Wat met huurwaarborg bij uit elkaar gaan

Heidi2805
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wat met huurwaarborg bij uit elkaar gaan

#1 , 01 jul 2022 15:01

Beste

Mijn ex en ik sloten een huurovereenkomst samen af op 27/04/2022
We tekenden beiden contract en waren feitelijk samenwonend
Ex heeft de waarborg vanop zijn rekening gestort maar deze staat bij Korfina wel op 2 namen

Nu heeft ex woning op 20-06-22 verlaten
Immo gaat addendum opstellen dat ik alles overneem. Waarborg blijft bij Immo staan zeggen ze. Wordt niet vrijgegeven want hoort bij contract.
Nu eist ex het volle bedrag van de waarborg aan mij op. Kan hij dit?
Moet ik hem dit betalen bij een addendum? Vele sites op Google zeggen dat je moet overeenkomen of je elkaar wil vergoeden
Bijkomstig blijft zijn naam ook bok Korfina staan dus ....

Alvast bedankt voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 797

#2 , 01 jul 2022 17:43

Jij en de verhuurder gaan dus akkoord dat enkel jij de woning verder huurt en jouw partner van de overeenkomst geschrapt wordt?

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 01 jul 2022 18:25

Als er bij vertrek van ex geen door jullie veroorzaakte huurschade is is het logisch en fair dat je de huurwaarborg betaalt: Ex tekent dan een overeenkomst dat de waarborg bij Korfine u toekomt bij vertrek uit pand.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6861

#4 , 01 jul 2022 20:14

Als er bij vertrek van ex geen door jullie veroorzaakte huurschade is is het logisch en fair dat je de huurwaarborg betaalt: Ex tekent dan een overeenkomst dat de waarborg bij Korfine u toekomt bij vertrek uit pand.
U bedoelt waarschijnlijk dat het fair is dat de overblijvende huurder het deel van de vertrekkende huurder uitbetaalt ? Natuurlijk in het geval dat er geen schade veroorzaakt werd :)

Sirkii
Berichten: 5425

#5 , 02 jul 2022 18:21

Als er bij vertrek van ex geen door jullie veroorzaakte huurschade is is het logisch en fair dat je de huurwaarborg betaalt: Ex tekent dan een overeenkomst dat de waarborg bij Korfine u toekomt bij vertrek uit pand.
U bedoelt waarschijnlijk dat het fair is dat de overblijvende huurder het deel van de vertrekkende huurder uitbetaalt ? Natuurlijk in het geval dat er geen schade veroorzaakt werd :)
TS schreef dat de ex 100% betaalde ….


Blaatpraat
Berichten: 3796

#7 , 04 jul 2022 12:28

Jij en de verhuurder gaan dus akkoord dat enkel jij de woning verder huurt en jouw partner van de overeenkomst geschrapt wordt?
TS en verhuurder hebben geen keus. Bij mede-huur mag iedere huurder immers voor zichzelf opzeggen.

bosprocureur
Berichten: 6861

#8 , 04 jul 2022 13:52

Inderdaad, vermits het huurcontract afgesloten is op of na 1.1.2019 (voor het gemak ga ik ervan uit dat het pand in Vlaanderen ligt :)

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 04 jul 2022 14:21

Nog niet meegemaakt, maar ik zou een tweede keer waarborg laten vestigen in een dergelijk geval.
De waarborg van de ex kan dan dienen om te garanderen dat hij de 6 maanden garantieperiode betaald. Na 6 maanden kan die waarborg vrijgegeven worden. De nieuwe huurder vestigt een nieuwe waarborg, dan heb je direct een solvabiliteitscontrole en een waarborg op de juiste naam als er huurschade verrekend moet worden op het einde van de overeenkomst.

bosprocureur
Berichten: 6861

#10 , 04 jul 2022 14:58

? Is er hier sprake van een nieuwe huurder, of van één huurder die gewoon blijft, nadat een andere gebruik maakte van zijn recht om op z'n eentje het contract op te zeggen ? Weg solvabiliteitscontrole dus !

justice speaker
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jul 2022 16:50

DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6861

#12 , 04 jul 2022 17:48

En let ook op de datum van het bericht, ruim voor 1.1.2019....

Actuele info op de faq van Vlaanderen.be : https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... 70b456bb20

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 04 jul 2022 22:49

? Is er hier sprake van een nieuwe huurder, of van één huurder die gewoon blijft, nadat een andere gebruik maakte van zijn recht om op z'n eentje het contract op te zeggen ? Weg solvabiliteitscontrole dus !
In mijn ogen is dat een nieuwe huurder want de verhuurder heeft voor het koppel gekozen en niet voor een alleenstaand vrouwtje.
De wetgever houdt daar geen rekening mee en de verhuurder zit uiteraard vast aan het contract maar weet dan toch wel wat hij kan verwachten als er niet direct een nieuwe waarborg gevestigd wordt.

Zoiets kan ook alleen maar in overleg met de huurders want er is een waarborg gevestigd en je mag niet meer als 3 maanden vragen.

KJ86
Berichten: 2663

#14 , 04 jul 2022 22:55

Sowieso is dat weeral bedacht door iemand met een belachelijk hoog ambtenarenloon. Wie uit de arbeidersklasse kan in zijn eentje betalen waar dat andere met twee voor moeten werken. Het is snel beslist, als je moet kiezen tussen dakloos of de reserves uitputten/ schulden maken.

NatD
Berichten: 428
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 jul 2022 01:57

Een alleenstaand vrouwtje dan nog ... aan zo iemand kan je toch niet verhuren hé, wat een schande!

Terug naar “Huren”