Verrot raam aan appartement

statione
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

Verrot raam aan appartement

#1 , 09 jun 2022 12:26

Beste,
Ik betrek een huurappartement waarvan het groot raam duidelijk begint te rotten,het zit er dan ook al 30j in.
Ik heb de eigenaar aangetekend aangeschreven doch krijg ik geen reactie van zijn kant.
Ik heb hem een ingebrekestelling gestuurd,opnieuw geen reactie.
Kan iemand mij raad geven hoe ik dat verder kan aanpakken dat hij een ander raam plaatst?
Dank voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 09 jun 2022 13:38

Houten raam kan je herstellen. Je kan een schrijnwerker zoeken om het rot te vervangen, mag een paar honderd euro kosten.
Als je de juiste persoon gevonden hebt, kan je de offerte doorgeven aan de eigenaar.

Spaart enorm veel moeite uit voor de eigenaar.
Moet zelf geen schrijnwerker zoeken, moet geen afspraken maken tussen huurder en schrijnwerker voor offerte te maken. Moet niet afspreken voor te herstellen.

De verhuurder moet dan enkel betalen, geen gedoe.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 09 jun 2022 13:48

U kunt in eerste instantie mondeling horen , wat de eigenaar erover denkt , en waarom niet gereageerd wordt .
Zonder reactie rest u alleen de zaak voor de vrederechter te brengen ( in verzoening ) .
Tot hiertoe ( aangetekend schrijven/ingebrekestelling ) hebt u alles gedaan wat wettelijk in uw mogelijkheden ligt ( afgezien van vrederechter ) .
Hangt ook af van de effectieve / kortelings te verwachten gevolgen , van de schade
Zie ook de mogelijke opties in vorige reactie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

statione
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2022 15:17

Ik heb inderdaad reeds een schrijnwerker laten komen om een idee en evt offerte te laten opmaken.Zijn conclusie was dat er daar helemaal niets meer aan te doen was wegens de doorrotting op verschillende plaatsen.Het zal dus de vrederechter worden(met foto’s en Epc).
Een raam nog willen herstellen van 30 j en verrot nog steeds willen herstellen is een tipisch antwoord van een verhuurder.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 09 jun 2022 17:58

Wel opletten!
Een echte verhuurder zou u in gebreke stellen voor het verzaken aan uw meldingsplicht.
Je moet dus ook nakijken wat er in de plaatsbeschrijving vermeld is. Er is een gans proces tussen aangetast schilderwerk en dermate doorgerot dat herstel niet meer mogelijk is. De tussenstappen moeten ook gemeld zijn want anders kan je mee verantwoordelijk gesteld worden.
PS
Het is de plicht van elke verhuurder om het rendement van de investering te bewaken.

statione
Topic Starter
Berichten: 62
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jun 2022 18:13

Ieder jaar is er aangetekend een melding gemaakt van alle gebreken die er tijdens het jaar hebben plaats gevonden,dit is dwingend recht.
Nooit is gereageerd op gebreken,nog een reden te meer verhuurder in gebreke te stellen wegens dervend genot.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 09 jun 2022 18:42

Indrukwekkend, nog nooit meegemaakt iemand die dermate op zijn strepen staat. Heb je een persoonlijke relatie met de verhuurder, familie of zo. Waarom laat die u wonen in plaats van op te zeggen? Waar zit je ergens in de termijn van de duur van het contract?

freelance
Berichten: 2615

#8 , 12 jun 2022 14:26

Ieder jaar is er aangetekend een melding gemaakt van alle gebreken die er tijdens het jaar hebben plaats gevonden,dit is dwingend recht.
Nooit is gereageerd op gebreken,nog een reden te meer verhuurder in gebreke te stellen wegens dervend genot.
Indrukwekkend , als verhuurder effectief nooit reageert op dergelijke aangetekende meldingen .

Lees hier eens :
https://www.vlaanderen.be/hulp-bij-huur ... en#oatwt-1
en specifiek : " vrederechter als bemiddelaar " . ( de zogenaamde " verzoenings procedure " , waar eventueel een gerechtelijke procedure kan uit volgen ) . Iets wat ik al eerder voorgesteld heb.
Dit kan mogelijks de status quo doorbreken , of u inzicht en zekerheid geven over wat u verder kunt ondernemen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”