Eigenaar wilt zelf in woning wonen

Glenn2402
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eigenaar wilt zelf in woning wonen

#1 , 20 jun 2022 23:16

In april heb ik een aangetekende brief gekregen van de huurbaas waarin staat dat hij zelf in de woning wilt komen wonen omdat zijn huidige woning niet meer voldoet aan zijn eisen. We hebben een 3-6-9 contract en wonen er nog maar sinds 1 maart 2020. Nu ben ik samen met mijn vriendin een andere huurwoning aan het zoeken maar zonder succes. We worden bij elke woning geweigerd of krijgen zelf de kans niet op een bezoekmoment. We hebben 2 honden en daardoor worden we ook geweigerd. Tegen 1 oktober moeten we uit onze huidige huurwoning zijn maar wat gebeurt er als we tegen dan nog geen nieuwe woning gevonden hebben? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2022 06:55

Opzeg voor eigen bewoning door de verhuurder is mogelijk met een opzeg van 6 maanden.

Als je de aangetekende brief in april hebt ontvangen, is dit voor 1 november en niet 1 oktober. Kijk eens na wanneer de brief juist ontvangen hebt.

Als je geen andere oplossing hebt, kan je voor de vrederechter een uitstel vragen. Dit is een afweging, ook de verhuurder die ergens wil/moet vertrekken heeft rechten. Dit is eerder beperkt in tijd.

Nu heeft dat nog geen zin.

Glenn2402
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2022 01:39

Opzeg voor eigen bewoning door de verhuurder is mogelijk met een opzeg van 6 maanden.

Als je de aangetekende brief in april hebt ontvangen, is dit voor 1 november en niet 1 oktober. Kijk eens na wanneer de brief juist ontvangen hebt.

Als je geen andere oplossing hebt, kan je voor de vrederechter een uitstel vragen. Dit is een afweging, ook de verhuurder die ergens wil/moet vertrekken heeft rechten. Dit is eerder beperkt in tijd.

Nu heeft dat nog geen zin.
Bedankt voor de informatie. Ik heb de brief pas gekregen in april maar eind maart had de huisbaas via een bericht laten weten dat ze zelf in het huis gaan wonen en dat ik een aangetekende brief hierover zal krijgen. Maar het telt dus maar pas vanaf dat ik de aangetekende brief heb gekregen? Ook hadden ze hun handtekening niet op de brief gezet. Is dit verplicht?

Alvast bedankt.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2022 06:09

In principe vanaf aangetekende brief. Reden is dat verhuurder dan kan bewijzen dat je op de hoogte was.

Natuurlijk zal hij aanhalen dat jullie normaal via berichten communiceren (misschien heb je zelfs geantwoord). Misschien wordt het meegenomen in de afweging dat je geen uitstel nodig hebt, aangezien je al voor de officiële opzeg op de hoogte was. Hangt van de rechter af.

Ik zou zelf niet rekenen op het feit dat de aangetekende brief niet ondertekend was. Het lijkt me niet dat er twijfel is of de verhuurder deze verstuurd heeft. Indien dat wel het geval was, had je nog steeds een getekende versie kunnen vragen maar was je al wel op de hoogte.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 22 jun 2022 09:35

Waarom zou je het moeilijk maken?
Los gewoon de oorzaak van het probleem op!
Je moet gewoon een nieuwe thuis zoeken voor die honden! De kans dat je ergens terecht kunt met die honden wordt alsmaar kleiner. De beschikbare huurwoningen worden alsmaar grondiger gerenoveerd. Het komt er op neer dat verhuurders die bijkomende slijtage van die honden alsmaar moeilijker gaan aanvaarden. Het kost geld om te renoveren.

Glenn2402
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jun 2022 22:49

Waarom zou je het moeilijk maken?
Los gewoon de oorzaak van het probleem op!
Je moet gewoon een nieuwe thuis zoeken voor die honden! De kans dat je ergens terecht kunt met die honden wordt alsmaar kleiner. De beschikbare huurwoningen worden alsmaar grondiger gerenoveerd. Het komt er op neer dat verhuurders die bijkomende slijtage van die honden alsmaar moeilijker gaan aanvaarden. Het kost geld om te renoveren.
Een hond doe je niet zomaar weg... onze honden hebben niks van schade aangericht. En je betaald toch waarborg. Als er schade is halen ze het af van de waarborg.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 24 jun 2022 09:33

Schade is inderdaad het probleem niet. Het is de extra slijtage die niet doorgerekend kan worden. De fijne krassen die ze overal achterlaten. Op de binnendeuren als ze horen dat het baasje thuiskomt, eventueel de venstertabletten als ze naar buiten willen kijken. De achterdeur als ze naar buiten willen of omgekeerd als ze terug naar binnen willen of gewoon de kilometers die ze stappen op de vloeren, van en naar hun mand.

Als er effectief schade is van een hond (slecht opgevoed) dan los je het niet op met de waarborg. Drie maanden huur daar koop je niets meer mee.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 24 jun 2022 12:26


Als er effectief schade is van een hond (slecht opgevoed) dan los je het niet op met de waarborg. Drie maanden huur daar koop je niets meer mee.
plus de reuk niet vergeten die een dier achterlaat. Heb 2 x het probleem gehad. Een eerste maal toen ik de eerste keer huurde, en nog groen achter de oren was. Vorige bewoner / eigenaar had 2 Duitse schepers. Hun reuk was na intrekken nog te rieken, niettegenstaande we het hele huis binnenin hadden herschilderd, en het plaatsen van tientallen potjes Airwick.
een 2de maal bij het huren van een vakantiehuisje aan zee. Na binnenkomst hebben we gedurende 3 dagen alle ramen en deuren wagenwijd open gezet en meermaals gedweild met veel javel in het water. Toen hebben we het opgegeven, en zoveel als mogelijk buiten geleefd. Slapen viel moeilijk vanwege de geur. De hele vakantieperiode was verpest. Na klacht bij de verhuurder, heb ik dan uiteindelijk toch 10 % van het huurgeld teruggekregen.

Terug naar “Huren”