indexatie huurprijs kantoor

Jan31
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

indexatie huurprijs kantoor

#1 , 02 mei 2022 12:39

Goede dag allen,

Ik huur sinds september 2019 een kantoor. Tot op heden is er geen indexatie door de verhuurder toegepast.
Nu heb ik in april 2022 een schrijven ontvangen over de nieuwe verhoogde huurprijs die vanaf mei met tevens 3 maanden terugwerkende kracht betaald dient te worden.

Ik verkeer zelf in de veronderstelling dat een indexatie aangevraagd dient te worden op de verjaardag van de ingang van het huurcontract(september) en maximaal drie maanden erna. Dit zou voor mij betekenen dat een indexatie pas mogelijk is vanaf september 2022, of gelden er andere regels omdat in voorgaande jaren geen indexatie is toegepast en mag de indexatie van vorig jaar nu worden aangevraagd en toegepast in dit jaar.

In de brief wordt ook gesproken bij de wettelijke formule over nieuwe huurprijs september 2021.

Vriendelijk dank voor eventuele suggesties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 02 mei 2022 13:21

In de veronderstelling dat dit een handelshuur betreft, en geen woninghuur:
Indexatie moet opgenomen zijn in het contract, dit is geen automatisch toegekend recht.
Als dat het geval is, mag er enkel geïndexeerd worden op de verjaardag van het contract, zoals je stelt.

Een verhuurder die vergeten te indexeren is, mag deze index wel vorderen met terugwerkende kracht voor de huidige verjaardag van het contract.
Deze mag dus teruggaan om achterstallige index vanaf september '21 te vorderen.

Reclame

Terug naar “Huren”