Huurgeschil - waarborg

lovecl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurgeschil - waarborg

#1 , 08 jul 2022 16:07

Mijn partner en ik huurden twee jaar lang een woning.
Bij het verlaten van de woning werd een uittredende plaatsbeschrijving ondertekend met het immokantoor.

We kregen een deel van de waarborg terug gestort (cv werd niet gekeurd, dit werd ervan gehouden), anders waren er geen opmerkingen op de uitgaande plaatsbeschrijving. Dus we wisten wel dat er deel afgehouden ging worden.

De betaling van de huur werd via domiciliëring gedaan, natuurlijk hebben we die te laat geannuleerd en werd er een maand te veel betaald aan de verhuurder.
We vroegen om dit terug te storten. Een week later kregen we de helft van dat bedrag terug gestort. Blijkbaar hebben de nieuwe huurders aangegeven dat er een aantal dingen stuk waren en dat houdt onze ex-verhuurder daarvan af. Volgens mij mag dit niet? Aangezien er daarvan niets vermeld werd in de uitgaande plaatsbeschrijving (en we reeds onze waarborg terug kregen).

Het immo kantoor wil ons nu ook de uitgaande plaatsbeschrijving niet bezorgen en zegt dat we het moeten regelen met de verhuurder.

Kan dat zomaar? Wat kan ik het best doen in deze situatie?
De schade wad er al toen we toekwamen en kan ook aangetoond worden via de originele plaatbeschrijving.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 08 jul 2022 16:46

Stuur een AS naar de verhuurder met de melding dat de verkeerdelijk gestorte huur wettelijk gezien dient terug gestort te worden (vermis het huutcontract beëindigd is)
Dat mogelijke huurschade vastgesteld dient te worden op basis van de ingaande plaatsbeschrijving door huurder én verhuurder samen. Dat bij niet naleven van de betreffende (huur)wetgeving de zaak aangevat zal worden bij de vrederechter. ps; zeg nog niets mb de ongeldigheid van de eis huurschade na de afgesloten plaatsbeschrijving en intrek nieuwe huurders. De verhuurder weet dan dat u de huurwet kent en hij aan een eerder kort eind zal trekken bij de de vrederechter. Immers: huurschade aanrekenen nadat er nieuwe huurders ingetrokken zijn én de waarborg reeds teruggestort is totaal onwettig.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 09 jul 2022 16:21

Bij een domiciliëring heb je tot 8 weken tijd om deze terug te vorderen zonder problemen bij de bank.
Is het zelfs een onterechte domiciliëring, dan heb je 13 maanden de tijd, maar moet je het na de 8 weken wel motiveren.

Maar ik vermoed dat het hier niet om een domiciliëring gaat, maar om een wederkerige overschrijving.
Daarbij kan de bank niets betekenen aangezien het initiatief van de betaler uitkomt (bij een domiciliëring komt het initiatief immers van de schuldeiser).
In dat geval kunt u maar 1 iets doen: de verhuurder schriftelijk aanmanen om het bedrag direct terug te storten. U kunt de verhuurder er ook op wijzen dat vanaf de kennisgave de intresten op het bedrag beginnen te lopen, en indien u het geld niet over een week terug heeft, u er geen probleem van zult maken om naar de vrederechter te stappen. Dit is een rechtszaak die u als ex-huurder met de 2 vingers in de neus zult winnen.

Reclame

Terug naar “Huren”