Verhuurder doet opzeg na 1 maand al ! Help !

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Verhuurder doet opzeg na 1 maand al ! Help !

#1 , 01 jun 2022 02:52

Beste,

De huisbaas kwam vndg langs met de boodschap te gaan scheiden en dus zelf in het huis te willen komen wonen. We wonen er net een maand in. Contract van 3 jaar die 1 mei is gestart.

Enkele vragen hierover, volgens het internet kan er bij een kort contract geen opzeg van de verhuurder worden gevraagd.

Dit staat er in het contract bij 3 jaar :
HETZIJ: 3 jaar (zogenaamde huurovereenkomst van korte duur en van ten hoogste drie jaar), die ingaat op 01 mei 2022 en verstrijkt op 30 april 2024 opzegbaar door huurder en verhuurder bij het verstrijken van elke periode van drie maanden door middel van een opzegging die ten minste twee maanden van tevoren wordt betekend.

Ten eerste zou hij dus elke 3 maanden kunnen opzeggen. En ten tweede klopt de datum niet van 2022-2024 wat 2 jaar is.
Hebben we zelf over het oog gezien bij het tekenen.

Wat is nu bindend. Wat zijn onze rechten.
Wij vermoeden dat dit zijn bedoeling was vanaf het begin. Er in te zetten na 3 maanden te kunnen opzeggen, 2 maanden van te voren. 1 mei start datum dus eind juli eruit. 2 maanden van te voren moeten beteken wat dus 31 mei zou zijn.
Maar kan dit zomaar. Is vol tegenstrijdigheden, en als ik goed heb gelezen mag en kan dit niet zomaar. De wet zegt korte contracten zijn bepaalde voorwaarden en denk niet dat deze bepalingen die hij er aan toevoegt geldig te zijn.

We zijn net gesetteld, vndg de sleutel afgegeven bij het oude appartement, en nu zouden we volgens de huisbaas 2 maanden de tijd hebben te moeten verhuizen.

Graag jullie hulp en advies.
Dank u !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2022 05:41

Die clausules over vroegtijdige opzeg zijn niet wettelijk en moeten genegeerd worden. Hier kan niet van worden afgeweken in het huurcontract.

Het gaat wel duidelijk om een contract van 2 jaar i.p.v. 3 jaar. Daar is zelfs niks dubbelzinnig aan. Dit is wettelijk en bindend.

Einddatum huurcontract is toch essentieel genoeg om te checken bij tekenen contract.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2022 12:13

Bij kortlopende contracten onder het Vlaamse huurdecreet heeft de verhuurder geen wettelijke opzegmogelijkheden.
Dus geen enkele opzeg vanwege de verhuurder is wettelijk. Met uitzondering de opzeg met 3 maanden tegen het einde van de contractduur.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame


justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2022 12:32

De clausule in uw contract die het contract opzegbaar maakt is ongeldig en in strijd met het Vlaamse huurdecreet. U moet u niet laten intimideren of bang maken met deze clausule. Stuur gewoon een aangetekende zending terug dat u niet akkoord bent met de opzeg gezien de wetgeving in het Vlaamse huurdecreet. Bij betwisting zal ik via de vrederechter gaan.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 01 jun 2022 12:58

Misschien nog beter is dat u een AS terugstuurt dat u zich houdt aan de wetgeving van het Vlaams huurdecreet en u vraagt dat de verhuurder zich informeert over de opzeg- en contractvereisten van kortlopende huurcontracten.

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jun 2022 13:10

Dus wij hebben dan een 2 jaar contract en geen 3 jaar. De datum is wat telt?

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2022 13:24

Hij kwam gister ook langs met de mededeling dat hij een aangetekende verstuurd had voor de opzeg. Maar dat hij persoonlijk eerst wou komen vertellen.
Hij zei dat hij nog snel voor het einde van de maand heeft verstuurd zodat het nog 1 juni zou kunnen ingaan, wat zou betekenen dat we er helaas eind juli uit zouden moeten.
Het speet hem enorm, maar hij kon er zelf ook niets aan doen.
Hij had de brief bij die hij zogenaamd verstuurd zou hebben. Wat nu al 3 dagen geleden is en nog steeds geen aangetekende zending ontvangen. Maar ok. De brief luid als volgt. En is volgens mij totaal geen wettige opzegbrief met de juiste gegevens erin.

Niel-bij-as 29 mei 2022


Naam huisbaas Onze naam
Adres Adres

Referentie : huurovereenkomst ‘adres’

Beste,

Via deze weg wil ik jullie op de hoogte brengen dat wegens familiale redenen ik het lopend huurcontract moet stopzetten van mijn kant uit en de woning persoonlijk zelf in gebruik zal gaan nemen.

Graag ga ik even met jullie in overleg om een mogelijke datum voor overdracht van te woning vast te leggen.

Mijn oprechte excuses voor dit ongemak.

We hebben dit getekend op vraag van hem. Want hier staat volgens mij niets duidelijk in. Hier hebben we niks verkeerd mee gedaan. We zagen dat hij meteen wou een datum af te spreken maar hierop zijn we niet ingegaan en hebben hem gezegd dat we tijd nodig hebben om dit te laten bezinken. En zijn begonnen met opzoeken.

lukasi
Berichten: 1145

#9 , 01 jun 2022 13:41

waarom heb je dat dokument getekend?
Ik zou NU sieto presto bij een advocaat zitten en HEM een aangetekende brief laten versturen .

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jun 2022 13:43

Die clausules over vroegtijdige opzeg zijn niet wettelijk en moeten genegeerd worden. Hier kan niet van worden afgeweken in het huurcontract.

Het gaat wel duidelijk om een contract van 2 jaar i.p.v. 3 jaar. Daar is zelfs niks dubbelzinnig aan. Dit is wettelijk en bindend.

Einddatum huurcontract is toch essentieel genoeg om te checken bij tekenen contract.
Ja helaas echt niet gezien, jaartal niet gezien maar wss gefocust op erboven 3 jaar contract. Ik weet dat het essentieel is goed te checken. Helaas val ik vaak nog in het vertrouwen van de mensheid.
Nu denk ik gvd Wrm heb ik niet goed gelezen !

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jun 2022 13:44

waarom heb je dat dokument getekend?
Ik zou NU sieto presto bij een advocaat zitten en HEM een aangetekende brief laten versturen .
Getekend voor ontvangst, kan je hiermee iets fout doen?
Staat nergens een termijn of datum in die brief. Er word toch niets in vastgelegd of ben ik nu helemaal verkeerd?

Konijntjeuh123
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jun 2022 13:48

Staan nergens in vanaf wanneer het huurcontract gaat stopgezet worden. Hij zegt dit wel het te moeten doen. Maar geen enkele datum ofzo ? Dus wat kan hij hiermee doen? Er staat samen te komen een datum af te spreken. Ja ok. Wij zeggen tot einde huurcontract. Of niet ?
Ja Sry ben totaal niet van deze wettelijke dingen op de hoogte.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jun 2022 14:14

Hallo Ts... Een kortlopend huurcontract kan niet vervroegd opgezegd worden door de verhuurder.
Hij moet de contractduur respecteren. Hij kan maar opzeggen met drie maanden tegen het einde van de contractduur.
U hebt een driejarig contract volgens uw 1e uitleg 01 mei 2022 en verstrijkt op 30 april 2024
Dus uw verhuurder kan maar opzeggen met 3 maanden vanaf 01/feb/2024 tot 30/april/2024 Is het nu duidelijk????
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jun 2022 14:24

Mijn advies is om onderstaande wetgeving aangetekend mee te delen aan uw huisbaas. Er staat wel datum in overleg maar zo maak je meteen duidelijk dat de verhuurder zelf een oplossing zal moeten zoeken voor deze tussenperiode.


Artikel 17. Woninghuurdecreet
Opzegging door de verhuurder voor persoonlijk gebruik
§ 1. De verhuurder kan de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een
opzeggingstermijn van zes maanden, als hij het goed persoonlijk en werkelijk wil betrekken.
De verhuurder kan de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen om de echtgenoot of wettelijk
samenwonende partner van de verhuurder of de afstammelingen, aangenomen kinderen, bloedverwanten in
de opgaande lijn of bloedverwanten in de zijlijn tot in de derde graad van de verhuurder of van zijn
echtgenoot of wettelijk samenwonende partner het goed persoonlijk en werkelijk te laten betrekken. De
opzeggingstermijn bedraagt zes maanden, tenzij de opzegging wordt gedaan tijdens de eerste driejarige
periode. In dat geval kan de opzeggingstermijn niet verstrijken vóór het einde van de eerste driejarige
periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van
verwantschap met de verhuurder. De verhuurder bewijst op verzoek van de huurder de band van
verwantschap. De verhuurder voldoet aan dat verzoek binnen een termijn van twee maanden, te rekenen
vanaf de kennisgeving ervan, zo niet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die
vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden vóór het verstrijken van de opzeggingstermijn
worden ingesteld


Concreet: indien er een andere clausule in uw huurcontract staat is deze nietig aangezien deze regel van dwingend recht is (men daar niet kan van afwijken). Verder kan hij geen opzeg geven voor persoonlijk gebruik voor 30/04/2024.

*Tip: teken nooit iets meteen, teken enkel voor ontvangt (schrijf dit eventueel er expliciet bij).
Zo heeft u tijd om de nodige adviezen in te winnen.
**@Verhuurder: in deze casus is het beter van het contract niet te verlengen, i.e. opzeggen minstens 3 maand voor einde huurtermijn.
*** Verhuur 3 jaar bedoelt de verhuurder waarschijnlijk huurcontract van korte duur, maw aangegaan voor 2jaar.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2022 15:14

Dus wij hebben dan een 2 jaar contract en geen 3 jaar. De datum is wat telt?
Tja, die 2 jaar is het enige dat erin staat. Je hebt niks om aan te tonen dat er 3 i.p.v. 2 jaar is afgesproken. Erboven staat enkel max. 3 jaar. Het gaat dan ook om een contract van max. 3 jaar.

Wat de foute opzeg betreft: volg het advies van mijn collega’s. En stop met zomaar te tekenen wat men onder je neus duwt! Als hij bewijs wil dat je iets ontvangen hebt, moet hij het je maar aangetekend versturen.

Terug naar “Huren”