Lekkage

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Lekkage

#1 , 29 mei 2022 15:10

Lesen samen met https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 19#p696819 - JurecaBE- moderator


Beste

Lekkage veroorzaakt binnen 1 jaar tot 2keer aan toe een kapotte zekering kast en nu met gevolg alweer 1 week geen stroom in huis, huur huisbaas is vandaag pas iemand gaan sturen ernaar te kijken.
Boven de zekering kast lopen leidingen en buisen van toilet douche boven.
Nu wilt huur huisbaas weer als vorig jaar enkel de zekering kast vervangen, maar dan de zekering kast beetje verplaatsen nog geen armlengte naast waar de huisdige plaats is van de zekering kast
Ik heb advies gekregen dat eerst de loodgieter moet komen lekkage opsporen en eventuweel kapotte buisen vervangen.
Maar huur huisbaas luistert niet.
Wat kan ik hieraan doen?
Merci voor enige advies
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 29 mei 2022 17:23

NIETS
je verhaal is onduidelijk, verwarrend en hangt met haken en ogen aan elkaar.
De huisbaas krijgt daar kop noch staart aan.
Als je advies wil, zal je toch eerst je bericht eens moeten herschrijven en duidelijke en begrijpbare volzinnen met aandacht voor het punt dat we de situatie moeten kunnen volgen/ inschatten aan de hand van je beschrijvingen.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 29 mei 2022 17:31

Zekeringkast is kapot door water schade in de muren.
Oorzaak lekkage van boven.
Wat zit er boven de zekeringkast ?
Buisen van toilet en douche.

Ik neem aan dat eerst lekkage opgelost moet worden door een gediplomeerde loodgieter en daarna pas een électricien om een nieuwe zekering kast te plaatsen.

Maar voor de huis huurbaas moet het andersom.
Of eigenlijk wilt hij gewoon nieuwe zekering kast laten plaatsen door electrcien en that's it.
Life is a journey enjoy the ride.

Reclame

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2022 17:38

Als ik deze casus lees zou ik beroep doen op artikel 1721BW.
(Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.)
Dit is natuurlijk de theorie.

Sanitaire leidingen die boven een verzekeringskast lopen lijkt mij niet conform, vermoedelijk cat. II.

Mijn advies naar u is om naar een Woonwinkel in de buurt te gaan en door een expert te laten bekijken hoe dit conform kan opgelost worden (opbouwend gesprek). Indien de huisbaas nog geen actie wilt ondernemen is een inspectie van Wonen Vlaanderen mogelijk. Maar weet dat de relatie met de huisbaas dan verzuurd is.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#5 , 29 mei 2022 18:27

Bedankt voor de reactie.
De huur huisbaas wilt dus de zekering kast een stukje verplaatsen.
Het is gelegen in een gang waar een licht hangt (lamp) die verwijdert is door huur huisbaas omdat daar via ook water naar beneden kwam (niet veel) maar toch.
Ik huur beneden en boven de zekeringkast is beneden, en ik denk dat boven alles eerst gerenoveerd moet worden voor je nieuwe zekering kast op dezelfde plek zet of een stukje er naast.
Want de douche en toilet boven is bijna onbruikbaar, en daar zijn ook problemen mee.
Als je doorspoelt de toilet komt er (poep) naar boven uit de douche put.
En de slaap kamer er naast dat was waarschijnlijk vroeger iets anders.....en daar lopen ook buisen waar uit kaka komt.
Smerige boel maar huur huisbaas zegt enkel ja een goede dop erop zetten en dan is het goed.
Nogmaals merci
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#6 , 30 mei 2022 13:57

Vraag
Wat te doen als iemand zwart komt werken om die zekering kast te maken?.
Vorig jaar had ik iemand moeten bellen die de zekering kast ging maken omdat de huur huisbaas nalatig is geweest en de rest bespaar ik voor nu, en dat was van een erkend bedrijf.
Nu zie ik dat deze meneer met alle respect enkel kabels bij heeft en wat andere dingen maar niet die nummer plaatjes dingen als jullie begrijpen wat ik bedoel.
En er is helemaal niemand geweest voor boven lekkage loodgieter.
Waarom doet de huis huurbaas dat ?
Life is a journey enjoy the ride.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 30 mei 2022 15:01

Voor wat we kunnen uitmaken , aan de hand van uw uitleg ,
kunt u best het Vlaams Agentschap Wonen contacteren , met de vraag een inspectie op grove nalatigheden en veiligheidsrisico's te laten uitvoeren . ( dit is gratis voor u , maar kan wat tijd in beslag nemen ) .
Zie : https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... ninspectie

Water en electriciteit kunnen een dodelijke combinatie vormen .
Gevaar op electrocutie .
Het sanitaire probleem alleen al lijkt voldoende om te veronderstellen dat u in een krotwoning huist , waar de hygienische omstandigheden te wensen overlaten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#8 , 30 mei 2022 15:10

Gaat dit over hetzelfde pand als hier beschreven , een paar maand geleden ?
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 5&start=15

In dat geval :
1/ Wat was de uitspraak van de vrederechter
2/ Hebt u contact met de gemeentelijke bevoegde diensten , en wat zeggen die ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#9 , 30 mei 2022 15:30

Gaat dit over hetzelfde pand als hier beschreven , een paar maand geleden ?
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 5&start=15

In dat geval :
1/ Wat was de uitspraak van de vrederechter
2/ Hebt u contact met de gemeentelijke bevoegde diensten , en wat zeggen die ?
Hallo, ja gaat over hetzelfde pand inderdaad vele mankementen die nu naar boven komen omdat pand oud is renovering nodig heeft.
Vrede rechter is uitgesteld en nogmaals uitgesteld.
Uiteindelijk heeft de huur huisbaas gelogen over de Electrische tijdskast die vorige jaar kapot is gegaan door dezelfde problemen die er nu zijn.
Water lekkage van boven buisen douche toilet.
De huur huisbaas heeft gezegd tegen de vrede rechter dat ik niet met hem zou overlegd hebben omtrent de kapotte Electrische tijdskast en dat ik uit mijn zelf electrcien heb laten komen.
Nu heeft de vrede rechter geoordeeld dat ik de kosten moet betalen.
Uitraad ben ik daarin tegen nu in beroep gegaan. ZAAK is nog niet voor gekomen.
De gemeente zegt wij moeten de huur huisbaas kans geven om te herstellen.


Dankuwel alvast
Laatst gewijzigd door louiza op 30 mei 2022 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#10 , 30 mei 2022 15:33

Voor wat we kunnen uitmaken , aan de hand van uw uitleg ,
kunt u best het Vlaams Agentschap Wonen contacteren , met de vraag een inspectie op grove nalatigheden en veiligheidsrisico's te laten uitvoeren . ( dit is gratis voor u , maar kan wat tijd in beslag nemen ) .
Zie : https://www.wonenvlaanderen.be/woningkw ... ninspectie

Water en electriciteit kunnen een dodelijke combinatie vormen .
Gevaar op electrocutie .
Het sanitaire probleem alleen al lijkt voldoende om te veronderstellen dat u in een krotwoning huist , waar de hygienische omstandigheden te wensen overlaten .
Dankuwel

Ja dat baart mij dus zorgen.
Zoiets moet door gediplomeerde électricien gemaakt worden en of eerst loodgieter en dan pas Electrische tijdskast maken.
Life is a journey enjoy the ride.

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 30 mei 2022 18:02

De symptomen die je beschrijft lijken op een verstopping, dat is iets voor de huurder om op te lossen. Zoals je al een keer hebt meegemaakt bij de vrederechter moet je oppassen met verhuurders in gebreke te stellen als je niet weet wat de oorzaak van het probleem is. Als er een expert aangesteld wordt door de rechtbank en die legt de oorzaak bij een verstopping dan draai je op voor de kosten van de procedure, de kosten van de expert en de gevolgschade.

In eerste instantie moet je een loodgieter laten komen die de oorzaak kan detecteren.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#12 , 30 mei 2022 20:00

De symptomen die je beschrijft lijken op een verstopping, dat is iets voor de huurder om op te lossen. Zoals je al een keer hebt meegemaakt bij de vrederechter moet je oppassen met verhuurders in gebreke te stellen als je niet weet wat de oorzaak van het probleem is. Als er een expert aangesteld wordt door de rechtbank en die legt de oorzaak bij een verstopping dan draai je op voor de kosten van de procedure, de kosten van de expert en de gevolgschade.

In eerste instantie moet je een loodgieter laten komen die de oorzaak kan detecteren.
Vorige jaar toen de Electrische tijdskast kapot was gegaan ivm lekkage in de muren, was er ook een loodgieter geweest die zei ook verstopping in de douche en toilet.
En die heeft toen die verstopping verholpen. (zei hij toen) of dat ook echt de oorzaak was ik weet niet.

Maar naast de douche en toilet heb je een gangetje en tot daar lopen ook buisen.
De huisbaas heeft die ding open gemaakt in de gang waar de buisen lopen en je kon zien dat er overal water zat.
En in de andere kamer lopen ook buisen waar zelfs kaka uit komt..
Het is dus volgens mij geen verstopping maar kapote oude buisen.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#13 , 30 mei 2022 20:07

En de douche boven gebruiken wij niet,enkel soms de toilet.
Omdat in de douche de water heel langzaam naar beneden gaat.
Ja je kan die douche niet gebruiken gewoon.
Life is a journey enjoy the ride.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 30 mei 2022 21:14

En wat zegt uw brandverzekering? Uw rechtsbijstand?
Welke bewijzen (foto's) had u bij de vrederechter bij?

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#15 , 30 mei 2022 22:27

En wat zegt uw brandverzekering? Uw rechtsbijstand?
Welke bewijzen (foto's) had u bij de vrederechter bij?
Is een brandverzekering verplicht voor mij dan?
Huur huisbaas zegt een brandverzekering te hebben maar ik betwijfel dat want waarom belt hij hen niet dan?


Foto's geen eigenlijk want ik had nooit gedacht dat er getwijfelt zou worden aan de toestand van de appartement en de herstellingen.

Bedankt voor het mee denken iedereen.
Life is a journey enjoy the ride.

Terug naar “Huren”