Onzin, periodiek controleren van de waterkwaliteit is onderhoud.
Dat is met elke periodieke controle zo, denk maar aan stookolietank controleren, gasgeisers controleren, enz...
De watermaatschappijen leggen de verplichting van periodieke controle bij de gebruiker (huurder) met een interval van vijf jaar.
Als er een verwittiging gestuurd wordt voor het drinkwater te controleren, ligt die verplichting bij de huurder.
Als het drinkwater niet zou voldoen, moet de verhuurder aansluiten op stadswater of het nodig doen om het grondwater terug drinkbaar te maken.
De rekening van de watermaatschappij staat op naam van de eigenaar. De pomp staat op het perceel van de eigenaar, het laatste attest is van 22 jaar geleden. Ik betaal er wel maandelijks 11 euro voor aan de eigenaar.
Mijn nummer die geblokkeerd is, dat zal vermoedelijk per ongeluk gebeurd zijn. Is al van in het begin zo toen dat ik komen wonen ben, meneer kent niks van gsm's, laat staan computers. Dat is ook wat ze denken in het immo-kantoor. Het is inderdaad een forfait van 11 euro.Dan is de verhuurder de gebruiker en dient hij in te staan voor de periodieke controles. Als de 11 euro een provisie is, kan hij de testen wel doorrekenen. Als het een forfait is, zit de periodieke controle in de prijs.
Als het een waarschuwing voor pfas is en geen verplichting, kan je moeilijk de verhuurder verplichten. Die vrijheid ligt bij de de verbruiker. Als het de laatste vijf jaar niet gecontroleerd is, kan je de verhuurder er wel op wijzen dat de periodieke controle over tijd is. Gewoon navragen bij de watermaatschappij en opdracht geven, de factuur gaat automatisch naar de verbruiker (in dit geval de verhuurder).
Gezien de verzuurde relatie (nummer blokkeren ) zal dat de meest efficiënte oplossing zijn.
Ik heb hem op de hoogte gebracht via sms dat de controle verplicht is om de vijf jaar en dat de vorige controle 22 jaar geleden is.
Ik zal nu enkele dagen afwachten, daarna wordt het aangetekend schrijven.