Geschil met ex omtrent kosten en huurwaarborg

KasperVL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geschil met ex omtrent kosten en huurwaarborg

#1 , 18 mei 2022 06:15

3 jaar geleden ging ik feitelijk samenwonen met mijn toenmalige vriend. Onze beide namen werden opgenomen in het huurcontract. Mijn vriend regelde het grootste deel van de paperassen en dus ook document voor de huurwaarborg. Dit document heb ik nooit gezien of ondertekend. Wel betaalde ik hem voor aanvang van het samenwonen de helft van de waarborg op zijn rekening met vermelding “huurwaarborg”. Hij heeft dit dan samen met zijn helft doorgestort op rekening voor de waarborg.
Enige tijd geleden (gingen we wettelijk samenwonen omdat we bouwplannen hadden en dit zo voordeliger was. Ik weet niet of dit relevant is in dit verhaal maar bij deze.)
Uiteindelijk is de relatie stukgelopen en de bouw ging niet door.
We kwamen overeen dat ik het huis zou verlaten en dat hij er zou blijven wonen en huur betalen tot het einde van de opzegperiode omdat hij nergens anders heen kon) op dat moment is nergens iets op papier gezet.
Gedurende deze periode werd ik regelmatig gevraagd om deel te betalen in kosten aan de woning. Ik woon er op dat moment niet meer maar betaalde uiteraard wel mee in kosten van:
Verwarmingsketel
Boiler
Filter dampkap
Legen septische put
Reiniging regenwaterput.
Op het einde van de opzegperiode vond een plaatsbeschrijving plaats. Ik werd hierover nooit op de hoogte gesteld en hoorde pas nadien dat deze al was gebeurd zonder mijn aanwezigheid. Hierin werden heel wat kosten aangerekend waaronder enkele honderden euros voor schade aan het gazon, (de hond van mijn ex had hier putten in gegraven).
Enkele weken geleden vroeg ik mijn ex of hij de overschot van de huurwaarborg al had ontvangen. Hij liet me weten dat alles opgebruikt was aan de kosten. Toen ik navraag deed bij de eigenaar bleek dat er weldegelijk 800 euro werd terug gestort.
Bij confrontatie met mijn ex gaat hij in de tegenaanval en zegt hij dat hij de 400 euro (mijn deel) niet aan mij zal betalen omdat hij nog kosten zou gemaakt hebben. Deze kosten zijn
-poetsvrouw die het huis is komen kuisen 129 euro (geen bewijs)
-werken in de tuin vooraf aan de plaatsbeschrijving maar na mijn uittrede. Voor 429 euro (betaalbewijs bank app maar geen factuur)
-kosten huur verhuiswagen voor verhuis van materiaal naar containerpark. (Geen bewijs)
-kosten containerpark (geen bewijs)
Ik viel uit de lucht, hij had mij hierover nooit iets verteld of gevraagd of ik alkoord ging om hierin mee te betalen. Hij weigert ook om hiervan factuur voor te leggen en/of zegt dat deze kosten in het zwart zijn gemaakt.

Mijn vragen:
-Heb ik het recht om mijn deel van de waarborg terug te vragen?
-Ben ik verplicht mee te betalen aan kost voor poetsvrouw ookal was het huis bij mijn verlaten proper en woonde hij hierna nog 3 maanden alleen verder.

Moet ik mee betalen aan de kosten voor werken in de tuin, deze gebeurden in de week voor de uittredende plaatsbeschrijving.
Hij maakte dus nog voor ruim 400 euro kosten om de tuin te verfraaien voorafgaande aan de plaatsbeschrijving en na de plaatsbeschrijving wordt nog eens enkele honderden euro’s afgehouden voor schade aan de tuin. Die tuin is slechts 60m2 en bestaat enkel uit gazon dus lijkt me geen enorme kost.
-kan ik bezwaar geven voor kosten omdat ik niet aanwezig kon zijn op de plaatsbeschrijving?

Heb ik maw dus recht op mijn deel van de waarborg en kan hij mij laten meebetalen in de vermelde kosten?

Alvast veel dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 18 mei 2022 06:35

Ja, jij hebt recht op jouw deel van de waarborg, pro rata. Je zal wel moeten bewijzen dat je dit betaald hebt, overschrijving bv met passende mededeling.

Ja, jij moet meebetalen aan de veroorzaakte schade. Je hebt immers die overeenkomst getekend.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 18 mei 2022 13:08

Iemand die een overeenkomst tekent is verantwoordelijk tot het moment deze overeenkomst afloopt

Als goede huisvader/moeder moet u er dan ook op toezien dat alles loopt zoals het zou moeten lopen . ( rekeningen en werken controleren is daar een van ) .
Wanneer u niet aanwezig bent , zal het aan u zijn om allerlei zaken te betwisten ( in de meeste gevallen met weinig resultaat als het over kleine bedragjes en bonnetjes gaat ) .
In veel gevallen wordt het woord tegen woord . .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”