Tweede verblijftaks VS Leegstandsbelasting

XAerts
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tweede verblijftaks VS Leegstandsbelasting

#1 , 16 jun 2022 10:52

Goeiendag iedereen

Wij zijn twee masterstudenten gehuisvestigd in Leuven in een appartement volgens de tweede verblijfstaks die we tevens voor het vorige aanslagjaar al betaald hebben.

Nu kregen we enkele dagen geleden een mail van onze huurbaas waarin vermeld stond dat hij het appartement had ingeschreven in het leegstandsregister en dat hij genoodzaakt is om deze belasting aan ons door te rekenen. Wij zijn zelf twee economiestudenten met weinig juridische achtergrond, maar volgens mijn kennis en hetgeen ik lees online wordt een woonst toch niet bestempeld als leegstaand als er twee studenten in verblijven inclusief weekends? Bijgevolg kan de tweede verblijfstaks en de leegstandsbelasting toch niet allebei geheven worden?

Weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 16 jun 2022 10:57

Begrijp ik het goed dat de verhuurder zelf het pand heeft ingeschreven in het leegstandsregister?

XAerts
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2022 11:45

Hij vermeld in de mail: "Ik heb de aangifte voor de leegstandsbelasting gedaan, dat ik aan jullie ga moeten doorrekenen.

Indien er nieuwe studenten in het appartement zouden komen, gaan zij gehouden zijn tot de leegstandsbelasting voor 2023."

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 16 jun 2022 12:47

Ik begrijp niet wat de verhuurder bezielt: de tweedeverblijfstaks is significant lager dan de oplopende leegstandsbelasting. Het pand staat niet leeg want jullie wonen er.

Ik zou een AS met kopie per gewone brief naar de verhuurder sturen waarin je duidelijk schrijft dat je tweedeverblijfstaks betaalt doch geen leegstand.

Ga best eerst zelf eens langs bij de betreffende dienst om uw casus te bespreken: bij mijn weten is t altijd het bestuur die het initiatief tot leegstand neemt (ev na getipt te zijn over leegstand door een omwonende)

Ik zou alvast rabiaat weigeren om de hogere leegstand te betalen: dat m maar naar de vrederechter trekt. Wel altijd alles per AS met kopie gewone brief protesteren. Geen email.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 18 jun 2022 08:55

Ik weet niet hoe het in Leuven is, maar in sommige steden krijgen studenten een vrijstelling op tweede verblijfstaks.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2022 09:09

De stad Leuven heeft al jaren een verhoogde belasting voor mensen die er wonen maar hun domicilie elders hebben (tweede verblijf). Studenten die een bewijs van inschrijving hebben en verblijven in een vergund kot of studio betalen een veel lagere belasting.

https://www.kuleuven.be/stuvo/kot/huurd ... 060m%C2%B2)%20betreft.

Terug naar “Huren”