Woningcontrole

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Woningcontrole

#1 , 25 jul 2022 16:39

Er werd in mijn huurwoning een woning controle uitgevoerd. Het resultaat is vele malen erger dan ik zelf had gedacht. Er werden diverse inbreuken vastgesteld.
3 maal categorie 1, 4 maal categorie 2 en 2 x categorie 1. Is dit voldoende om ontbinding van het contract te vragen bij het vredegerecht?
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2022 17:20

Er werd in mijn huurwoning een woning controle uitgevoerd. Het resultaat is vele malen erger dan ik zelf had gedacht. Er werden diverse inbreuken vastgesteld.
3 maal categorie 1, 4 maal categorie 2 en 2 x categorie 1. Is dit voldoende om ontbinding van het contract te vragen bij het vredegerecht?
even aanpassen foutje

3 maal categorie 1, 4 maal categorie 2 en 2x categorie 3
https://t.me/pump_upp

bosprocureur
Berichten: 6870

#3 , 25 jul 2022 17:36

Normaal, tenzij er onmiddellijk gevaar dreigt, zal de eigenaar enige tijd krijgen om de nodige herstellingen uit te voeren. De meeste van die fouten zijn in de praktijk echt snel te verhelpen .

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 26 jul 2022 14:25

Wie heeft de controle uitgevoerd ? Of wie heeft opdracht gegeven ?
Wonen Vlaanderen , of een gemeente ambtenaar .

Gebreken categorie 3 kunnen aanleiding zijn tot verbreken huurcontract , maar niet noodzakelijk .
Hebt u bewijzen dat u de gebreken gemeld hebt aan verhuurder/eigenaar per AS ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2022 09:01

Ik heb de eigenaar aangetekend in gebreke gesteld na diverse e-mails.
De eigenaar aangetekend in gebreke stellen was noodzakelijk, anders komt men geen woning controle doen.
Ik heb een woningonderzoek aangevraagd via de gemeente. Dat werd uitgevoerd met deze uitslag tot gevolg.
Men komt terug controle doen in september.
https://t.me/pump_upp

bosprocureur
Berichten: 6870

#6 , 27 jul 2022 09:18

De verhuurder heeft dus enig respijt gekregen, zij het eerder kort.

Zijn er veel zeer dringende werken?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 27 jul 2022 13:58

In principe kunt u daar mee naar de vrederechter . ( ongeschikt en onbewoonbaar Cat. 3 / verhuurder aangetekend op de hoogte / gelet op Art. 12 paragraaf 1 Vlaams Woninghuurdecreet ) .

Maar met de gemeente als meespelende partij kunnen we niet voorspellen hoe een rechter daar zal op ingaan .
Voor hetzelfde geld verwijst de rechtbank naar het uitstel die verhuurder gekregen heeft van gemeente . Zeker omdat een nieuwe controle al gepland is voor de nabije toekomst .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jul 2022 18:15

De verhuurder heeft dus enig respijt gekregen, zij het eerder kort.

Zijn er veel zeer dringende werken?
In de kelder plasvorming en sporen van kelderzwam
Keldertrap onderaan rot en geen trapleuning.
In de keuken en kelder geen aarding en geen 2 vrije stopcontacten met aardingpen.
In de kelder gasbrander voor verwarming zonder onafsluitbaar ventilatie rooster. In de keuken idem met bulex
In de kelder de rookgasafvoerbuis van de brander sluit niet volledig aan op het afvoerkanaal.
Overal nog ramen met enkel glas
enz...

Verhuurder heeft tijd tot 14/09/2022 om zijn wil tot herstel te bewijzen. Dan zal er geoordeeld worden ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar, vermoed ik.
https://t.me/pump_upp

Sirkii
Berichten: 5434

#9 , 27 jul 2022 18:48

Waarschijnlijk betaal je nu een lage huur voor een pand met gebreken. Bekijk wel of je een pand dat voldoet aan je eisen kan vinden binnen het maximale huurbudget dat je kan besteden. Kans is groot dat de verhuurder je laat vertrekken en het dan verkoopt of opknapt om een (veel) hogere huur te kunnen vragen.

Reken er niet op dat je huurgeld gaat recupereren : vrederechter beslist normaliter dat voor de tijd dat je r woonde een bezettingsvergoeding ter hoogte van de huur verschuldigt zijt.

Aarding in keuken: k Zou niet weten waar dat opgelegd wordt (in AREI) voor installaties van voor 1981. Wel nuttig natuurlijk voor wterkoker, frietketel, …

bosprocureur
Berichten: 6870

#10 , 27 jul 2022 19:51

Elektrisch probleem : een goede elektrieker fikst dat op een dag of zo.
Problemen rond verwarming en warm water (gas dus ) ; Een beetje een ander probleem; kan voorlopig verholpen worden door alle verbindingen correct te laten aansluiten, wel in afwachting van een nieuwe installatie. Die ventilatie kan ook op korte tijd opgelost worden (zijn het een hypocriete oplossing, verhuurder voorziet de nodige openingen op de voorgeschreven plaats, waarop bewoner naar believen met een vod of een stuk karton de verluchting kan blokkeren); definitieve oplossing komt samen met een nieuwe verwarming.

Dubbel glas kan hij gewoon niet plaatsen op die korte termijn (momenteel levertermijnen van minimaal acht weken dacht ik ).
Leuning in de kelder wordt makkelijk geplaatst, nog een nieuwe trap in de kelder (of een bijkomende gemetselde trede onderaan) en de meeste bezwaren zijn opgelost.
Het gaat de eigenaar een centje kosten, maar zijn huis kan er dan weer een tijd tegen, en , let op, krijgt een stukken hogere huurwaarde.

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jul 2022 08:49

Waarschijnlijk betaal je nu een lage huur voor een pand met gebreken. Bekijk wel of je een pand dat voldoet aan je eisen kan vinden binnen het maximale huurbudget dat je kan besteden. Kans is groot dat de verhuurder je laat vertrekken en het dan verkoopt of opknapt om een (veel) hogere huur te kunnen vragen.

Reken er niet op dat je huurgeld gaat recupereren : vrederechter beslist normaliter dat voor de tijd dat je r woonde een bezettingsvergoeding ter hoogte van de huur verschuldigt zijt.

Aarding in keuken: k Zou niet weten waar dat opgelegd wordt (in AREI) voor installaties van voor 1981. Wel nuttig natuurlijk voor wterkoker, frietketel, …
Misschien een slachtoffer van een huisjesmelker.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jul 2022 09:09

Ik zal best afwachten tot September wanneer de woning controle terugkomt en een definitieve beslissing neemt.
Dank u allemaal.
https://t.me/pump_upp

freelance
Berichten: 2615

#13 , 28 jul 2022 14:22

Quote : " Verhuurder heeft tijd tot 14/09/2022 om zijn wil tot herstel te bewijzen. Dan zal er geoordeeld worden ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar, vermoed ik. "

Het oordeel IS reeds gevallen . Categorie 3 : ongeschikt en onbewoonbaar volgens de controleur .
Maar een controleur heeft het niet alleen voor het zeggen .
De gemeente beslist om verhuurder een aantal weken respijt te geven .
Als blijkt dat verhuurder tegen de vervaldatum geen serieuze maatregelen neemt , of aantoont dat afspraken voor herstel gemaakt zijn ; en gemeente laat de zaak op zijn beloop , dan wordt het echt wel tijd om naar de VR te stappen .

Maar zoals gesteld in # 9 : reken niet teveel op een financiele tegemoetkoming van de rechter ( alhoewel altijd mogelijk ) ; en ALS u zou willen verhuizen , kijk maar goed rond naar de huurprijzen voor een gelijkwaardig pand ( of iets wat u bruikbaar lijkt ) .
Iets vinden in goede staat voor een goedkope prijs is niet zoals de huurmarkt momenteel werkt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jul 2022 15:46

Ik begrijp niet goed waarom er hier geredeneerd word over goedkope huurprijs.
Ik woon in een groot huis van 1953 dat gesplitst werd in 2 wooneenheden. Ik betaal 680 huur en er komt +- 70 bij aan index vanaf volgende maand dat maakt 750 euro. Alle ramen zijn enkel glas, kelder kan ik niet gebruiken wegens lek en kelderzwam en rotte trap zonder leuning. Ik heb geen garage, ik heb geen ingebouwde keuken, geen oven ,geen vaatwasser, bulex is 30 jaar oud, chauffageketel in de kelder is 31 jaar oud Kortom geen luxe, er werd nooit een update gedaan, alleen maar de huur en de index geind zonder enige investering. Ik vind dat ik veel betaal, idem de benedenbuur die wel een tuin heeft die betaald nu 930€ en daar werd ook nooit een update gedaan, is dat dan een goedkope huurprijs? Of zitten we met een huisjesmelker opgescheept.
https://t.me/pump_upp

Sirkii
Berichten: 5434

#15 , 28 jul 2022 18:07

Als het een gemiddeld goede locatie is huur je voor 750€ een 2 slaapkamerappartement van 70m2 dat in orde is. in dure steden (Leuven, Gent, Brussel) heb je dat niet voor 750€. Struin eens een paar uur rond op immo websites.

Terug naar “Huren”