opzegging mondelinge huurovereenkomst

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

opzegging mondelinge huurovereenkomst

#1 , 31 mei 2022 22:38

Beste,

Ik ben momenteel werkzaam als bediende met een contract van onbepaalde duur. Mijn werkgever huurt een appartement en mondeling is er overeengekomen dat ik dit appartement van hem kan huren aan de helft van de huurprijs. Nu is het zo dat ik sinds eind april thuis zit met een beginnende depressie. In de loop van mei heb ik een mail ontvangen met de vraag om het appartement te verlaten tegen eind mei. ik heb hier niet op gereageerd en heb vandaag een aangetekende zending ontvangen waarin staat en ik citeer:
Geachte heer,

Hierbij deel ik u mee dat ik namens XXXX de onderhuur voor bepaalde tijd met betrekking tot de woonruimte, adres, per 11/05/2022 tussentijds opzeg (zoals reeds ook aangekondigd in de mail die toen naar u verstuurd werd). Dit met inachtneming van de opzegtermijn van 3 maanden waardoor de overeenkomst eindigt op 31/08/2022.

Graag ontvang ik van u binnen de 6 weken na de datum van deze brief de schriftelijke mededeling dat u toestemt met de beëindiging van de overeenkomst.
Ik betaal maandelijks op rekening van mijn werkgever 410 euro met de mededeling: huur en dan het adres, ik heb er mijn domicilie en de nutsvoorziening staan ook op mijn naam. De werkgever heeft een huurcontract getekend want is gegaan via een immokantoor en heb de sleutels pas gekregen nadat hij een bewijs van storting van de waarborg kon voorleggen.

Ik stel mij hierbij enkele vragen:
- Is deze opzegging wel rechtsgeldig? Er is nooit op papier gezet dat dit maar voor een bepaalde duur was.
- kan een mondelinge overeenkomst ook vroegtijdig opgezegd worden als deze wel aanzien wordt als een overeenkomst van bepaalde duur?
- Indien er op één van bovenstaande vragen nee geantwoord wordt, welke stappen dien ik dan nu te ondernemen?

Alvast bedankt voor een antwoord.

GB2702

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 01 jun 2022 09:14

Dat is dan eigenlijk een soort van zwartwerk of heb je privé ook een relatie met die werkgever.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2022 12:22

Graag wat meer info en duidelijkheid. Wanneer is het contract aangegaan?
Indien na 2019? Onder het Vlaams huurdecreet bestaan er geen contracten voor onbepaalde duur.
En hebt u dus een contract van 9 jaar.
En als u nu de exacte datum geeft van het begin van uw contract en of het geregistreerd is, kunnen we meer informatie geven.
Ook moet u eens verklaren wanneer u zegt mondelinge huurovereenkomst en dan later zegt dat het via een immo kantoor is gegaan met een contract..
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#4 , 01 jun 2022 13:27

Werkgever heeft een huurcontract. Of zijn contract geregistreerd is weet ik niet maar ik denk van wel omdat immo alles regelde met hem.

Ik heb met de werkgever een mondelinge overeenkomst voor onderhuur. Dit is lopende vanaf 1 januari 2022.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2022 14:17

DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”