3 jaar geen gasafrekening

t_vandevelde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

3 jaar geen gasafrekening

#1 , 31 mei 2022 10:37

Hallo iedereen!

Even wat informatie. Ik huur een appartement in Brussel met een standaard 3-6-9 contract. Ik huur er nu al bijna 3 jaar. Alle contact gebeurt via een syndicus en dus niet rechtstreeks met mijn huisbaas.

Ik betaal elke maand een vast bedrag als forfait voor vaste kosten, namelijk voor (koud) water en gas. Dit is €75 per maand.

Nu is het probleem in ons gebouw dat onze syndicus zijn taak niet naar behoren doet en dat wij, huurders, nog nooit een jaarlijkse afrekening hebben gekregen voor het gas, wel voor het water. De syndicus beweert al 3 jaar dat ze achter lopen met de opmaak van de afrekeningen. Met de verschrikkelijke gasprijzen van tegenwoordig ben ik dus bang dat ik binnenkort een afrekening krijg van de voorbije 3 jaren en dat ik plots heel veel ga moeten betalen.

Mijn vraag is nu: is dat toegestaan? Mogen zij mij 3 jaar lang geen afrekening sturen, dan plots eentje van de voorbije 3 jaren en eisen dat ik die meteen, in 1 stuk, betaal?

Ik maak me hier grote zorgen over, dus bedankt aan iedereen die hier meer over weet en even kan helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 31 mei 2022 11:54

Hoe wordt de gas afgerekend? Met tussentellers gas? Met warmtemeters op de radiatoren? Etc

De laatste 12 maand is de gasprijs ruwweg verdriedubbeld. Als die 75€ een voorschot is zal er inderdaad ooit een stevige afrekening volgen. Begin maar te sparen.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 31 mei 2022 12:28

Er is toch verwarring mogelijk in de formulering , waar u het hebt over een forfait, dat dient voor koud water, en voor gas..

"Ik betaal elke maand een vast bedrag als forfait voor vaste kosten, namelijk voor (koud) water en gas. Dit is €75 per maand."
Hoe is dit exact geformuleerd in uw huurcontract ?

Reclame

t_vandevelde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2022 13:32

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. In het contract staat "pour le chauffage et l'eau chaude: provision de €75 par mois".
Er staan geen warmtemeters op de radiatoren, er zijn tussentellers in de kelders.

Ik ga er inderdaad ook van uit dat ik niet zal toekomen met die €75 per maand.

De vraag is eigenlijk of zij plots mogen een bedrag eisen dat 3 jaren teruggaat en eisen dat ik het meteen betaal, enkel omdat hun administratie niet in orde was.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 31 mei 2022 14:19

Provision is inderdaad iets helemaal anders dan een vast forfaitair bedrag....

Alvast al beginnen te sparen ?

Meeboohh
Berichten: 50

#6 , 31 mei 2022 14:23

Verhuurder kan tot 5 jaar teruggaan om deze vorderingen op te eisen

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 31 mei 2022 15:45

Inderdaad vijf jaar.
Heb ook een pand waar de syndicus nu 3 jaar teruggaat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”