Indexering huurcontract

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Indexering huurcontract

#1 , 30 apr 2022 14:20

Ik verhuur een appartement met een geregistreerd contract dat door partijen ondertekend werd in juni 2021 met ingang van de huur op 1juli 2021.
Er werd een indexeringsclausule opgenomen met verwijzing naar de gezondheidsindex van mei 2021.
Klopt mijn redenering als ik zeg dat de nieuwe huur voor de maand juli 2022 en volgende berekend wordt als volgt: nieuwe huurprijs = oude huurprijs × gezondheidsindex van mei 2022/ gezondheidsindex van mei 2021 ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2022 15:34

Ehm, gewoon via deze tool berekenen, en dan staat de berekening er nog bij ook, dacht ik.

https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2022 18:43

Bedankt voor de info ... maar ... dit is geen antwoord op mijn vraag!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 30 apr 2022 18:59

Ja dat klopt.

Nieuwe huurprijs (juni 2022) = Basishuurprijs (juni 2021) * GI [2013] mei 2022 / GI [2013] mei 2021

Waarbij:
GI [2013] = gezondheidsindex met basisjaar 2013
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2022 20:27

Thomas Morus,
Bedankt voor de bevestiging. Ik was niet 100% zeker omdat de huuringang de maand na contractdatum is.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 30 apr 2022 21:33

Het is de contractdatum die telt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mei 2022 15:49

Bij nader inzicht begrijp ik dat nu helemaal. Immers: de verhuurprijs wordt vastgelegd in de contractmaand met als indexwaarde die van de maand voordien.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 01 mei 2022 16:51

Dat klopt! En kan soms verwarrend zijn.
Persoonlijk gebruik ik daarom steeds de online huurcalculator en de huurder krijgt een uitprint van die berekening.
Je moet dan ook geen indexcijfers opzoeken, de berekeningsmodule vult automatisch de juiste in.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mei 2022 14:18

Ik was verkeerd!
Volgens de Vlaamse huurwetgeving vanaf 2019 is de referentiemaand voor indexatie de maand voorafgaand aan de ingangsmaand van de huur.
Dus in hier beschreven geval is de basis juni 2021 en juni 2022 en dus niet de maand voorafgaand aan de ondertekening van het contract!

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mei 2022 17:15

WHD- Artikel 34 § 2
De huurprijs wordt aan de kosten van levensonderhoud aangepast op basis van de schommelingen van
het indexcijfer dat daartoe berekend en benoemd wordt, hierna het gezondheidsindexcijfer genoemd.
De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag dat verkregen wordt door toepassing van de
hiernavolgende formule:
basishuurprijs x nieuwe indexcijfer/aanvangsindexcijfer
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis, met uitsluiting van alle
kosten en lasten, uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
Het nieuwe indexcijfer is het gezondheidsindexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag
van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
Het aanvangsindexcijfer is het gezondheidsindexcijfer van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens
welke de huurovereenkomst of de huurprijsherziening is in werking getreden.

De aanvangsindex is van dwingend recht dit wil zeggen dat deze regel in het huurcontract nietig is.

Concreet: basishuurprijs x nieuwe index juni 22 / aanvangsindex juni 21

Terug naar “Huren”