Waterfactuur

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Waterfactuur

#1 , 05 jun 2022 10:36

Er zijn hier 2 appartementen en we hebben een gezamenlijke watermeter van de watermaatschappij en 2 tussenmeters waarvan 1 naar elk appartement.
Ik ben op 01/08/2021 hier komen wonen en de meterstanden werden geregeld.
De afrekening van de waterfactuur in februari 2022 bedraagt 207 m3 over de periode 04/02/2021 - 02/02/2022
De verhuurder stuurt een simpel bericht over email met de afrekening van het water.
Hij rekent van 25/07/2021 - 06/05/2022 en ik zou 140 m3 verbruikt hebben over deze periode
De waterfactuur van de water maatschappij loop van 04/02/2021 tot 02/02/2022. Tussen 04/02/2021 en 25/07/2021 woonde ik daar nog niet en tussen 03/02/2022 en 06/05/2022 overschrijdt hij de factuurdatum.
Hij rekent 5.99 euro per m3 over de periode dus van 25/07/ 2021 - 06/05/2022. terwijl de prijs van de watermaatschappij 2022 alles inbegrepen 3.86 euro bedraagt en het forfaitaire dubbel.
Ik heb gevraagd naar de factuur , die heeft hij met veel gemor gegeven, maar de stand van de tussenmeters van de benedenbuur en de stand van de huurder voor mij weigert hij te geven.
Volgens mij klopt een en ander niet, wat is uw mening?
En wat kan ik daar aan doen.
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 jun 2022 11:41

1. De stand van de tussenmeter -dus uw effectief verbruik- kent u toch? Tenzij u hebt nagelaten die stand te noteren bij aanvang huur.
Wat betreft hoeveelheid verbruik moet alles dan toch duidelijk zijn?
2. Buiten eenheidsprijs per kubieke meter rekent watermaatschappij nog andere kosten aan. Die moeten pro rata worden omgeslagen over het gemeten privaat waterverbruik.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2022 12:41

1. De stand van de tussenmeter -dus uw effectief verbruik- kent u toch? Tenzij u hebt nagelaten die stand te noteren bij aanvang huur.
Wat betreft hoeveelheid verbruik moet alles dan toch duidelijk zijn?
2. Buiten eenheidsprijs per kubieke meter rekent watermaatschappij nog andere kosten aan. Die moeten pro rata worden omgeslagen over het gemeten privaat waterverbruik.
Ik denk dat u mijn vraag niet goed begrepen hebt, er staat toch meterstanden geregeld.
En bij de prijs all inclusief.
Het gaat meer over de periode voordat ik daar woonde en de periode die verder loopt na de factuurdatum.

Ik zal de vraag anders stellen

Heeft de verhuurder het recht water aan te rekenen na de periode die op de factuur staat.
Op de factuur staat periode 04/02/2021 - 02/02/2022
en de verhuurder rekent mij aan tot 06/05/2022 dat mag volgens mij toch niet
verder rekent hij 5.99 per m3 terwijl de waterkost 3.86 euro is per m3. alles inclusief en met btw
https://t.me/pump_upp

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 jun 2022 13:01

De enige die u kan antwoorden op de vraag waarom de aangerekende eenheidsprijs hoger is dan de all incl prijs van de watermaatschappij is de verhuurder.
Het princiep is dat hij daar geen winst mag opnemen, hij is geen waterverkoper.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2022 15:34

De enige die u kan antwoorden op de vraag waarom de aangerekende eenheidsprijs hoger is dan de all incl prijs van de watermaatschappij is de verhuurder.
Het princiep is dat hij daar geen winst mag opnemen, hij is geen waterverkoper.
Daar wringt het schoentje ook, hij geeft geen bewijs en antwoord ook niet op de vraag hoe hij aan 5.99 per m3 komt. Hij geeft ook geen verklaring dat hij verder aanrekent tot 3 maanden na de factuurdatum.
https://t.me/pump_upp

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 05 jun 2022 15:46

Stuur uw vragen per aangetekend schrijven, en vraag achter een antwoord.
Betaal, wat volgens u correct is... beschrijf dat in uw schrijven. Zeg ook, dat als hij zijn berekening kan onderbouwen en correct is, dat je het overige zal betalen.

Doe alles via briefwisseling, of minstens email, zodat je alles op papier hebt. Aan iets ’gesproken’ heb je niks.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jun 2022 15:56

Heb je zelf toegang tot de hoofdmeter en tussenmeters? Indien ja, heb je zelf bijgehouden hoeveel je verbruik is? Ik weet dat je met Farys kunt simuleren hoeveel je zou moeten betalen, wellicht kan dat met andere watermaatschappijen ook. Ook voor die 3 maanden kan je berekenen. Geen toegang hebben tot de tussenmeters, de hoofdmeter en de kranen kan in principe niet, want die zitten meestal vlakbij mekaar en de kranen moet je kunnen toedraaien indien nodig, en je moet ook kunnen je meter in de gaten houden voor het geval er ergens een lek zou zijn. Verder, voor de rest is het zoals Thomas Morus zegt, de verhuurder mag het water niet met winst doorverkopen.

Ikzelf heb in een gebouw gewoond met voordien gemeenschappelijke meters, ik hield het wel in de gaten, want dat was nodig, was nog een klein beetje ingewikkelder, geen tussenmeter voor mezelf, wel voor de andere, tussenmeters werden afgetrokken van de stand op de hoofdteller, en dat was dan zogezegd mijn verbruik. Maar gemeenschappelijk verbruik uit de bergingen, waterverzachter enz. kwam ook op de hoofdteller terecht. Soit, dat is verleden tijd. Ik wil er enkel mee bedoelen dat je het in de gaten moet houden en ook de prijs.

Als je met behulp van de simulatie ziet dat zijn berekening helemaal niet juist zit, dan wordt het tijd voor een aangetekende brief, desnoods met een stempeltje erop van de huurdersbond. Eigenaars hier op het forum hebben niet veel op met de huurdersbond, maar in sommige gevallen schrikken sjoemelende verhuurders hier wel van.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 05 jun 2022 21:18

6€/ m3 all in is toch een goede prijs ?

Ik kom hier aan zo'n 9 €/ m3
(200€ voor 22 m3)

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jun 2022 16:31

6€/ m3 all in is toch een goede prijs ?

Ik kom hier aan zo'n 9 €/ m3
(200€ voor 22 m3)
Over de prijs 6.99 daar val ik niet over, dat heb ik al nagerekend. Waar ik wel over struikel is het feit dat hij geen bewijzen geeft van de meterstanden van de buur en ook over het feit, dat wanneer een waterfactuur eindigt op 02/02/2022 hij doorrekent tot 06/05/2022.
Bovendien is het in het contract voorzien dat hij alle bewijzen samen met de factuur zal tonen.
Ik kan ook niet rechtstreeks aan de nutsmeters van gas, water en elektriciteit, daarvoor moet ik mijn benedenbuur lastigvallen om langs zijn appartement in de kelder te geraken. Ik hoop dat er nooit niks gebeurd met gas of water en elektriciteit wanneer de benedenbuur niet thuis is.
Bedankt alvast voor jullie info
https://t.me/pump_upp

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jun 2022 16:37

In elk geval is dit verhaal een inbreuk op Art 1728ter, &1 van het burgerlijk wetboek.
Indien hij weigert de bewijzen te leveren kan dit gezien worden als een wandaad en dat is strafbaar.
Zie ook Art 1382 en 1383 van het burgerlijk wetboek.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 06 jun 2022 16:41

Bovendien is het in het contract voorzien dat hij alle bewijzen samen met de factuur zal tonen.
Ik kan ook niet rechtstreeks aan de nutsmeters van gas, water en elektriciteit, daarvoor moet ik mijn benedenbuur lastigvallen om langs zijn appartement in de kelder te geraken. Ik hoop dat er nooit niks gebeurd met gas of water en elektriciteit wanneer de benedenbuur niet thuis is.
En ik die dacht dat meters + afsluitmogelijkheden van elektriciteit en gas sowieso te allen tijde bereikbaar moeten zijn... Wat gaat u doen als het plots noodzakelijk is om onmiddellijk de toevoer af te sluiten? Wat zegt de brandweer in uw streek over zo'n toestand ?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 jun 2022 19:01

Dan zou ik toch maar eens woningcontrole erop af sturen, want dit is zeker niet conform! Water, gas of elektriciteit moet kunnen afgesloten worden indien nodig. Eigenaar zal kosten moeten maken ...

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 06 jun 2022 20:08

Dan zou ik toch maar eens woningcontrole erop af sturen, want dit is zeker niet conform! Water, gas of elektriciteit moet kunnen afgesloten worden indien nodig. Eigenaar zal kosten moeten maken ...
Meters moeten niet bereikbaar zijn als er per entiteit een afsluitkraan voorzien is, liefst zo dicht mogelijk bij de hoofdmeter maar kranen op de verdieping worden ook aanvaard.

bambipower
Berichten: 1034

#14 , 07 jun 2022 09:56

Voor water volstaat een tussen afsluitkraan

Maar denk wel dat de gas en elek meter bereikbaar moeten zijn.
Wat als je hoofdzekering afslaat? Wachten tot de buurman uit vakantie is?

troost
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jun 2022 12:18

Ik ga eens inlichtingen vragen bij de plaatselijke brandweer en horen wat ze zeggen.
Bedankt alvast ik laat iets weten.
https://t.me/pump_upp

Terug naar “Huren”