kosten en lasten huurder

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

kosten en lasten huurder

#1 , 17 mar 2022 12:39

Laatste item samengevoegd met onderwerp - JurecaBE - moderator


Ik huur een appartement en in mijn contract staat een dubbele vermelding ivm met kosten en lasten.
Ze gebruiken zowel het woord “FORFAIT” als een jaarlijkse afrekening.
De huurde wil mij het teveel aan niet terug betalen ze rekent mij 100% vd kosten en lasten aan, na verrekening zou ik vd betaalde 900€ +-minsten 400€ teveel betaald hebben.
Zijn er nog mensen die dit ad hand hebben?
Dit staat er letterlijk in mijn contract:

art.9 KOSTEN
de verhuurde neemt de OV voor zijn rekening en betaalt de kosten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning.
De huurder betaald de kosten en lasten die te maken hebben met het gebruik vd gehuurde woning.
De huurder neemt zelf de abonnementen met betrekking tot de openbare nutsvoorzieningen ( water, gas , …) op zijn eigen naam en zal de verschuldigde sommen zelf betalen aan de leveranciers.
De overige kosten in verband met het gebruik vh goed zullen het voorwerp uitmaken ve jaarlijkse afrekening die hem door de verhuurder zal worden bezorgd en zullen moeten worden betaald binnen de maand na ontvangst op dezelfde bankrekening van de verhuurder.
de gevraagde bedragen vd kosten en lasten zijn gebaseerd op een forfait in de veronderstelling het bedrag vd lasten hiermee te dekken.
de forfait is vastgelegd op een bedrag van 75€ per maand.
wat betreft de verdeling vd kosten en lasten verwijzen de partijen uitdrukkelijk naar het uitvoeringsbesluit van 7 dec 2018 genomen door de vlaamse regering in toepassing van art 36,1 al. 3 vh vlaams woninghuurdicreet van 9 nov 2018 dat een niet-uitputtende lijst heeft uitgewerkt van kosten die de verhuurder of huurde in rekening kunnen worden gebracht.

grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#3 , 17 mar 2022 13:13

je hebt de vraag niet begrepen.

ik weet wat er in die besluiten staan het gaat erom wat er in mijn contract staat en of er nog mensen zijn die zowel het forfait als de jaarlijkse afrekening erin hebben staan.

mvg

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2022 13:28

je hebt de vraag niet begrepen.

ik weet wat er in die besluiten staan het gaat erom wat er in mijn contract staat en of er nog mensen zijn die zowel het forfait als de jaarlijkse afrekening erin hebben staan.

mvg
Het forfait is wat u maandelijks betaalt in afwachting van de jaarafrekening.
Totaal forfait - jaarlijkse afrekening is uw definitieve afrekening voor dat jaar. Kan positief in uw voordeel zijn of negatief in uw nadeel. Het één is terug te trekken het andere is te betalen.

Het forfait en jaarlijkse afrekening horen bij elkaar. Het forfait is een voorschot op de afrekening ( of provisie ).

https://www.lebonbail.be/nl/artikels/de ... huurlasten

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2022 13:45

Het forfait is wat u maandelijks betaalt in afwachting van de jaarafrekening.
Niet dus.

Ofwel worden de werkelijke kosten aangerekend en betaalt men periodiek een provisie en volgt er jaarlijks een afrekening. Ofwel betaalt men maandelijks een afgesproken bedrag dat verondersteld wordt de kosten te dekken: een forfait.

TS heeft dus gelijk om dit niet zo maar te accepteren. Hoe je dit moet aanpakken en hoe een rechtbank hierover zou oordelen is een andere (open) vraag.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 17 mar 2022 13:55

de gevraagde bedragen vd kosten en lasten zijn gebaseerd op een forfait in de veronderstelling het bedrag vd lasten hiermee te dekken.
Het is mijns inziens toch duidelijk dat het hier eigenlijk om een -- forfaitair vastgesteld --- voorschot gaat waarbij nadien een afrekening volgt? Pas indien er geen afrekening zou komen, zou de verhuurder hier in de fout gaan dacht ik.

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mar 2022 14:14

de gevraagde bedragen vd kosten en lasten zijn gebaseerd op een forfait in de veronderstelling het bedrag vd lasten hiermee te dekken.
Het is mijns inziens toch duidelijk dat het hier eigenlijk om een -- forfaitair vastgesteld --- voorschot gaat waarbij nadien een afrekening volgt? Pas indien er geen afrekening zou komen, zou de verhuurder hier in de fout gaan dacht ik.
Bosprocureur en Lanox,

Het is op deze stipulatie in het contract dat ik mij baseerde. En volg hierin Bosprocureur.

FORFAIT heeft hier de betekenis van provisie of voorschot, volgens de verhuurder.
De inhoud van ART. 9 KOSTEN van het huurcontract duidt hier op forfait in de betekenis van voorschot, provisie en nadien de werkelijke afrekening.
Huurder heeft het contract zo ook ondertekend en afgesloten.

Het is niet dat ik het Vlaams Woningdecreet 01.01.2019 niet ken; maar hier staat niet duidelijk vermeld een VAST FORFAIT.

https://www.vlaanderen.be/huurprijs-en-huurwaarborg

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mar 2022 14:51

Ik begrijp jullie redenering, maar dat is een mes dat langs 2 kanten snijdt. Forfait heeft geen alternatieve betekenis. TS zou dus gelijkwaardig kunnen argumenteren dat het duidelijk is dat er geen afrekening moet komen. Maar zoals al eerder vermeld, dit kan beide kanten uit gaan in een rechtbank, afhankelijk van met welk been de rechter uit bed is gestapt.

Misschien belangrijker in heel dit verhaal, is dat een forfaitaire regeling volgens het woningdecreet op elk moment kan omgezet worden naar de werkelijke kosten, door elk van beide partijen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 17 mar 2022 14:59

"de gevraagde bedragen vd kosten en lasten zijn gebaseerd op een forfait in de veronderstelling het bedrag vd lasten hiermee te dekken."

Het staat er toch duidelijk dat het forfait enkel als forfait wordt beschouwd indien het de kosten en lasten dekt. Quod non: indien niet AFREKENING!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#10 , 17 mar 2022 15:00

de gevraagde bedragen vd kosten en lasten zijn gebaseerd op een forfait in de veronderstelling het bedrag vd lasten hiermee te dekken.
Het is mijns inziens toch duidelijk dat het hier eigenlijk om een -- forfaitair vastgesteld --- voorschot gaat waarbij nadien een afrekening volgt? Pas indien er geen afrekening zou komen, zou de verhuurder hier in de fout gaan dacht ik.
Bosprocureur en Lanox,

Het is op deze stipulatie in het contract dat ik mij baseerde. En volg hierin Bosprocureur.

FORFAIT heeft hier de betekenis van provisie of voorschot, volgens de verhuurder.
De inhoud van ART. 9 KOSTEN van het huurcontract duidt hier op forfait in de betekenis van voorschot, provisie en nadien de werkelijke afrekening.
Huurder heeft het contract zo ook ondertekend en afgesloten.

Het is niet dat ik het Vlaams Woningdecreet 01.01.2019 niet ken; maar hier staat niet duidelijk vermeld een VAST FORFAIT.

https://www.vlaanderen.be/huurprijs-en-huurwaarborg
dat is nu net het probleem ""FORFAIT heeft hier de betekenis van provisie of voorschot, volgens de verhuurder." schrijft u maar de verhuurder zegt dit nu niet ze beweert het tegendeel dat er FORFAIT staat en dat dat dus een vast bedrag is. ik heb het al gegoogeld en op veel plaatsen staat dat forfait een vast bedrag is op andere plaatsen staat dat het een voorschot is. maar nergens in de voorbeelden van contracten of geschriften staan beiden erin zoals het er bij mij in staat.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 17 mar 2022 15:12

In context is het overduidelijk.
Een rechtbank zal het ook in context beoordelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 mar 2022 15:29

Oh! ik snap het! De verhuurder gebruikt de term forfait als "provisie" als er moet bijbetaald worden door de huurder , maar als forfait als er moet terugbetaald worden aan de huurder. Ik denk dat je daar best mee naar de vrederechter gaat, tenminste als je daar schriftelijke bewijzen van hebt ...

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#13 , 17 mar 2022 15:45

"de gevraagde bedragen vd kosten en lasten zijn gebaseerd op een forfait in de veronderstelling het bedrag vd lasten hiermee te dekken."

Het staat er toch duidelijk dat het forfait enkel als forfait wordt beschouwd indien het de kosten en lasten dekt. Quod non: indien niet AFREKENING!
zo lees ik het ook maar het is éénrichting alleen als het de kosten NIET dekt niet als er te veel betaald zou zijn.

als ik te weinig zou betalen moet ik bijbetalen betaal ik te veel dan zou ik niets terug krijgen.

dat gaat nog lachen worden.

het zou leuk zijn om iemand te vinden die soortgelijks contract heeft of online meer over dit soort dubbelzinnige contracten.

de huisbazin wil mij niet terug betalen. totale kost was +-900€ maar daar zaten alle kosten en lasten in ik heb dus 900€ betaald. maar +-400€ is wat ik eigenlijk maar zou moeten betalen van dat bedrag.

ondertussen heeft ze ook onwettig de huur opgezegd omdat ik niet akkoord ga. zogezegd voor verbouwingen, ze heeft niet de nodige documenten bij de opzeg gedaan, anee zegt ze ik kan dat niet op voorhand weten wat dat gaat kosten. gezien ze de laatse 6 mndn hier 6 keer geweest is weiger ik haar binnen te komen.

wat ze daarna geflikt heeft bespaar ik je.

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#14 , 17 mar 2022 16:40

Oh! ik snap het! De verhuurder gebruikt de term forfait als "provisie" als er moet bijbetaald worden door de huurder , maar als forfait als er moet terugbetaald worden aan de huurder. Ik denk dat je daar best mee naar de vrederechter gaat, tenminste als je daar schriftelijke bewijzen van hebt ...
idd dat is wat er hier ad hand is,

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#15 , 17 mar 2022 18:43

Neen, forfait is een vast bedrag en provisie is een voorschot in afwachting van een eindfactuur.
U kunt bij een forfait een omschakeling vragen naar de reële kosten.
Bent u huurder dan vraag je dat via aangetekende brief aan je verhuurder.
In een appartement gebouw moet dat via de vergadering besproken en goedgekeurd worden voor alle bewoners.
Bent u het niet eens, kan u nog altijd een omschakeling vragen aan de vrederechter.
als u mijn art9 leest kan u zien dat wat u zegt niet klopt.

Terug naar “Huren”