Schade keuken

Chriscats
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Schade keuken

#1 , 24 jun 2022 11:22

Huurder gelijkvloersappartement. Keuken is 100 0/0 pulphout kasten (wist ik niet) met houten blad. Aan beide kanten keuken (niet aan elkaar gehecht) is onderaan op 2 3tal plaatsen uitstulping hout ontstaan.
Weet niet hoe dit ontstaan is. Langs linkerkant spoelbak en langs overzijde chauffage op 10 cm van keuken. Keuken heeft NOOIT onder water gestaan. Poetsen gebeurt met natte dweil rond aftrekker. Hierbij kom ik niet aan kastonderrand (zou ook niet gestript zijn voel oneffen harde onderkant ).
Mijn brandverzekering verwittigd. Zegt dat kosten voor eigenaar zijn.
Heb zeer slechte onbetrouwbare verhuurders. Zal huurwaarborg zeker kwijt zijn. Is allereerste maal dat ik keukenschade meemaak. Schade is enkel onderaan.
Graag advies aub.
Dank bijbvoorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 24 jun 2022 14:39

Quote : " Keuken is 100 0/0 pulphout kasten (wist ik niet) met houten blad. Aan beide kanten keuken (niet aan elkaar gehecht) is onderaan op 2 3tal plaatsen uitstulping hout ontstaan. "

Reeds sinds de jaren vijftig van vorige eeuw zijn moderne keukens gemaakt van speciaal geperste vezelplaat ( wat u "pulphout" noemt ) .
In het beste geval is er massief hout gebruikt voor de zichtbare fronten ( kastdeuren enz. ) .
Zelfs een werkblad bestaat meestal uit geperste plaat , met een harde , quasi ondoordringbare bovenlaag .
Wanneer water in contact komt met dergelijke constructie panelen zullen deze op de lange duur verzadigd geraken , en uitstulpen .
Als dit alleen onderaan is , is het meestal een gevolg van het reinigen van de vloer ( zelfs met een geringe hoeveelheid water ) .
In het ergste geval is er een ( langzame ) insijpeling als gevolg van een lekkende water- of afvoeraansluiting .
Controleer eerst en vooral uw aan en afvoeren ( zet er een bakje onder , om gedrup op te vangen , en controleer dit dagelijks ) .
Verder is het zo dat een keukenmeubel op verstelbare pootjes staat , die dan verborgen worden door middel van een afdekplaat ( plint ) . Deze plint komt tot tegen de vloer , en het is waarschijnlijk daar dat u de schade ziet .
Dergelijke plint kan vrij eenvoudig vervangen worden .
Niettemin kan dit aanzien worden als ouderdomsschade , en bijgevolg voor de verhuurder ; zeker bij keukenmeubelen van een zekere leeftijd . ( en dikwijls goedkoop materiaal ) .

Principieel moet u de verhuurder aangetekend daarvan verwittigen . ( en die mag dan komen kijken , na afspraak met u / niet onaangekondigd ) .
Als u een " moeilijke " relatie hebt met verhuurder (v zoals uit uw andere berichten blijkt ) , informeer dan eens bij een keukenspeciaalzaak of dat die zulke plinten los verkopen , aangepast aan de maten van de keuken / best van hetzelfde merk van keuken als oorspronkelijk
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Chriscats
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2022 05:36

Geachte Mevrouw/Heer,
De schade is onderaan de keukenkastjes zelf. Die staan 12cm van de grond. Als ik deze schade door te poetsen zou hebben veroorzaakt?? Een aftrekker met een natte dweil er rond blijft eigenaardig genoeg steeds op de grond. De keuken heeft nooit onder water gestaan. Naast het rechterdeel (overkant keuken en vlak naast chauffage) zijn er ook uitstulpingen (weliswaar kleiner). Maar is een keuken niet geacht zonder problemen en schade dagelijks gebruikt te worden. Eigenares zei met dat onbewerkt (en doordringbaar met water) houten bovenblad v keuken met schuurpapier mocht behandeld worden terwijl ik op internet las dat dit geolied (begin ik niet aan) dient te worden.
Graag U advies aub. Dank bij voorbaat.
Mvg
C.

Reclame

lukasi
Berichten: 1147

#4 , 04 jul 2022 08:15

Wat staat er dan in die keukenkastjes ?
Komen daar leidingen toe of zitten daar aflopen?

Sowieso om te weten wie de kosten moet dragen , zou het handig zijn om minstens te weten HOE de schade wordt veroorzaakt .
U zegt zelf dat het poetsen niet kan.
Maar wat met condensatie bij het koken bv ?
Je zal best zelf alle mogelijke oorzaken aftoetsen.

Wij kunnen alleen maar op afstand, zonder de situatie ter plaatse te zien, enkele mogelijke oorzaken doorgeven. Echter wij ZIEN niet dat het onderaan de kasten de schade zit en dat deze 12 cm hoog staan.

Terug naar “Huren”