Informatie cohousing

Walter99
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Informatie cohousing

#1 , 08 jun 2022 17:28

Beste,

Ik zit momenteel in een cohousing met 4 personen. Mijn vriendin is veel bij mij en wij zitten op dezelfde kamer. Nu willen ze graag alles delen door 5 inclusief de huur wat niet eerlijk is voor de kleinste kamer. Of ze mag niet meer komen en gebruik maken van het huis.

Nu hebben wij besloten om dit voor korte termijn te doen. En iets te gaan huren na een tweetal maanden. Ik heb verteld dat we hier blijven tot januari omdat ze tegen mij mondeling zeiden in het begin dat het voor 1 jaar was. Nu zitten we hier momenteel en ik kan mij niet goed meer herinneren of er iets op papier is gezet geweest. Ik had normaal een waarborg moeten betalen maar dit is niet doorgegaan omdat niemand de tijd wou nemen om dit op papier te zetten. Ik had beide huurcontract en waarborg op papier gevraagd. Waarborg is er nooit van gekomen en huurcontract kan ik mij niet goed herinneren. Ik heb hiervan ook nooit een kopie gekregen.

Ik betaal wel elke maand netjes huur op tijd en mijn domicilie staat hier ook. Nu zijn we tot mondeling akkoord gekomen dat mijn vriendin ook mee gaat betalen en ik vraag mij af wat ik het beste kan doen.

Er is 1 hoofdhuurder momenteel en 3 onderhuurders. Ik heb gevraagd achter mijn contract maar volgens de hoofdhuurder is dit mondeling besproken en staat dit niet echt op papier. Hij zegt toch niet met "hem".

Ik heb niet veel vertrouwen in de zaak omdat ze aan Huisjesmelkerij doen en ik vraag mij af wat ik het best kan doen.

Als ik vertrek kunnen ze contract breuk doen als ze mogelijk toch het contract hebben maar niet willen geven?

Kan ik weggaan wanneer ik wil? Ze hebben mij wel gezegd dat dit kon. Ik stelde zelfs voor om eventueel een nieuwe huurder te zoeken maar dit moest niet.

Ik heb gezegd dat mijn vriendin mee gaat betalen en dat we hier blijven.

We willen nu graag samen gaan huren en hier een week opvoorhand vertrekken eens we iets gevonden hebben aangezien ze mondeling zeiden dat ze ons geluk niet in de weg willen staan.

Nu wil ik niet staan voor financiële verrassingen dus vroeg ik mij af wat het beste is dat ik kan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Walter99
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2022 17:36

Edit:

Ik heb het nog eens dubbelnagevraagd en volgens de hoofdhuurder zou er niets op papier staan. De onderverhuurders zouden volgens hem het contract overnemen van de vorige onderverhuurder.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 08 jun 2022 18:10

Een faire verdeling van cohousing huur is als volgt: helft huur benedenverdieping verdeeld over het aantal bewoners. Helft boven verdeelt volgens oppervlakte slaapkamers en t eventuele genot van prive badkamer als die er is.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 08 jun 2022 18:46

Een faire verdeling van cohousing huur is als volgt: helft huur benedenverdieping verdeeld over het aantal bewoners. Helft boven verdeelt volgens oppervlakte slaapkamers en t eventuele genot van prive badkamer als die er is.
Inderdaad (daarom nog niet noodzakelijk in twee helften, afhankelijk van de situatie) . En duidelijke afspraken over langdurig of veelvuldig bezoek zijn ook gewenst, plus de afspraak dat zo'n kwesties aan de regelmatig te houden "ronde tafel" besproken worden.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 09 jun 2022 14:11

Om te beginnen is co-housing wettelijk niet of nauwelijks geregeld .
Wanneer niets op papier staat , hebt u wettelijk de vrije hand in alles , want dan valt u niet eens onder het huurderstatuut .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 09 jun 2022 20:09

Mag daar wel onderverhuurd worden en wie is de verhuurder?

Dat wil niet zeggen dat u en zelfs uw vriendin daar niet kunnen gedomicilieerd worden - is een totaal andere wetgeving.
Huren en contracten is pivaat recht en domiciliering is administratief publiek recht.

Terug naar “Huren”