanneer in het laatste de bewoner huurder zich burgerlijk partij stelt bij de onderzoeksrechter.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#17 , 29 jul 2022 14:48

Quote : " Ik begrijp niet goed waarom er hier geredeneerd word over goedkope huurprijs. "

Ach , dit is maar een bijkomstige opmerking voor huurders die denken dat het gras aan de overzijde van de heuvel groener is ( zo zijn er wel meer, hier op het forum ) .
Ik denk dat de teneur van mijn opmerkingen ( en ook sommige andere ) grotendeels is , dat het een normale zaak zou zijn als u naar de vrederechter stapt ( en daar ook voldoende argumenten voor hebt ) .
Maar we voelen ons verplicht u te waarschuwen dat uw , en onze mening , niet altijd gevolgd wordt door een VR .
Zie punt : bezettingsvergoeding ter waarde van de huurprijs ( in plaats van een mogelijks verhoopte schadeloosstelling )
Zie punt : VR kan besluiten af te wachten op het oordeel van de gemeente ( en de intenties van verhuurder ) .

Maar de facto ZIJN er voldoende inbreuken op de huurwetgeving , die aanleiding kunnen geven op een uitspraak " ontbinding van contract , ten voordele van huurder " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#18 , 31 jul 2022 17:51

Betreffende een bezettingsvergoeding kan ik u bedragen meedelen uit een vonnis van vorige maand.
- 7EUR per dag voor 1 persoon die een woning huurt
- 10EUR per dag voor 2 personen die een woning huren

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#19 , 31 jul 2022 18:06

Bezettingsvergoeding wordt geval idealiter per geval bekeken.

Dikwijls wordt een bedrag van ongeveer de huur gehanteerd.

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 aug 2022 08:28

Dank u voor de toelichting, ik begrijp dat het wat afhangt van rechter tot rechter.
14 september komen ze terug controleren, we zullen afwachten op hun beslissing.
Indien onbewoonbaar heb ik waarschijnlijk ook voorrang op een sociale woning of op een woning met huursubsidie. Ik hou jullie op de hoogte zodra ik iets verneem.
https://t.me/pump_upp

bosprocureur
Berichten: 6857

#21 , 02 aug 2022 10:35

Dank u voor de toelichting, ik begrijp dat het wat afhangt van rechter tot rechter.
14 september komen ze terug controleren, we zullen afwachten op hun beslissing.
Indien onbewoonbaar heb ik waarschijnlijk ook voorrang op een sociale woning of op een woning met huursubsidie. Ik hou jullie op de hoogte zodra ik iets verneem.
Die voorrang op een sociale woning, daar zou ik niet teveel op rekenen.
Op papier staat u er met die ongeschikte woning wat beter voor, maar in de praktijk zijn er gewoon niet voldoende woningen beschikbaar (al zijn er altijd zoveel tienduizenden ergens in de planning :shock: .

Een huursubsidie is een piste die wat meer kans biedt, maar dan moet je een woning vinden die bijna perfect is, voor een prijs die maximaal rond de 700€ mag draaien.

Succes !

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 aug 2022 11:52

Ik lees nochtans de huurprijs van de huurwoning bedraagt maximaal 639,78 euro als ze zelfstandig is en 511,82 euro als het om een kamer gaat . Deze maxima worden verhoogd met 10% in bepaalde gemeenten. Daar bovenop komt nog eens 20% extra per persoon ten laste (tot maximaal 50% extra)

max 639.78 x50% wij zijn met drie, dan ligt het toch rond 950 euro volgens wat ik versta.
https://t.me/pump_upp

bosprocureur
Berichten: 6857

#23 , 02 aug 2022 12:03

Als u (gezin van drie personen ) mag zoeken binnen een budget van iets meer dan 900€ , moet het doenbaar zijn om huursubsidie te bekomen (als u dat bedrag ook wil besteden :) )

U moet dan wel een woning huren die over een conformiteitsattest beschikt, of het kan krijgen. Daar wordt effectief controle op gedaan.

Terug naar “Huren”