Cv ketel

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Cv ketel

#1 , 24 apr 2022 03:40

Beste leden,

Hele aparte vraag misschien voor sommige maar voor mij is dit niet 100% duidelijk. Ps. Ik hoef geen reacties met je bent dom etc. Ik vraag gewoon de consequenties hiervan. Ik was laatst mijn contract aan het doornemen en zag hierin staan dat een onderhoud aan de cv ketel verplicht is. Gas ketels om de 2 jaar en stooktoestellen om het jaar. Ook staat in mijn contract geschreven dat het ruimen van putten en secreten verplicht 1 keer per jaar moet gebeuren en ik hier een attest voor moet hebben.

Ten eerste weet ik niet eens of ik een gasketel of stookketel ofzo heb. Geen idee.

Ten tweede weet ik niet wat het 'ruimen van putten en secreten' zijn.

Nu woon ik hier al sinds juli 2020 en ik heb nooit geweten dat dit moest. Vorige bewoonster ken ik toevallig en die geeft aan dit ook nooit gedaan te hebben. Heeft wel een waarschuwing gehad van de huurbaas dat dit had moeten gebeuren.

Wat zijn de consequenties van het niet uitvoeren van een cv onderhoud? Wat kan de verhuurder doen als ik besluit dit nooit te doen. Kunnen hier juridische gevolgen aan hangen? Of kan ik het besten gewoon nu beginnen met een onderhoud plannen. Ik wil gewoon weten of ik mij zorgen moet maken hierover aangezien ik dit nog nooit uitgevoerd heb.

Ik heb dit echt nooit geweten aangezien dit de eerste keer huren voor mij is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2022 04:18

Alleen al voor je veiligheid moeten verwarmingsketels nakeken en gereinigd worden. Hoort er gewoon bij, zowel voor huurders als eigenaars van een eigen woning.

Ik neem aan dat je geen mazoutketel moet laten vullen? Anders zou je dat wel weten. Betaal je naast elektriciteit ook maandelijks voor gas? Dan heb je een gasketel en die moet om de 2 jaar onderhouden worden.

Je huurt sinds 2020. Bij intrede moest dit in orde zijn gebracht door de vorige huurder of verhuurder. Je had kunnen en moeten een bewijs vragen, maar nu is het wat laat. In 2022 is het dus de eerste keer dat jij dit moet laten doen.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 24 apr 2022 09:35

Een rechtstreeks gevolg aan het niet kuisen van je ketel : meerverbruik
En dan heb je : veiligheid

Alleen al daarvoor zou je het moeten doen.

Die verplichting is er niet om te pesten, maar om je te beschermen

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 apr 2022 10:24

En het onderhoud dient te gebeuren door een ERKENDE technieker terzake. Je mag er dus niet zelf aan beginnen prutsen, tenzij je graag het huis met alles wat erbij hoort, in de lucht ziet gaan.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2022 15:32

Alleen al voor je veiligheid moeten verwarmingsketels nakeken en gereinigd worden. Hoort er gewoon bij, zowel voor huurders als eigenaars van een eigen woning.

Ik neem aan dat je geen mazoutketel moet laten vullen? Anders zou je dat wel weten. Betaal je naast elektriciteit ook maandelijks voor gas? Dan heb je een gasketel en die moet om de 2 jaar onderhouden worden.

Je huurt sinds 2020. Bij intrede moest dit in orde zijn gebracht door de vorige huurder of verhuurder. Je had kunnen en moeten een bewijs vragen, maar nu is het wat laat. In 2022 is het dus de eerste keer dat jij dit moet laten doen.
Ik heb nooit een bewijs gehad van het nderhouden van deze ketel. Ik heb nooit echt nooit geweten dat dit moest, nogmaals dit is mijn allereerste keer op mij zelf wonen en ik kwam het toevallig in mn contract tegen.

Vorige bewoonster zei dat mijn huurbaas beweerde dat dit elk jaar had moeten gebeuren. Ik betaal inderdaad voor elektriciteit en gas, ik heb immers een gasmeter in de kelder. Enige wat ik soms moet laten bijvullen is de water druk van mijn ketel. Geen mazout of iets.

Maar mijn vraag was wat de consequenties zouden kunnen zijn als ik hier nu bv telaat mee ben volgens hem, aangezien hij aangaf per jaar.
Dus echt consequenties van verhuurder vs huurder. Stel ik zou dit pas na 5 jaar ontdekt hebben? Wat gebeurd hier dan?


(Vrij onlogisch, zoals u aangeeft heb ik een gasketel maar hij zegt dat het per jaar hd moeten gebeuren tegen de vorige bewoonster)
Laatst gewijzigd door BenisaOba op 24 apr 2022 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2022 15:34

En het onderhoud dient te gebeuren door een ERKENDE technieker terzake. Je mag er dus niet zelf aan beginnen prutsen, tenzij je graag het huis met alles wat erbij hoort, in de lucht ziet gaan.
Neenee dat zeker niet! Ik heb een contract via Luminus en zag dat het hier met korting was omdT ik een klant ben. Ik vroeg mij gewoon enkel de consequenties met betrekking tot de gevolgen (verhuurder en huurder) en niet de consequenties van de veiligheid. Uiteraard ben ik ban plan om dit te regelen bij een technieker

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2022 15:37

Een rechtstreeks gevolg aan het niet kuisen van je ketel : meerverbruik
En dan heb je : veiligheid

Alleen al daarvoor zou je het moeten doen.

Die verplichting is er niet om te pesten, maar om je te beschermen
Uiteraard begrijp ik ook dat dit er niet is om mij te pesten. Ik heb nooit echt nooit geweten dat dit moest, nogmaals dit is mijn allereerste keer op mij zelf wonen en ik kwam het toevallig in mn contract tegen.

Volgens de vorige bewoonster had de huurbaas haar aangesproken op het feit dat dit 'jaarlijks' had moeten gebeuren. Ik heb een gasketel dus hier snap ik de logica niet zo goed in, maar helaas is hij ECHT heel erg koppig.

Nu heb ik vorigjaar geen onderhoud uitgevoerd (2020 in komen wonen)

Wat zijn de gevolgen voor als mijn huurbaas toch eist dat ik vorig jaar ook een onderhoud had moeten doen.

Echt de consequenties tussen (verhuurder en huurder)

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2022 16:06

Gasketel is maar om de 2 jaar.

Aangezien je in 2020 daar komen wonen bent, heb jij nog geen enkele fout begaan. Vorige huurder wel ten opzichte van de verhuurder (heb jij niks mee te maken) en de verhuurder tegenover jou.

Gevolgen als je dit niet zou doen:
- Gevaar voor jezelf bij slechte gasverbranding: vergiftiging
- Hoger verbruik van de installatie
- Als de ketel stuk gaat, mogelijk dat de verhuurder dit op jou zal verhalen (gebrekkig onderhoud i.p.v. slijtage)
- Bij andere geschillen die voor de rechtbank zouden komen, zal de verhuurder dit aanhalen als voorbeeld dat je je niet aan de huurdersverplichtingen houdt
- Als het huis in brand vliegt en zowel de brandverzekering van de verhuurder als van jou trekken hun handen hiervan af, zit je pas echt in de problemen

Laat dus nu gewoon een erkende keurder komen en houdt attest bij. Als je uit de woning gaat, is een verhuurder gewoonlijk alleen geïnteresseerd in het attest van het laatste onderhoud.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2022 16:42

Gasketel is maar om de 2 jaar.

Aangezien je in 2020 daar komen wonen bent, heb jij nog geen enkele fout begaan. Vorige huurder wel ten opzichte van de verhuurder (heb jij niks mee te maken) en de verhuurder tegenover jou.

Gevolgen als je dit niet zou doen:
- Gevaar voor jezelf bij slechte gasverbranding: vergiftiging
- Hoger verbruik van de installatie
- Als de ketel stuk gaat, mogelijk dat de verhuurder dit op jou zal verhalen (gebrekkig onderhoud i.p.v. slijtage)
- Bij andere geschillen die voor de rechtbank zouden komen, zal de verhuurder dit aanhalen als voorbeeld dat je je niet aan de huurdersverplichtingen houdt
- Als het huis in brand vliegt en zowel de brandverzekering van de verhuurder als van jou trekken hun handen hiervan af, zit je pas echt in de problemen

Laat dus nu gewoon een erkende keurder komen en houdt attest bij. Als je uit de woning gaat, is een verhuurder gewoonlijk alleen geïnteresseerd in het attest van het laatste onderhoud.
Wat bedoel je met 'andere geschillen' precies?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 apr 2022 17:05

Wat bedoel je met 'andere geschillen' precies?
Eender wat: huurachterstand, huurschade, vraag voor verbreking contract wegens slecht onderhoud…

Op zo’n moment wordt gewoonlijk alles in de strijd gegooid om duidelijk te maken om wat voor een slechte (ver)huurder het gaat.

Ik snap alleen niet goed dat je blijft vragen stellen, terwijl iedereen je zegt om gewoon nu een keuring te laten doen.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 apr 2022 17:16

Wat bedoel je met 'andere geschillen' precies?
Eender wat: huurachterstand, huurschade, vraag voor verbreking contract wegens slecht onderhoud…

Op zo’n moment wordt gewoonlijk alles in de strijd gegooid om duidelijk te maken om wat voor een slechte (ver)huurder het gaat.

Ik snap alleen niet goed dat je blijft vragen stellen, terwijl iedereen je zegt om gewoon nu een keuring te laten doen.
Ik stel vragen omdat mijn huurbaas echt een flikker is. Die doet er alles aan om mij in mijn onrecht te zetten. Zoals ik eerder vermelden deed hij ook al moeilijk bij de vorige bewoonster. Dit had 'jaarlijks' moeten gebeuren volgens hem. Ik heb dit dus vorig jaar niet gedaan en ik heb geen zin dat ik bij uittreding te horen krijg dat ik dit elk jaar had moeten doen. Vandaar dat ik de consequenties vraag.

Uiteraard ben ik van plan om een onderhoud in te plannen z.s.m.

Voor de rest ben ik een goeie 'huisvader' of hoe noemen ze dat. Altijd netjes huur betaald, als ik uit huis ga doe ik dat ook gewoon met de normale procedure.

justice speaker
Berichten: 217
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 apr 2022 17:54

Een keuring van een gasketel moet om de 2 jaar en niet elk jaar.
Een attest van een erkend technieker is 2 jaar geldig en de wet schrijft voor om de 2 jaar.
Uw huisbaas is kennelijk niet op de hoogte van de regels.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bambipower
Berichten: 1034

#13 , 24 apr 2022 18:16

Ik begrijp niks van dit topic.

Je hebt toch je huurcontract gelezen? Je schrijft zelf :
Ik was laatst mijn contract aan het doornemen en zag hierin staan dat een onderhoud aan de cv ketel verplicht is. Gas ketels om de 2 jaar en stooktoestellen om het jaar. Ook staat in mijn contract geschreven dat het ruimen van putten en secreten verplicht 1 keer per jaar moet gebeuren en ik hier een attest voor moet hebben.
En daarna schrijf je :
Ik heb dit echt nooit geweten aangezien dit de eerste keer huren voor mij is
Je hebt dus een contract getekend zonder te lezen?

2 jaar is wettelijk
Je huisbaas flikt je niet. En wat hij gezegd heeft, tegen de vorige huurster heb je eigenlijk geen zaken mee.
Misschien is vorige huurder mis, had die haar contract ook niet gelezen, of was toch de huisbaas mis. Doet er niet toe, vorige huurster is weg

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 24 apr 2022 19:45

Huisbaas leeft mogelijks nog met het idee dat hij een stookolieketel heeft. Daar moet een onderhoud inderdaad om het jaar gebeuren.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 apr 2022 22:18

Ik begrijp niks van dit topic.

Je hebt toch je huurcontract gelezen? Je schrijft zelf :
Ik was laatst mijn contract aan het doornemen en zag hierin staan dat een onderhoud aan de cv ketel verplicht is. Gas ketels om de 2 jaar en stooktoestellen om het jaar. Ook staat in mijn contract geschreven dat het ruimen van putten en secreten verplicht 1 keer per jaar moet gebeuren en ik hier een attest voor moet hebben.
En daarna schrijf je :
Ik heb dit echt nooit geweten aangezien dit de eerste keer huren voor mij is
Je hebt dus een contract getekend zonder te lezen?

2 jaar is wettelijk
Je huisbaas flikt je niet. En wat hij gezegd heeft, tegen de vorige huurster heb je eigenlijk geen zaken mee.
Misschien is vorige huurder mis, had die haar contract ook niet gelezen, of was toch de huisbaas mis. Doet er niet toe, vorige huurster is weg
Ik snap niet zo goed wat je niet begrijpt aan deze topic.

Lees jij alles na van 10 paginas? En zowel, ik zou niet eens weten wat ik aan het lezen zou zijn 2 jaar terug. Ik heb nog nooit gehuurd dus ik weet niet eens wat ik zou moeten lezen of wat ik daar uit zou hebben gehaald ookal zou ik het contract hebben gelezen voor het tekenen.

Enige wat ik vraag was wat ik precies moest doen. Aangezien de vorige huurder gewaarschuwd was voor jaarlijks onderhoud. En volgens mijn logica zou dit dus 2 jaarlijks moeten gebeuren. Ik heb geen zin in een huurbaas die bij vertrek flipt omdat ik niet jaarlijks onderhoud heb uitgevoerd.

Moet je alle attesten afleveren bij uittreding? Verplicht van alle 2 jaren?

Terug naar “Huren”