1 huurder stapt uit de huurovereenkomst korte duur

Marieke13
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

1 huurder stapt uit de huurovereenkomst korte duur

#1 , 01 jun 2022 13:52

Mijn dochter huurt samen met een vriend een woning sinds november 2021.
Beiden hebben het huurcontract korte duur getekend.
Bovendien hebben zij samen een roommate agreement opgesteld, dat zij via een link met mekaar delen (dit is niet ondertekend).
Betalingen van alle gemeenschappelijke kosten gebeuren vanaf een gemeenschappelijke rekening, die evenredig door beide partijen wordt aangevuld.

Omdat het samenwonen niet gaat op de manier die beiden voor ogen hadden, heeft de medehuurder besloten om terug bij zijn ouders in te trekken; Huurovereenkomst eindigt per 31 oktober; in augustus moet een opzeg gedaan worden volgens het contract dat ondertekend werd. Afgelopen zondag 29 mei hebben beiden een gesprek gehad en is er besloten dat de vriend - zoals ook overeengekomen in het roommate agreement - mee blijft betalen tot het einde van de huurtermijn, waarna mijn dochter de huurovereenkomst zal overnemen. Verder is er afgesproken dat in de komende weken het nodige wordt uitgezocht met betrekking tot de overname van de diverse contracten voor nutsvoorzieningen, etcetera, terwijl ook de huisbaas dan ingelicht zou worden.

Op maandag 30 mei stond de medehuurder echter met zijn ouders en een hoop papierwerk aan de deur, in een poging mijn dochter onder druk te laten instemmen met wat zij zien als de manier om onder bepaalde afspraken uit te kunnen komen. Doel hiervan: de helft van 1 halve maand huur uitsparen (zucht).

Vraag: kan mijn dochter voet bij stuk houden voor wat betreft de gemaakte afspraken, of loopt zij het risico dat zij alleen voor de kosten moet gaan opdraaien totdat de huidige huurovereenkomst ten einde loopt? Kan de medehuurder eenzijdig het huurcontract opzeggen? Kan hij de contracten met nutsbedrijven stopzetten (ik neem aan van wel omdat deze op zijn naam zijn afgesloten, hoewel ze vanaf de gemeenschappelijke rekening worden betaald)?

Wij zouden dankbaar zijn voor een antwoord op deze vragen. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 01 jun 2022 13:55

De medehuurder is nog steeds mede aansprakelijk voor de betaling van de huur.
Echter als deze niet meer meebetaalt, hoeft de verhuurder hem niet aan te spreken en kan deze de huur integraal bij uw dochter vorderen. Uw dochter dient dan de helft terug te vorderen (al dan niet voor de rechtbank).

De medehuurder kan niet eenzijdig het huurcontract opzeggen.
De nutscontracten echter wel, maar dan moet er een overnamedocument ingevuld worden.

Opzeg van de huur moet trouwens ten laatste in juli gebeuren, niet in augustus.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 01 jun 2022 17:54

In een huurcontract van na 1 jan 2019, dus in dit geval ook, zou dit wel mogelijk moeten zijn.

Kijk al eens hier : https://www.elfri.be/artikel/huurcontra ... k-opzeggen

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 01 jun 2022 21:40

Vlaams woninghuurdecreet , vooral hier : https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/41094 en volgende, helpt u alvast heel wat vooruit.

Afzonderlijk opzeggen kan dus wel degelijk, maar is wel aan een aantal voorwaarden verbonden. Het is geen kwestie van "Salut en de kost" , er blijven een aantal verplichtingen.

Marieke13
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2022 18:37

Bedankt voor jullie reacties 👌

Terug naar “Huren”