Handelshuur korte duur (pop-up)

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Handelshuur korte duur (pop-up)

#1 , 25 mei 2022 13:53

Hallo,

ik huur momenteel een pand (van een particulier via mijn bv) met een pop-up contract welk over een maand zal beëindigen.
Echter ik wil de activiteit verder zetten maar wil geen handelshuurcontract van 9 jaar afsluiten omdat ik over een jaar een pand kan betrekken wat zal aangekocht worden.

In principe hebben de verhuurders er geen probleem mee dat ik gewoon nog een jaar verder huur.

Echter als ik nu niets doe en verder huur via de bv dan zou in theorie het contract overgaan in 9 jaar handelshuur.

Kan ik best een nieuw (pop-up) contract afsluiten als particulier of terug als bv? Kan ik als particulier (zonder BTW nummer) wel een handelspand huren?
Zoja, dan kan ik misschien afdingen op de huur aangezien de particuliere verhuurder minder hoog belast gaat worden?

thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2022 18:07

De wetgeving is helaas duidelijk. Het pop-up contract van maximum 1 jaar is al een uitzondering op het standaard handelshuurcontract.

Huren als particulier lijkt me geen oplossing. Je moet deze kosten toch kunnen inbrengen in je zaak. Klopt ook niet dat verhuurder dan minder belastingen betaalt. Dat is bij woninghuur.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 26 mei 2022 07:12

Als ik een contract afsluit als particulier is het een andere huurder. Ik MOET die kosten niet kunnen inbrengen.

Reclame

Terug naar “Huren”