Cohousing problemen

Walter99
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Cohousing problemen

#1 , 19 mei 2022 12:22

Fijne avond iedereen,

Ik ben een nestverlater (24) en het leek mij een leuk idee om te gaan cohousen. Zogezegd zogedaan en sinds februari 2022 ook effectief gaan cohousen.

Drie vrienden (mannen) eind 20 waren opzoek naar een huisgenoot om een vriend te vervangen. Na een sollicitatie proces en kennismaking aangenomen. Alles correct we betalen een gezamenlijke huur van 1800 /4 voor een huis met 4 kamers en 1 kleine logeerkamer.

Toen ik ging inwonen had ik al een vaste relatie van 8 maanden. Mijn vriendin is ook elke keer mee geweest naar de ontmoetings avonden. We vroegen ook vooraf of het stoorde dat ze er veel ging zijn. Geen probleem hoe meer zielen hoe meer vreugde.

Een andere huisgenoot hier had ook een aantal maanden een relatie toen was zijn vriendin hier ook gewoon regelmatig. Mijn vriendin blijft in tegenstelling wel 4-6 keer per week slapen.

Sinds de laatste maanden merk ik opeens een switch ik de sfeer. Er worden in onze groepschat regelmatig problemen gemaakt over kleine dingen. Zeg maar leeg rolletje wc papier niet weg of lavabo niet uigespoeld wat helemaal begrijpelijk is. Nu hebben we meerdere lavabo's en ik merk op dat de focus op mij als buitenstaander mogelijk word gelegd. Omdat ik niet in de vriendengroep volledig zit.

Sinds een aantal weken ben ik ook al een aantal keer aan tafel geroepen om iets gezamenlijke te bespreken wat ze met 3 hebben overlegd.

Nu ga ik tot mijn eindpunt komen en dat is dat ze de op een gefrustreerde manier meegedeeld hebben de huur door 5 te willen delen zodat mijn vriendin ook een deel betaald of ze dreigen met maatregelen. Ik gok dat ze niet meer mag langskomen?

Wij delen momenteel de kleinste kamer en wisselen willen ze niet ook al was daarvan sprake in het begin van de overeenkomst. Ze heeft ook geen apparte opslag ruimtes of degelijke buiten wat spulletjes zoals tandenborstel en kledij.

Na goed nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn vriendin aan mij huur zou moeten betalen aangezien ik met haar de kamer deel maar hun gaat het om de gemeenschappelijke ruimtes.

Ik ben bereid om haar de kosten van water,gas en electriciteit te laten delen en eventueel een kleine oplegging van max 150 euro huur aangezien ik al 450 betaal maandelijks. Ik wil ook geen slachtoffer worden van Huisjesmelkerij.

Nu vraag ik mij af wat mijn mogelijkheden zijn? Hebben ze zaken met wat er in mijn kamer gebeurt? Kunnen ze mijn vriendin buiten zetten? Kunnen ze mij buitenzetten? Wat zijn mijn rechten of wat lijkt jullie correct.

Qua contract is er de huisbaas dan de hoofdhuurder die onderverhuurd aan mij.

Bedankt om te lezen en de eventuele hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboohh
Berichten: 50

#2 , 19 mei 2022 12:48

Als uw vriendin 4 a 6 dagen per week bij u verblijft dient zij in principe ook haar domicilie daar te plaatsen

Walter99
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2022 13:08

Als uw vriendin 4 a 6 dagen per week bij u verblijft dient zij in principe ook haar domicilie daar te plaatsen
Omtrent de domicilie kan ik niet veel zeggen. Van de 4 inwoners zijn er maar 2 gedomicilieerd.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 19 mei 2022 13:32

Quote : " Mijn vriendin blijft in tegenstelling wel 4-6 keer per week slapen. "

De vriendin die 4 - 6 keer blijft slapen is wat op het randje ( niet dat we jullie het niet gunnen ) ; maar een persoon wordt veronderstelt te " wonen " op een domicilie adres , het grootste gedeelte van het jaar . .
Nu kan de vraag gesteld worden : " is s'avonds komen slapen op een ander adres " een vorm van domiciliefraude ?

Als andere " vaste " inwoners daar geen domicilie hebben , dan hebben zij eigenlijk niet veel te vertellen .
( quasi) permanent verblijven op een niet domicilie adres is wettelijk domiciie fraude ( tenzij het geregistreerd is bij politie , als zijnde een tijdelijke maatregel , voor iemand die WEL effectief een domicilie adres heeft , en daar ook ten allen tijde kan naar terugkeren ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2022 23:07

Zegt je huurcontract eigenlijk iets over dergelijk situaties? En hebben jullie een huurdersreglement waarin afspreken werden vermeld, waarmee je akkoord ging als je begon te huren?

Terug naar “Huren”