huisbaas gebruikt mijn elektriciteit en ik betaal de rekening als huurder

Hensyr
Topic Starter
Berichten: 3

huisbaas gebruikt mijn elektriciteit en ik betaal de rekening als huurder

#1 , 22 jun 2022 02:03

Wat zijn mijn mogelijkheden als huurder zonder mijn dak boven mijn hoofd te verliezen?
11 jaar geleden was ik wanhopig op zoek naar een huurhuis waar alles beneden was (mijn echtgenote is gehandicapt en kan geen trappen doen).
Ik vond een boerderij en kreeg een huurcontract voor 9 jaar, die 9 jaar zijn nu voorbij en ik woon er nog in zonder huurcontract.
Het OCMW beheerd mijn inkomen en is al jaren boos omdat ik de huisbaas niet aanval maar braafjes de huur betaal.
Omdat ik een sociaal tarief geniet moet ik niet veel betalen voor de elektriciteit (maandelijks 270 €).
Alleen zegt het OCMW tegen mij dat ik een verbruik heb van een klein bedrijf.
Ik zeg dat dit komt door de pomp voor ons water. Wij hebben geen stadswater maar grondwater dat opgepompt word.
De huisbaas gebruikt dat water voor zijn koeien drinken te geven.
Die pomp slaat dus elk kwartier aan en pompt water naar een andere put waar dan weer een andere pomp ons water geeft.
Die twee pompen krijgen stroom van onze meter.
Hoe kan ik nu bewijzen dat de huisbaas moet tussenkomen in het verbruik van mijn elektriciteit zonder dat hij moeilijk gaat doen en ons dak boven ons hoofd afneemt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 22 jun 2022 08:17

Hoe kan ik nu bewijzen dat de huisbaas moet tussenkomen in het verbruik van mijn elektriciteit zonder dat hij moeilijk gaat doen en ons dak boven ons hoofd afneemt?
Ik ga ervan uit dat u huurt ergens in het Vlaams Gewest.
Eerst en vooral, u hebt wel degelijk een huurcontract, namelijk het contract dat u afgesloten hebt voor negen jaar wordt telkens naadloos verlengd voor nog eens drie jaar. Behoudens een paar uitzonderingen, kan de eigenaar u slechts opzeggen tegen het einde van een huurperiode.

Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat de eigenaar moeilijk gaat doen, als u ervoor zorgt dat hijzelf zijn deel van het elektriciteitsverbruik moet betalen, maar u om die reden opzeggen, kan hij (formeel) niet. Aan de andere kant is het niet gezond dat enerzijds die stroom aan sociaal tarief ook gebruikt wordt voor een bedrijf, en vraag ik me serieus af of uzelf in die omstandigheden dan nog onder dat tarief kan blijven.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 22 jun 2022 11:02

Allereerst uitrekenen hoeveel dat het kost om die pomp te doen draaien.

Vermogen in watt (af te lezen op het apparaat) * aantal uren dat het draait op een dag (inschatten) * dagen in een jaar / 1000 . Het resultaat van uw berekening in kilowatt per uur. Die uitkomst maal uw eenheidsprijs op de factuur.

Individuele apparaten zijn vaak verwaarloosbaar. Je gaat het moeten zoeken in het geheel. Diepvriezers, koelkasten, elektrische boilers, elektrisch verwarmen, elektrisch koken, verlichten, enz...

Reclame

Terug naar “Huren”