Cv ketel

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Re: Cv ketel

#16 , 24 apr 2022 22:19

Een keuring van een gasketel moet om de 2 jaar en niet elk jaar.
Een attest van een erkend technieker is 2 jaar geldig en de wet schrijft voor om de 2 jaar.
Uw huisbaas is kennelijk niet op de hoogte van de regels.
Stel ik zou hier 6 jaar wonen in totaal. Moet ik dan bij uittreding 3 attesten van onderhoud afleveren? Of gewoon het laatste attest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#17 , 24 apr 2022 22:27

Nee, laatste attest is voldoende dan
Huisbaas kan en mag wel tussendoor vragen achter het laatste attest ter controle

Tip : lees ELK contract dat je tekent, zelfs al zijn het 20 blz of 1000 bladzijden
Teken nooit iets, wat je niet begrijpt

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 apr 2022 22:52

Nee, laatste attest is voldoende dan
Huisbaas kan en mag wel tussendoor vragen achter het laatste attest ter controle

Tip : lees ELK contract dat je tekent, zelfs al zijn het 20 blz of 1000 bladzijden
Teken nooit iets, wat je niet begrijpt
Ik heb toen zo gehaasd een appartement nodig gehad dat ik echt niet 2 seconden heb gekeken naar wat ik had ondertekend. En ik was echt nergens van op de hoogte toen der tijd. Al had ik het gelezen wist ik niet eens wat een CV ketel was en hoe het werkte haha. Teveel onder mamas en papas dakje gewoond...

Reclame

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 apr 2022 01:12

Een keuring van een gasketel moet om de 2 jaar en niet elk jaar.
Een attest van een erkend technieker is 2 jaar geldig en de wet schrijft voor om de 2 jaar.
Uw huisbaas is kennelijk niet op de hoogte van de regels.
Bij wie raad u aan om een cv ketel te laten onderhouden? Is luminus een goed idee?

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#20 , 25 apr 2022 01:38

Alleen al voor je veiligheid moeten verwarmingsketels nakeken en gereinigd worden. Hoort er gewoon bij, zowel voor huurders als eigenaars van een eigen woning.

Ik neem aan dat je geen mazoutketel moet laten vullen? Anders zou je dat wel weten. Betaal je naast elektriciteit ook maandelijks voor gas? Dan heb je een gasketel en die moet om de 2 jaar onderhouden worden.

Je huurt sinds 2020. Bij intrede moest dit in orde zijn gebracht door de vorige huurder of verhuurder. Je had kunnen en moeten een bewijs vragen, maar nu is het wat laat. In 2022 is het dus de eerste keer dat jij dit moet laten doen.
Nu lees ik in mijn contract het volgende:

De verhuurder verklaart dat het verhuurde goed beschikt over een ondergrondse/niet ondergrondse en ingegraven/niet ingegraven stookolietank waarvan het opslagvolume 5000 liter bedraagt.

Betekent dit nu dat ik een stookolie cv heb of gas cv? Snap er echt helemaal niks van... heb nog nooit 'mazout' of iets moeten bijvullen en ik betaal gewoon gas naast mijn elektriciteit.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#21 , 25 apr 2022 08:21

Ik ga het ook opgeven. Niet iedereen is even technisch onderlegd, maar de basisinformatie moet de vraagsteller toch zelf zoeken.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 25 apr 2022 08:52


Bij wie raad u aan om een cv ketel te laten onderhouden? Is luminus een goed idee?
Hangt ervan af bij wie je klant bent voor de gasleveringen. Als je uw gas ergens anders koopt, gaat luminus dat niet willen doen. Je kan ook aan eender welke loodgieter vragen voorveen onderhoud. Informeer echter wel of hij hiervoor wel gecertifieerd is.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 25 apr 2022 08:59



Betekent dit nu dat ik een stookolie cv heb of gas cv? Snap er echt helemaal niks van... heb nog nooit 'mazout' of iets moeten bijvullen en ik betaal gewoon gas naast mijn elektriciteit.
Kan zijn dat dit een basistekst is die in dat gebruikte standardcontract staat.
Ga naar uw CV ketel en ga ervoor staan.
Is hij wit van kleur, Dan is er zeer veel kans dat je een gasketel hebt.
Steekt er vooraan en onderaan een vreemd uitsteeksel uit, dan is dat de brander en veel kans op een stookolieketel. Van welk merk en type is de ketel? Je kan toch lezen hoop ik.

freelance
Berichten: 2615

#24 , 25 apr 2022 12:45

Quote : " Nu lees ik in mijn contract het volgende:

De verhuurder verklaart dat het verhuurde goed beschikt over een ondergrondse/niet ondergrondse en ingegraven/niet ingegraven stookolietank waarvan het opslagvolume 5000 liter bedraagt. "

Huurder heeft waarschijnlijk een standaard contract , waar allerlei zaken in staan die niet noodzakelijk van toepassing zijn , en die niet geschrapt zijn in de tekst .
( wat het contract nodeloos ingewikkeld maakt voor niet ervaren huurders die uit hotel mama komen ) .

Als er een stookinstallatie aanwezig zou zijn op stookolie ( mazout ) , zoals het contract suggereert met die passage van de al of niet ondergrondse tank , dan zal er de afgelopen 2 jaar wellicht een vrachtwagen met stookolie langs geweest zijn , en zal het bedrag daarvoor ook wel verrekent geweest zijn .
Maar hoogstwaarschijnlijk is deze vermelding van het contract niet van toepassing , en heeft TS een gasgestookte installatie . ( die om de 2 jaar moet onderhouden worden door een erkend technicus ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#25 , 25 apr 2022 13:54



Betekent dit nu dat ik een stookolie cv heb of gas cv? Snap er echt helemaal niks van... heb nog nooit 'mazout' of iets moeten bijvullen en ik betaal gewoon gas naast mijn elektriciteit.
Kan zijn dat dit een basistekst is die in dat gebruikte standardcontract staat.
Ga naar uw CV ketel en ga ervoor staan.
Is hij wit van kleur, Dan is er zeer veel kans dat je een gasketel hebt.
Steekt er vooraan en onderaan een vreemd uitsteeksel uit, dan is dat de brander en veel kans op een stookolieketel. Van welk merk en type is de ketel? Je kan toch lezen hoop ik.
Beste,

Hij is inderdaag wit van kleur. De ketel heet 'bulex ThemaThek' maar het is een vrij oude. Volgens google ziet de Bulex ThemaThek c24/f24 hetzelfde uit als die ik heb en dat is een vrij oude gasketel volgens google. Helaas zie ik nergens specifiek het model staan op de ketel. Ik neem aan dat de technieker die langs komt dit zelf ook wel kan controleren of het gaag om een gas of mazout ketel gaat?

Echter zie ik 4 leidingen in mn ketel die naar de grond gaan en thats it. Vrij oud ding.

Zo een mazout ketel zou je zelf moeten bijvullen zoals ik wijzer ben geworden door google. Mijn ketel is nog nooit bijgevuld geweest, enkel de 'waterdruk'

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#26 , 25 apr 2022 13:57

Ik ga het ook opgeven. Niet iedereen is even technisch onderlegd, maar de basisinformatie moet de vraagsteller toch zelf zoeken.
Naar mijn doen stel ik normale vragen. Dat mijn contract zich tegenspreekt kan ik niet veel aan veranderen. Enkel hulp/tips die ik vraag. Als u hier het antwoord niet op weet of geen zin hebt in het verwarde gedoe snap ik het volledig.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#27 , 25 apr 2022 13:58


Bij wie raad u aan om een cv ketel te laten onderhouden? Is luminus een goed idee?
Hangt ervan af bij wie je klant bent voor de gasleveringen. Als je uw gas ergens anders koopt, gaat luminus dat niet willen doen. Je kan ook aan eender welke loodgieter vragen voorveen onderhoud. Informeer echter wel of hij hiervoor wel gecertifieerd is.
Ik ben inderdaad klant bij Luminus voor het gas en elektriciteit. Ik zal daar eens een belletje geven en kijken wat hun te zeggen hebben.

Klopt het dat als je een mazout ketel zou hebben je dus ook geen gas apart zou betalen? Heb ik dat goed begrepen

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#28 , 25 apr 2022 14:03

Quote : " Nu lees ik in mijn contract het volgende:

De verhuurder verklaart dat het verhuurde goed beschikt over een ondergrondse/niet ondergrondse en ingegraven/niet ingegraven stookolietank waarvan het opslagvolume 5000 liter bedraagt. "

Huurder heeft waarschijnlijk een standaard contract , waar allerlei zaken in staan die niet noodzakelijk van toepassing zijn , en die niet geschrapt zijn in de tekst .
( wat het contract nodeloos ingewikkeld maakt voor niet ervaren huurders die uit hotel mama komen ) .

Als er een stookinstallatie aanwezig zou zijn op stookolie ( mazout ) , zoals het contract suggereert met die passage van de al of niet ondergrondse tank , dan zal er de afgelopen 2 jaar wellicht een vrachtwagen met stookolie langs geweest zijn , en zal het bedrag daarvoor ook wel verrekent geweest zijn .
Maar hoogstwaarschijnlijk is deze vermelding van het contract niet van toepassing , en heeft TS een gasgestookte installatie . ( die om de 2 jaar moet onderhouden worden door een erkend technicus ) .
Beste, nee hier bij mij thuis is nog nooit een vrachtwagen of wat dan ook langs geweest. (Voor in de kelder heb ik geen idee naar mijn weten niet) Ik betaal ook gewoon gas naast mijn elektriciteit en zover ik begreep van deze topic zou je normaliter een gasketel moeten hebben als je gas maandelijks betaald. Klopt dat?

Of moet je die mazoutketel dan zelf als huurder in je appartement bijvullen? Hoe werkt zoiets precies. Ik heb in iedergeval nooit zelf mazout bijgevuld enkel de druk van het water.

En allereerst wil ik u zeker hartelijk bedanken want ik kom inderdaad van 'hotel mama' en ik heb mij hier echt nooit mee bezig gehouden. 'Hotel mama' vestigd ook nog eens in NL dus hele andere manier van werken daar.

Zal even langs bellen voor een gecertificeerd persoon en die zal zeker wel kunnen onderscheiden of ik een gas of mazout ketel heb neem ik aan?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#29 , 25 apr 2022 14:20

Man, man.
Draai uw gaskraan dicht.
Als u dan in de kou zit hebt u een gasketel.
Indien niet is het geen verwarming op gas.
Men moet toch geen nobelprijswinnaar zijn om te weten wat voor ketel men heeft?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bambipower
Berichten: 1034

#30 , 25 apr 2022 14:30

Die ketel is idd een gasketel...
Je hebt dus geen mazout.

Als je je contract had gelezen, had je die vragen wel op voorhand kunnen stellen aan je verhuurder, nog voor je tekende.

Neemt niet weg, dat huisbaas ook een draai rond zijn oren verdiend, met die mazoutketel te vermelden in je contract.
Beetje amateuristisch, maar ok

Terug naar “Huren”