Huisdier op kot

Astrid12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huisdier op kot

#1 , 26 apr 2022 22:00

Dag leden,

Ik huur sinds kort een studio in een grote kotenorganisatie. Ik zorg al 3 jaar voor mijn konijn en daarom ging hij ook mee op kot. Ik was van de veronderstelling dat huisdieren niet meer verboden mogen worden door verhuurders sinds 2019.

Daarnaast zorgt mijn konijn voor geen enkele last (stinkt niet want ik hou alles heel proper en hij maakt geen geluid) + het dier leeft echt een luxe leven en is heel gezond en gelukkig en heeft genoeg plaats om rond te huppelen (en ik zorg ervoor dat hij niets kan beschadigen). Hij komt nooit in de gemeenschappelijke ruimtes.

Nu staat er in mijn contract onder het artikel 'quiet environment' dat 'pets are not allowed to stay in the residence'. Er staat duidelijk 'to stay' en aangezien hij elk weekend terug mee naar huis gaat 'he doesn't stay there'(zo lees ik het). Het konijn is 'quiet' en verstoord dit dus ook niet.
Hoe dan ook blijf ik een beetje paranoïde dat dit toch niet mag. Ben ik oké? Als ik hierover zou worden aangesproken zou ik graag een goede grond hebben om op te staat.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 apr 2022 22:32

"dat 'pets are not allowed to stay in the residence'. Er staat duidelijk 'to stay' en aangezien hij elk weekend terug mee naar huis gaat 'he doesn't stay there' (zo lees ik het)"

Neen.
to stay betekent hier "verblijven^".
Niet dat het er blijft.permanent verblijft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2022 04:38

Dit is niet helemaal wat de Vlaamse huurwetgeving van 2019 zegt.

Daarnaast worden argumenten pro recht op huisdier gewoonlijk gebaseerd op het recht op een privéleven uit EVRM. Echter gaat het hier om een kot en niet uw officiële woonplaats. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat deze redenering kan worden doorgetrokken.

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 27 apr 2022 12:47

Bovendien is die rechtsregel uit het EVRM niet ontworpen voor kotstudenten een luxeproduct te gunnen. Het is nogal een vrije interpretatie van enkele individuen met rechterlijke macht.

Terug naar “Huren”