Enorme stijging kotprijs bij vernieuwen contract, mag dit zomaar?

ORK
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Enorme stijging kotprijs bij vernieuwen contract, mag dit zomaar?

#1 , 14 apr 2022 17:32

Afgelopen weekend belde de kotbaas met de vraag of ik volgend jaar op mijn huidig kot blijf.
Daarbij vermeldde hij dat de prijs zal aangepast worden van €395 naar €515 (+ €100 omdat hij beweert dat de prijs reeds geruime tijd niet meer aangepast werd; +€20 voor EGW). De huidige prijs is all-in en staat niet uitgesplitst op het contract.
Volgens ik terugvind, mag de prijs bij opeenvolgend contract aan eenzelfde huurder slechts geïndexeerd worden. Dit is echter een prijsaanpassing van >30%.
Maar vermoedelijk zal hij geen nieuw contract willen opstellen als we de nieuwe prijs niet aanvaarden.

Het probleem is echter ook dat ik nu pas verwittigd ben hiervan en tegen 1 mei moeten meedelen of ik al of niet blijf volgend academiejaar.
Een ander kot vinden aan een redelijke prijs tegen dan is onhaalbaar, de koten in Gent worden uitgevochten en de meeste zijn reeds verhuurd. Had hij dit een maand eerder meegedeeld, dan was de situatie wat anders geweest.

Kan ik wat ondernemen of sta ik machteloos?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

ORK
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2022 17:45

Voor alle duidelijkheid: het is een 1-jarig contract voor huur van een studentenkamer
Het huidig contract loopt van 1/8/2021 t.e.m. 31/7/2022.
Tegen 1/5/2022 moet ik (volgens het contract) schriftelijk laten weten aan de kotbaas of ik al of niet blijf en dus een nieuw contract voor het volgend academiejaar wens af te sluiten.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 14 apr 2022 21:47

Daar het een eenjarig contract betreft kan het volgende contract een nieuwbepaalde prijs hebben. De huurwetgeving voor huizen en appartementen is niet van toepassing. t Is dus toegeven of verhuizen.

t Is inderdaad een stevige verhoging ;-(. Als je niets vindt op die korte termijn een jaar bijhuren en tegen volgen jaar een nieuw kot zoeken.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2022 22:46

Daar het een eenjarig contract betreft kan het volgende contract een nieuwbepaalde prijs hebben. De huurwetgeving voor huizen en appartementen is niet van toepassing. t Is dus toegeven of verhuizen.
Klopt niet meer sinds 2019 hoor, zie o.a. link Franciscus en andere bronnen. Het Vlaams Woninghuurdecreet voorziet specifieke regels voor studentenhuurovereenkomsten, Waaronder voor huurprijsverhoging bij meerdere opeenvolgende contracten.

Conclusie is wel juist dat de verhuurder dan wel aan iemand anders zal verhuren en zo wel kan verhogen, net als bij gewone woninghuur.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 15 apr 2022 22:13

OK. k Had de 2019 wijziging uit het oog verloren. Tx voor de rechtzetting.

Als de student dit terechte argument onder de neus van de verhuurder steekt dan zegt die ws lakoniek dat het contract voor volhend jaar niet getekend wordt ( want genoeg kandidaat huurders). Er staat toch niet in de 2019 dat een verhuurder verplicht een nieuw contract moet tekenen als de huurder hierom vraagt ? Juist ?

Als student tekent met de prijsverhoging en vervolgens naar de vrederechter stapt zal hij ws gelijk krijgen en recupereert de student het teveel aangerekende recupereren maar dan mag hij voor t jaar erop op zoek naar een nieuw kot (als hij dan nog studeert). Juist ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 apr 2022 11:28


Als student tekent met de prijsverhoging en vervolgens naar de vrederechter stapt zal hij ws gelijk krijgen
Dan zal de VR waarschijnlijk vragen : "waarom heb je getekend als je er niet mee akkoord was" en de zaak als afgesloten beschouwen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2022 16:30


Als student tekent met de prijsverhoging en vervolgens naar de vrederechter stapt zal hij ws gelijk krijgen
Dan zal de VR waarschijnlijk vragen : "waarom heb je getekend als je er niet mee akkoord was" en de zaak als afgesloten beschouwen.
Komaan, je weet ook dat dit niet het geval is.

Als een artikel uit een huurwet van dwingend recht is, gaat een vrederechter echt niet oordelen dat de huurder dit maar had moeten weigeren bij het ondertekenen.

Gaat gewoon niet gebeuren.

ORK
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 apr 2022 11:22

Bedankt voor jullie reacties.

Een vrederechter inschakelen na ondertekenen, kan inderdaad misschien een optie zijn. Maar dan leef ik wel een jaar in onmin met de kotbaas, wat mij niet echt een aanrader lijkt. En dan moet ik het jaar erna zoals hier gezegd, zeker zijn dat ik een ander kot vind, want een nieuw contract zal ik dan sowieso niet meer krijgen.

Terug naar “Huren”