niet geregistreerd huurcontract

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

niet geregistreerd huurcontract

#1 , 20 mei 2022 09:23

Mijn huurcontract is niet geregistreerd (opgevraagd bij FOD Financiën) en zelf gezien op MY MINFIN.
Wat betekent/betekende dit nu eigenlijk voor mij en de verhuurder.
Als ik mijn huurovereenkomst wil beëindigen klopt het dan dat ik dit kan zonder 3 maanden opzeg te doen, en
zijn hier voorwaarden aan verbonden?
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 20 mei 2022 09:27

Ja, u kan dus (zolang het huurcontract nog niet geregistreerd is,) uw huurovereenkomst beëindigen zonder die 3 maand in acht te nemen.

En neen, daar zijn geen extra voorwaarden aan verbonden; naar verluid kan van die punten zelfs niet geldig een andere onderlinge overeenkomst gesloten worden...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 20 mei 2022 10:47

Hou wel in uw achterhoofd dat de informatie online niet correct kan zijn, en dat de verhuurder dus wel een registratie kan uitgevoerd hebben.
Zelfs een bezoek aan het registratiekantoor brengt niet altijd uitsluitsel.
Enkel de verhuurder kan dit met zekerheid bevestigen, maar laat dit nu net de persoon zijn die je dit net niet wilt vragen.

Reclame

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2022 12:13

Volgens de regels is een een verhuurder niet verplicht een huurcontract dat online werd geregistreerd, een copy van het attest aan zijn huurder te bezorgen.
Indien dan de huurder wil weten of zijn huurcontract geregistreerd is of niet moet hij via myfin gaan kijken.
Hij word daar ook op verschillende kanalen naar verwezen.
Indien deze informatie van myfin dan niet betrouwbaar of niet correct zou zijn, wie is er dan uiteindelijk verantwoordelijk?
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 20 mei 2022 17:34

Niemand.
De verhuurder is de enige partij die het met zekerheid kan zeggen of een contract geregistreerd is, maar hoeft dit niet te doen.

Je kan het proberen te weten te komen via het registratiekantoor of MyMinfin:
Als je daar informatie krijgt dat het geregistreerd is, ben je zeker dat dit zo is. Omgekeerd echter niet. [*]

Als je denkt dat je contract niet geregistreerd is, kan je hiervan gebruikmaken in je opzeg.
Dan is het aan de verhuurder om aan te tonen dat deze wel geregistreerd is, en de volledige opzeg te eisen.

[*] Ervaring met mijn vorige huurwoonst:
Ik heb hier zelfs nog een officieel document van het registratiekantoor liggen die stelt dat mijn huurcontract niet geregistreerd staat.
En toch bleek dit het geval te zijn, contract was weggestoken in een dikke map in de kelder, en vonden ze niet terug.
Pas toen verhuurder het contract met stempel van registratie overhandigde aan ons, hebben ze adhv de code die erop staat het contract teruggevonden in het systeem.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 mei 2022 20:13

Persoonlijk overhandigede aan de huurder een kopie van de bevestiging van de registratie die ik via mail ontving van de Registratie.
..

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2022 21:12

Ik heb daarstraks naar 1700 getelefoneerd, die zeggen ook als ze op de FOD financiën zeggen dat het niet geregistreerd is dat het dan ook zo is.
De huurdersbond zegt me om te informeren bij de FOD en My Minfin. Hier zeggen ze , niet geregistreerd.
Hoe kan dit dan? Wat een apenland is dit?

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mei 2022 09:01

Ik denk dat het registratiekantoor hier in gebreke blijft.
De huurder kan dan onmogelijk verantwoordelijk gesteld worden voor een fout van een administratie.
Overheid databanken waar de burger informatie moet inwinnen worden geacht correct te zijn.
Ik zou toch aanraden aan verhuurders van wel een copy aan hun huurders te bezorgen.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mei 2022 16:35

In het huurdersblad nr. 217 (P3) staat een gelijkaardig artikel met uitleg en referenties naar uitspraken door de rechtbank.
Concreet: De Belgische staat wordt verantwoordelijk geacht en moet de huurder vergoeden. (Indien blijkt dat het huurcontract toch geregistreerd is.)
Daarom geeft het registratiekantoor nu alle informatie "onder voorbehoud".
Natuurlijk is elke casus afzonderlijk te bekijken.
http://huurdersplatform.be/wp-content/u ... HB_217.pdf

Terug naar “Huren”