Waterlek

Giannidm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waterlek

#1 , 27 apr 2022 15:52

Beste

Sinds begin april huren mijn vriendin en ik een woning.
Na de verhuis ontdekten we eerst dat de WC op het eerste verdiep kapot is deze dient vervangen te worden.
Hierin was de verhuurder redelijk correct en dit probleem werd binnen de 2 weken opgelost

Enkele dagen later op een vrijdag werkte onze verwarming niet meer. Wij hebben dit onmiddellijk gemeld aan de verhuurder.
De maandag nadien kwam hij samen met een loodgieter kijken. Conclusie: De brander heeft een heel weekend water afgenomen en verwarmd voor het warm water omdat er een lek onder de vloer zit. Hierdoor verbruikten wij immens veel water en gas.

Zodra het probleem vastgesteld werd konden wij doormiddel van een kraantje te verdraaien ervoor zorgen dat het waterverbruik niet meer steeg met als gevolg dat we telkens een kraantje dienden te verzetten wanneer we warm water wouden nuttigen.

2 weken later na een lekdetectie zijn ze de vloer komen openbreken bij de brander in de garage en stelt men vast dat het lek onder de volledige living zich bevind. Door de buis open te leggen beschikken wij niet meer over warm water en chauffage. We zullen ook de nodige hinder ondervinden als de volledige living vloer dient uitgebroken te worden. Onze benedenverdieping zal onbewoonbaar zijn...

Wat zijn onze rechten in deze situatie? Kunnen wij een bepaalde schadevergoeding of huurvermindering krijgen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2022 18:52

Is een verzekeringszaak. Zaak aankaarten bij uw verhuurder en zijn verzekering.
Ook uw eigen verzekeringsmij. ( makelaar ) aanspreken en of uw rechtsbijstand.
Indien de lekdetectie en de ganse lekherstelling gedekt is door de verzekeringspolis, zal deze maatschappij uw schade en uw buitengebruikstelling living vergoeden.

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 27 apr 2022 19:59

Is een verzekeringszaak. Zaak aankaarten bij uw verhuurder en zijn verzekering.
Ook uw eigen verzekeringsmij. ( makelaar ) aanspreken en of uw rechtsbijstand.
Indien de lekdetectie en de ganse lekherstelling gedekt is door de verzekeringspolis, zal deze maatschappij uw schade en uw buitengebruikstelling living vergoeden.
Verzekeringsmaatschappijen beroepen zich wel op de huurwet, huurder moet dringende herstelling gedurende 40 dagen gedogen.
Verbruik kan je ook niet verhalen, ze vinden dat het de plicht is van een goede huisvader om een lek op tijd te ondervangen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 27 apr 2022 20:04

Verbruik kan je ook niet verhalen, ze vinden dat het de plicht is van een goede huisvader om een lek op tijd te ondervangen.
Maar als het de spuigaten uitloopt, figuurlijk dan, komen de watermaatschappijen onder bepaalde voorwaarden wel tussen. Vraag het dus best eens na, een neen heb je, een ja kan je krijgen :).

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2022 20:31

Bevestiging van mijn reactie # 2

Heeft hier niets te maken met goede huisvader.
Deze lekken zijn ten laste van de verhuurder. Dus zijn verzekering komt hier tussen : zowel voor lekdetectie als opbreekkosten en dervingskosten.
Het water en gas verbruik indien aanzienlijke stijging van verbruik en te bewijzen aan de hand van meterstanden of afrekeningen kunnen gerecupereerd worden van de verzekering.
Heb al verschillende zaken in verleden zo perfect afgehandeld voor derden.

TS moet wel zijn/haar verzekering bij inschakelen als tegenspeler.

Bij gewone herstellingen en renovatiewerken moet huurder wel gedogen : dit is schade.

KJ86
Berichten: 2662

#6 , 27 apr 2022 21:21

Ik heb een verzekeringsmaatschappij nog nooit verbruik weten uitkeren en ik heb het al meegemaakt bij echte armoede. Verzekeringsmaatschappijen zijn onverbiddelijk.
De watermaatschappij komt wel tussen, bij een verborgen lek zoals deze kan je een vermindering op de factuur krijgen. De verzekering weet dat ook, als uw verhaal zou kloppen zou je in principe twee keer kunnen incasseren. De verzekering heeft namelijk geen zicht op hetgeen de watermaatschappij uitkeert.
Bij gewone herstellingen en renovatiewerken moet huurder wel gedogen : dit is schade.
Ik wist niet dat de wetgever onderscheid maakt in herstellingen, verklaar u nader.

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 27 apr 2022 22:15

De brander heeft een heel weekend water afgenomen en verwarmd voor het warm water omdat er een lek onder de vloer zit. Hierdoor verbruikten wij immens veel water en gas.
Dat het waterverbruik immens zal zijn, geloof ik. Het moest een serieuze lek geweest zijn als de driewegklep aanstuurt om te verwarmen. Het verbruik van gas ga je niet merken. Twee dagen en een nacht in vollast is eigenlijk maar 4 of 5 winterdagen stoken. Je gaat dat verschil niet zien op de afrekening.
Had je dan niet door dat de ketel stond te draaien zonder warmtevraag?

mbbs1024
Berichten: 474

#8 , 28 apr 2022 10:51

Ik heb een verzekeringsmaatschappij nog nooit verbruik weten uitkeren
Het is niet omdat jij dat nooit gezien hebt, dat het niet gebeurt, bij mijn dochter hebben ze wel verbruik vergoed, omdat het veel verbruik was en ze dat niet op tijd hadden kunnen zien en stoppen, ze waren 2 weken op verlof.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2022 13:24

Ik heb een verzekeringsmaatschappij nog nooit verbruik weten uitkeren en ik heb het al meegemaakt bij echte armoede. Verzekeringsmaatschappijen zijn onverbiddelijk.
De watermaatschappij komt wel tussen, bij een verborgen lek zoals deze kan je een vermindering op de factuur krijgen. De verzekering weet dat ook, als uw verhaal zou kloppen zou je in principe twee keer kunnen incasseren. De verzekering heeft namelijk geen zicht op hetgeen de watermaatschappij uitkeert.
Bij gewone herstellingen en renovatiewerken moet huurder wel gedogen : dit is schade.
Ik wist niet dat de wetgever onderscheid maakt in herstellingen, verklaar u nader.
Grote herstellingswerken; en in dit geval zware schade ( zoals deze ) zijn voor rekening van verhuurder en kleine herstellingen zijn voor rekening van de huurder.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 apr 2022 13:36

Ik heb een verzekeringsmaatschappij nog nooit verbruik weten uitkeren
Het is niet omdat jij dat nooit gezien hebt, dat het niet gebeurt, bij mijn dochter hebben ze wel verbruik vergoed, omdat het veel verbruik was en ze dat niet op tijd hadden kunnen zien en stoppen, ze waren 2 weken op verlof.
Inderdaad ik verwijs ook naar # 5 heb zo al enkele gevallen opgelost en met een grote hoeveelheid waterverlies.
Het is ook de wijze aanpak dat resultaten geeft.

https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... lekverlies
De watermij. kan u ook vergoeden maar is er wel heel secuur op. En het principe goede huisvader ??

En dit geval van TS is het helemaal een verzekeringszaak.

Terug naar “Huren”