Pfas in nabije omgeving

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

Pfas in nabije omgeving

#1 , 15 mei 2022 18:42

Op minder dan 1km van mijn huis is een militair domein gelegen. Dit weekend heb ik het nieuws gekregen dat de grond verontreinigd is door Pfas. Er wordt afgeraden om grondwater te gebruiken. Nu heb ik enkel een boorput. Ik ben niet aangesloten op stadswater terwijl er wel stadswater gelegen is in mijn straat. De laatste test van het water dat ik heb, is 20 jaar oud. Gezien de huidige omstandigheden met die Pfas, kan ik mijn huisbaas verplichten om een nieuwe test te laten doen van het water en als de Pfas-waarden te hoog zouden zijn, kan de huisbaas dan verplicht worden om aan te sluiten op stadswater?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 15 mei 2022 19:41

Kent u mensen in de buurt die het grondwater (= drinkwater ? ) lieten checken, en met welk resultaat ?

En anders, waarop wacht u om zèlf het water te laten testen ?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2022 19:57

Iedereen in de straat is aangesloten op stadswater. Die hebben wel een regenput, die ze enkel gebruiken voor tuin, wasmachine en wc.

Ik kan dat eventueel wel zelf laten testen, maar wat als die pfas-waarden te hoog zijn?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 15 mei 2022 20:40

Dan blijven er m.i. maar twee opties, en dat is ofwel aansluiten op stadswater (op kosten van de verhuurder) of verhuizen. Blijven wonen in die situatie zou ik niet echt zien zitten

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 mei 2022 21:49

Je kan het ook gewoon vragen ...

Woont u zo ver van de straatkant dat het een dure aangelegenheid wordt ?

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mei 2022 23:36

Je kan het ook gewoon vragen ...

Woont u zo ver van de straatkant dat het een dure aangelegenheid wordt ?
Nee, is een gewone oprit waar je een auto op kan zetten als je die niet in de garage zet. Het is een halfopen woning. De "andere helft" is van dezelfde eigenaars (vader en zoon) en is wel aangesloten op stadswater ... Ze zitten wel op hun geld en hebben geen te goede naam in de straat. De rest van de straat zijn allemaal eigenaarswoningen. Mijn buren in de andere halfopen en ik zijn de enige huurders in de straat en je merkt dat ook ...
Ergens logisch, zou je denken, maar ik heb de woning van de zoon gezien aan de buitenkant gezien (plus de voortuin) en daar merk je ook het verschil tussen zijn woning en de andere huizen in zijn straat. De familie heeft meerdere eigendommen ...

Let wel, ik woon er wel graag, aangename mensen in een rustige straat. Ideale ligging, dicht bij natuurgebied enz. Dus ik zou niet graag meteen verhuizen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 mei 2022 09:40

Da's helemaal bizar

Aansluiten op water verhoogt toch ook waarde van hun huis
Nu is het een anomalie in de straat ...

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2022 10:51

je kan hiervoor een woningkwaliteitsonderzoek aanvragen bij de gemeente, die zal vervolgens vragen aan de eigenaar om een recent attest voor te leggen. De eigenaar zal dus moeten laten testen op zijn/haar kosten.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 mei 2022 21:17

Ik heb vandaag gebeld met het immo-kantoor, die zouden contact opnemen met de eigenaar. Dit omdat ikzelf enkel kan sms'en naar de eigenaar (of een brief schrijven) want hij heeft mijn nummer geblokkeerd om te bellen naar hem.
Ik heb een uurtje geleden een sms gekregen waarin hij zegt dat hij toen hij hier zelf nog woonde vijf maal het water heeft laten testen en dat het altijd even goed was, en nog veel blabla. De laatste controle was 22 jaar geleden, Pfas kenden ze toen nog niet en daar werd niet op getest destijds heb ik geantwoord, heb geen antwoord meer gekregen.
Zal dus morgen eens contact opnemen met de gemeente en zien wat ik kan doen ...

artemis
Berichten: 3294

#10 , 16 mei 2022 21:43

Heb je al contact genomen met de plaatselijke watermaatschappij? Deze doen waarschijnlijk een gratis test van je grondwater.

https://www.farys.be/nl/analyse-van-eigen-water

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 mei 2022 22:40

Heb je al contact genomen met de plaatselijke watermaatschappij? Deze doen waarschijnlijk een gratis test van je grondwater.

https://www.farys.be/nl/analyse-van-eigen-water
De test is enkel gratis als er geen aansluiting van stadswater mogelijk is, hier ligt wel stadswater in de straat.

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 17 mei 2022 09:36

je kan hiervoor een woningkwaliteitsonderzoek aanvragen bij de gemeente, die zal vervolgens vragen aan de eigenaar om een recent attest voor te leggen. De eigenaar zal dus moeten laten testen op zijn/haar kosten.
Onzin, periodiek controleren van de waterkwaliteit is onderhoud.
Dat is met elke periodieke controle zo, denk maar aan stookolietank controleren, gasgeisers controleren, enz...
De watermaatschappijen leggen de verplichting van periodieke controle bij de gebruiker (huurder) met een interval van vijf jaar.
Als er een verwittiging gestuurd wordt voor het drinkwater te controleren, ligt die verplichting bij de huurder.
Als het drinkwater niet zou voldoen, moet de verhuurder aansluiten op stadswater of het nodig doen om het grondwater terug drinkbaar te maken.

NatD
Topic Starter
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2022 13:32

je kan hiervoor een woningkwaliteitsonderzoek aanvragen bij de gemeente, die zal vervolgens vragen aan de eigenaar om een recent attest voor te leggen. De eigenaar zal dus moeten laten testen op zijn/haar kosten.
Onzin, periodiek controleren van de waterkwaliteit is onderhoud.
Dat is met elke periodieke controle zo, denk maar aan stookolietank controleren, gasgeisers controleren, enz...
De watermaatschappijen leggen de verplichting van periodieke controle bij de gebruiker (huurder) met een interval van vijf jaar.
Als er een verwittiging gestuurd wordt voor het drinkwater te controleren, ligt die verplichting bij de huurder.
Als het drinkwater niet zou voldoen, moet de verhuurder aansluiten op stadswater of het nodig doen om het grondwater terug drinkbaar te maken.

De rekening van de watermaatschappij staat op naam van de eigenaar. De pomp staat op het perceel van de eigenaar, het laatste attest is van 22 jaar geleden. Ik betaal er wel maandelijks 11 euro voor aan de eigenaar.

freelance
Berichten: 2615

#14 , 17 mei 2022 14:46

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 17 mei 2022 22:09

je kan hiervoor een woningkwaliteitsonderzoek aanvragen bij de gemeente, die zal vervolgens vragen aan de eigenaar om een recent attest voor te leggen. De eigenaar zal dus moeten laten testen op zijn/haar kosten.
Onzin, periodiek controleren van de waterkwaliteit is onderhoud.
Dat is met elke periodieke controle zo, denk maar aan stookolietank controleren, gasgeisers controleren, enz...
De watermaatschappijen leggen de verplichting van periodieke controle bij de gebruiker (huurder) met een interval van vijf jaar.
Als er een verwittiging gestuurd wordt voor het drinkwater te controleren, ligt die verplichting bij de huurder.
Als het drinkwater niet zou voldoen, moet de verhuurder aansluiten op stadswater of het nodig doen om het grondwater terug drinkbaar te maken.
[/quote


De rekening van de watermaatschappij staat op naam van de eigenaar. De pomp staat op het perceel van de eigenaar, het laatste attest is van 22 jaar geleden. Ik betaal er wel maandelijks 11 euro voor aan de eigenaar.
Dan is de verhuurder de gebruiker en dient hij in te staan voor de periodieke controles. Als de 11 euro een provisie is, kan hij de testen wel doorrekenen. Als het een forfait is, zit de periodieke controle in de prijs.
Als het een waarschuwing voor pfas is en geen verplichting, kan je moeilijk de verhuurder verplichten. Die vrijheid ligt bij de de verbruiker. Als het de laatste vijf jaar niet gecontroleerd is, kan je de verhuurder er wel op wijzen dat de periodieke controle over tijd is. Gewoon navragen bij de watermaatschappij en opdracht geven, de factuur gaat automatisch naar de verbruiker (in dit geval de verhuurder).
Gezien de verzuurde relatie (nummer blokkeren ) zal dat de meest efficiënte oplossing zijn.

Terug naar “Huren”