huurder valt van trap,is verhuurder verantwoordelijk?

oeps
Topic Starter

huurder valt van trap,is verhuurder verantwoordelijk?

#1 , 09 mar 2009 00:05

Hallo,

ik heb een duplex studiootje gekocht dat ik wil verhuren.
Beneden is living,keuken en badkamer en op het hogere niveau ligt
de slaapkamer.
Nu heeft de vorige eigenaar daar een stalen trap laten inmaken maar
die is zo stijl en hoog dat ik het zelfs gevaarlijk vind. Hij is wel voorzien
van 2 zijleuningen maar de trap is in mijn ogen veel te stijl en de treden heel smal. Als je eraf
valt val je 3.40 m naar beneden en ik betwijfel of je er dan levend vanaf komt. Volgens de eigenaar was dit de enige mogelijkheid om hem zo te plaatsen.

Nu is mijn vraag: stel dat er een huurder afdondert, wordt ik dan
verantwoordelijk gesteld voor dit ongeval?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 mar 2009 10:35

“Art.1384. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Bewaarder is diegene die voor eigen rekening ervan gebruik maakt of het genot ervan heeft met recht van leiding en toezicht, d.i. beslissingsrecht om de zaak al dan niet in gebruik te houden‘(Cass. 4 april 1986,R.W. 1986-87,1819-1820).

‘De aansprakelijkheid van een gebrekkige zaak die schade berokkent, is in het artikel 1384, al. 1 van het Burgerlijk Wetboek gelegd niet ten laste van de eigenaar van de verhuurde zaak als dusdanig, maar van degene die er de bewaring van heeft, d.w.z. van degene die voor eigen rekening, van de zaak het gebruik of het genot heeft of ze behoudt met een toezicht- en een kontrolemacht‘(Cass. 11 september 1981,R.G.A.R. 1983,10575).

Bij elk schadegeval dient dus onderzocht in welke mate de eigenaar-verhuurder de trap onder zijn bewaring had en die trap, en niet de gebruiker zelf, oorzaak van de schade was.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sailingman

#3 , 24 jun 2011 15:49

Bijkomende vraag :

stel dat de verhuurder verantoordelijk wordt gesteld , wordt dit dan opgvangen door zijn familiale verzekering of dient de verhuurder een andere verzekering af te sluiten en zo ja welke ? BA - uitbating ?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2011 16:35

Een trap dient aan bepaalde criteria te voldoen om veilig te zijn. Is hij dat niet zou je als verhuurder verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor eventuele schade. Informeer bij uw gemeente welke woorwaarden zij stellen voor een trap. Tegenwoordig zijn er zogenaamde scheepstrappen, die wel aan die criteria voldoen. Hangt er natuurlijk vanaf welke plaats je hebt om die trap te plaatsen.

Vandebos

#5 , 24 jun 2011 16:52

Bij gevaarlijke trappen in duplex studio's (die vaak voorkomen) is het vaak interessant om een ronde trap te plaatsen; de kosten zijn wat hoger doch je wint ruimte en de hellingsgraad kan geregeld worden.

Tope

#6 , 24 jun 2011 17:07

De houten trap naar mijn zolder was ook steil en met kleine treden.
Een tijdje na het bewoonbaar maken van die ruimte, heb ik een stalen draaitrap laten steken met afneembare reling (gemakkelijk om grote spullen te verhuizen van of naar de zolder).
Stukken veiliger!

tianneke

#7 , 24 jun 2011 17:13

Een goed idee, maar stel dat de trap uitkomt in de nachthal en er geen vaste trap geplaatst kan worden (wegens plaatsgebrek) maar enkel een opklapbare zoldertrap?
Wat is dan een goed oplossing?

Terug naar “Huren”