bepaling bezichtiging woning bij opzeg huurovereenkomst

svenk
Topic Starter

bepaling bezichtiging woning bij opzeg huurovereenkomst

#1 , 20 mar 2009 18:58

Mijn huisbaas en ik hebben een mondelinge afspraak gemaakt voor het bezichtigen van onze woning. 3 halve dagen vanaf 's middags tot 19u 's avonds. Ik vraag mij of of er een wettelijke bepaling voor bestaat. Onze huisbaas heeft nl de gewoonte van gewoon 1 uur voor de bezichtiging even aan te bellen en ons daarvan op de hoogte te stellen. Hij weet zeer goed dat wij beiden in shiften werken en dat hij mij telefonisch moet verwittigen. Daarenboven dreigt hij ermee een deurwaarder langs te sturen als wij niet meewerken. Meewerken wordt natuurlijk moeilijk als ge met 2 niet thuis kunt zijn.

Ik vraag mij ook af:
stel ik geef de huisbaas de toestemming om zonder onze aanwezigheid de woning te laten bezichtigen. Moet ik hem elke keer toestemming geven of kan hij nu zeggen dat hij elke keer zo binnen mag?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 mar 2009 22:33

Dergelijke afspraken zet u best op papier. Zeer vaak zal een huurcontract ook vaste bezoekingsdata bevatten in het geval huurder en verhuurder niet akkoord raken over de tijdstippen.

In essentie komt het neer op 2 halve dagen per week of 2* een periode van 4 uur waarop de verhuurder het pand kan tonen aan nieuwe kandidaten.

Sprekend uit eigen ervaring tracht ik de huurder in kwestie altijd op voorhand te verwittigen als ik langskom met nieuwe kandidaat huurders. Soms is het echter onmogelijk om op tijd te verwittigen of kan de kandidaat niet langskomen op de afgesproken bezoekingsperiodes en dient er anders afgesproken te worden. Dat kan soms vervelend zijn voor de huurders maar is onvermijdelijk.
U kan uw verhuurder schriftelijk toestemming geven om uitzonderlijk het pand te mogen betreden op datum X. Eventueel doet u dit per mail. Indien u hem toestemming wil geven om eender wanneer het pand met kandidaat huurders te betreden moet u dit expliciet zo opstellen.

JohnD

#3 , 21 mar 2009 02:41

3 halve dagen vanaf 's middags tot 19u 's avonds.
Dat is veel meer dan door rechtbanken toegezegd word bij onenigheid tusssen huurder/verhuurder hierover.
Ik vraag mij of of er een wettelijke bepaling voor bestaat.
De wet zegt enkel dat dit tussen huurder en verhuurder dient overeengekomen te worden. De uren die VDB aanhaalt zijn idd de gebruikelijke normen hierin.
Onze huisbaas heeft nl de gewoonte van gewoon 1 uur voor de bezichtiging even aan te bellen en ons daarvan op de hoogte te stellen. Hij weet zeer goed dat wij beiden in shiften werken en dat hij mij telefonisch moet verwittigen. Daarenboven dreigt hij ermee een deurwaarder langs te sturen als wij niet meewerken. Meewerken wordt natuurlijk moeilijk als ge met 2 niet thuis kunt zijn.
Die is goed zot; een deurwaarder heeft daar niets mee te maken en je hoeft die dus zeker en vast niet binnen te laten zonder bevel van de rechtbank.

Aan het feit dat uw huisbaas met een deurwaarder dreigt voor iets waar een deurwaarder niets in te zoeken of zich mee te moeien heeft, oordeel ik dat hij een bullebak is die er niets van kent.
Hij moet zich gewoon aanpassen aan uw uren, ik neem aan dat jullie met verschillende shifturen werken ? Normaal moet dat op te lossen zijn. Laat hem anders maar nr. de rechtbank stappen. Geef hem geen sleutels van uw woning, dat is mijn raad.

Als je hem trouwens die mondelinge overeenkomst die je met hem hebt gemaakt op papier laat zetten en door jullie beide getekend, en hij stapt daarmee nr. de rechtbank heeft hij geen schijn van kans volgens mij. Je geeft hem maar eens eventjes 21 uur per week de gelegenheid om je woning met klanten te bezoeken !! En die zijn dan nog 3x een volledige namiddag ! Daar waar de regel tussen 6 en 9 uur per week ligt !!

Reclame

svenk
Topic Starter

#4 , 21 mar 2009 07:56

Alvast bedankt voor de reacties.

svenk
Topic Starter

#5 , 22 mar 2009 19:49

Ik heb juist onze huurovereenkomst uitgepluist. Daarin is sprake van 3 dagen gedurende 2 opeenvolgende uren, gemeenschappelijk te bepalen.
Het is een contract daterende van 2004. Kan dat artikel een recentere mondelinge overeenkomst uitsluiten?

JohnD

#6 , 23 mar 2009 08:34

Ik heb juist onze huurovereenkomst uitgepluist. Daarin is sprake van 3 dagen gedurende 2 opeenvolgende uren, gemeenschappelijk te bepalen.
Het is een contract daterende van 2004. Kan dat artikel een recentere mondelinge overeenkomst uitsluiten?
Daar is niet de minste twijfel over.
Al wat mondeling overeengekomen is kan niet bewezen tenzij onrechtstreeks of vermoed worden door bestaande stuaties of geplogendheden.
Voorbeeld: je betaalt al een 4-tal jaren je huishuur stipt slechts op de 7e van de maand. Als je verhuurder hierover na al die tijd klaagt heeft hij dat recht wel om hierover te klagen; maar als jij nu beweert dat dit een mondelinge overeenkomst was, aangegaan met je verhuurder bij het ondertekenen van het kontrakt zal jij eerder geloofd worden voor een rechtbank. Immers je verhuurder heeft het al die jaren gedoogd zonder de minste klacht (officieel dus, schriftelijk en liefst met AS).

Terug naar “Huren”