Kosten huurder

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Kosten huurder

#1 , 14 apr 2022 15:01

Dag iedereen,

ik ben reeds sinds februari 2021 verhuisd, en heb recent mijn afrekening ontvangen voor het huurappartement waar ik voor februari 2021 woonde. Ik heb dit via mail ontvangen, waarin de opsomming van een aantal posten en een eindbedrag te betalen werd meegegeven. Een aantal van die posten waren mij echter onduidelijk, en ik heb daarbij om verduidelijking gevraagd aan de syndicus. Ik heb hierop een volledige afrekening van deze periode ontvangen. Ik merk dat mij een aantal posten zijn aangerekend, waarvan ik betwijfel of deze voor de huurder zijn. Ik zou eerder vermoeden voor de verhuurder, maar gezien ik niet zeker ben, wou ik hier even advies vragen. Het gaat om volgende zaken:

- vervangen van noodverlichtingsarmatuur. Het lijkt mij vrij duidelijk dat de lampen ten laste zijn van de huurder, maar de noodverlichtingsarmatuur lijkt mij ten laste van de verhuurder?
- administratiekosten syndicus recurrent. Mogelijks niet helemaal gebruikelijk, maar in het huurcontract was opgenomen dat de syndicuskosten ten laste van de huurder zijn. Naast de erelonen echter is ook een post 'administratiekosten syndicus recurrent' opgenomen, wat mij niet helemaal duidelijk is. Ik zie deze post ook niet in een vorige afrekening van een aantal jaren terug.
- overig onderhoud. Hierin lijken mij verschillende zaken te zijn opgenomen, waaronder ook bv uitfrezen afvoerleidingen, plaatsen kuisstoppen nav uitfrezen, ... . Ik vermoed dat deze wel ten laste zijn van de huurder?
- onderhoud tuinen. Het onderhoud van de tuinen is uiteraard ten laste van de huurder, maar ik merk dat ook het leveren van 2 bomen is opgenomen in deze post. Klopt het dat dit ook ten laste van de huurder is? Dit lijkt mij eerder ten laste van de eigenaar te zijn?

Alvast dank allen!
Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 apr 2022 16:12

- ]vervangen van noodverlichtingsarmatuur].
- plaatsen kuisstoppen nav uitfrezen, ... .
- het leveren van 2 bomen
Deze 3 werken zijn tlv de verhuurder


Reclame

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2022 17:07

Dank allen.
Geldt bovenstaande pdf ook voor contracten die voor 1 januari 2019 zijn afgesloten?
Wat kan ik best doen wanneer ik niet akkoord ben met een aantal posten op de eindafrekening? Melden aan de syndicus en vragen om een nieuwe afrekening te maken? Zelf een afrekening maken en als voorstel doorgeven?


Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 apr 2022 22:42

Voor de oude contracten moet men de kosten betalen zoals die in het huurcontract vermeld worden.
Vrijheid van contract behalve voor onroerende voorheffing welke niet doorgerekend,mag worden.
Ingeval niets vermeld dan geldt dat enkel datgene wat gebruikelijk aan de huurder mag worden aangerekend ook aanrekenbaar is.
Daarvoor moet men naar gebruiken en rechtspraak gaan kijken.. BW heeft daarover in het verleden (dus voor de oude contracten) nooit duidelijkheid gebracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 apr 2022 12:08

Hieronder een uitknipsel uit het contract (uit 2015). Ik vermoed dat de posten die ik in mijn openingsbericht heb vermeld dan ten laste van de verhuurder zijn?



9. GEMENE LASTEN

Buiten de hiervoor bepaalde huur, zal de huurder zijn deel kwijten van de gemene lasten van het gebouw zoals deze zullen berekend worden door de syndicus of de verhuurder. De gemene huurlasten omvatten alle kosten van verbruik en onderhoud betreffende het gebouw en met name (zonder dat deze opsomming beperkend is): de huur van de gemeenschappelijke meters, het verbruik van water, elektriciteit, gas en brandstof, het onderhoudsmateriaal, de kosten van onderhoud en verzekering van de liften en gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie, van verlichting en andere apparatuur, het onderhoud van de tuin, de septische put, de riolen en de ontvetters, de beheerskosten inclusief de vergoeding van de syndicus, de lonen, de verzekering en sociale lasten van de conciërge en het personeel dat gelast is met het onderhoud van de gemene delen.

Behoudens tegenstrijdig beding blijven de werken aan de ruwbouw, de grote herstellingen, en in het algemeen, alle noodzakelijke herstellingen die niet aan de huurder opgelegd zijn in overeenstemming met artikel 1720 van het Burgerlijk Wetboek ten laste van de verhuurder.

Indien de schoonmaak van de gemene delen niet uitgevoerd wordt door een conciërge of daarmee gelast personeel, zal de huurder, in overleg met zijn overburen, de overloop van zijn verdieping onderhouden evenals de trap tussen deze en de lager gelegen verdieping (op het gelijkvloers : de inkom en de stoep) dit alles in overleg met de andere bewoners
van het gebouw. Bij gebreke aan overeenstemming of, indien één van de bewoners terecht bezwaar maakt, verbindt de huurder er zich nu reeds toe zijn deel te betalen in de kosten voor schoonmaak die de verhuurder zou laten uitvoeren.


Teneinde bij te dragen aan zijn deel in de gemene lasten zal de huurder het reëel aandeel te zijnen laste nemen voor de gemene lasten van het gebouw zoals deze door de syndicus of door de verhuurder berekend werden




10. BETALING VOOR PRIVAAT VERBRUIK VAN HET APPARTEMENT EN VOOR DE GEMENE
LASTEN VAN HET GEBOUW

Elke maand zal de huurder samen met zijn huur een bedrag van 70€ (zeventig euro) betalen. Dit bedrag dient als provisie voor de lasten betreffende de gemene en/of privatieve delen, welke hem aangerekend worden overeenkomstig de bepalingen van de artikel 9 alsmede in voorkomend geval voor de belastingen en taksen. Indien de bedragen welke de huurder verschuldigd is niet uitsluitend op forfaitaire basis vastgesteld werden, zal het bedrag van deze provisie aangepast kunnen worden indien het onvoldoende blijkt te zijn. Het aangepaste bedrag zal vastgesteld worden rekening houdend met het voorgaande verbruik, de evolutie van de prijzen en de eventuele brandstofvoorraad.

Tenminste éénmaal per jaar wordt een gedetailleerde afrekening van de lasten en het verbruik aan de huurder toegestuurd. Het verschuldigd bedrag dient betaald te worden binnen vijftien dagen te rekenen vanaf deze verzending

Bij appartementsgebouwen waarvan het beheer wordt waargenomen door eenzelfde persoon, kan inzage genomen worden van de bewijsstukken ten huize van de persoon of op de zetel van de maatschappij die het beheer waarneemt. Eventuele kosten verbonden aan deze inzage zijn ten laste van de huurder.

Er zal compensatie plaatsvinden tussen de betaalde en de verschuldigde bedragen en dit op welke grond ook.



ALGEMENE BEPALINGEN

11. ONDERHOUD

De huurder dient in te staan voor het toezicht en het onderhoud van het gehuurde goed en alles wat de privatieve delen garneert en stoffeert.

De huurder zal op zijn kosten :
1. de waterverwarmers laten ontkalken en onderhouden ;
2. de ontkalkingsapparaten en waterverzachters regelmatig vullen en jaarlijks laten onderhouden;
3. de periodieke controle van de verwarmingsinstallatie laten uitvoeren en de ermee in verbinding staande schouwen laten vegen, overeenkomstig de regionale regelgeving. Het onderhoud zal plaatshebben naar aanleiding van de periodieke controle tenzij de installateur andere instructies geeft en onder voorbehoud van een hogere frequentie van onderhoud opgelegd door de vereniging van mede-eigenaars. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijft het verplicht tweejaarlijks onderhoud van de verwarmingsinstallatie en van de installaties voor de aanmaak van warm water op gas behouden, onder voorbehoud van een hogere frequentie van onderhoud opgelegd door de fabrikant of door de vereniging van mede-eigenaars.
4. elke verwarmingsinstallatie op vaste brandstof jaarlijks laten onderhouden
5. jaarlijks alle andere schoorstenen laten vegen.
Deze opsomming is niet limitatief.

De huurder zal aan de specialisten van elk onderhoud een attest vragen en dit onverwijld toesturen aan de verhuurder. In geval van beëindiging van de huurovereenkomst door de huurder is deze verplicht al het voormelde onderhoud opnieuw te laten uitvoeren, telkens het meer dan één maand voor het einde van de huur heeft plaatsgehad, opnieuw onder de verplichting zich een attest te doen afleveren dat overhandigd dient te worden aan de eigenaar.

Indien het goed gelegen is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, verbindt de huurder er zich toe de verhuurder per aangetekende brief te verwittigen wanneer de batterij van de in het gehuurde aanwezige rookdetector(en) versleten is of in geval van gebrekkige werking. Het is de huurder verboden de batterij van de rookdetector voor andere doeleinden te gebruiken. Indien het goed gelegen is in het Waals of in het Vlaams Gewest, zal de huurder in dat geval zelf de batterij vervangen. De huurder mag de rookdetector niet beschadigen noch verplaatsen zonder het schriftelijk en voorafgaand akkoord van de verhuurder.

Hij zal de gebarsten of gebroken ruiten doen vervangen, tenzij die gebarsten of gebroken zijn door hagel of andere buitengewone of door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is.

De huurder die zijn sleutels verliest of wiens sleutels gestolen worden zal op zijn kosten instaan voor de vervanging van alle sloten van het gebouw met zoveel sleutels als vereist.

Hij zal de luiken in goede staat onderhouden, evenals alle apparaten en leidingen van de water-, gas- en elektriciteitsdistributie en van de centrale verwarming, de sanitaire installaties en de afvoerbuizen, de elektrische zwakstroominstallaties enz. Hij zal de leidingen en installaties beschermen tegen bevriezing en erover waken dat de sanitaire apparatuur, leidingen en riolering niet verstopt geraken. Hij zal de tuin in goede staat onderhouden.

Indien het gehuurde goed voorzien is van huishoudelijke apparaten, zal de huurder deze op zijn kosten laten onderhouden en er de nodige herstellingen aan doen.

De huurder zal erover waken dat het appartement in goede staat van zindelijkheid onderhouden wordt en dat het schilderwerk indien nodig afgewassen wordt.

Indien de huurder nalaat de hierboven beschreven onderhoudsverplichtingen uit te voeren, zal de verhuurder het recht hebben de nodige werken te laten uitvoeren op kosten van de huurder, die de volledige verantwoordelijkheid zal dragen voor ongevallen ingevolge slecht gebruik of onderhoud van bedoelde zaken.


12. VERHAAL

De huurder zal tegen de verhuurder enkel verhaal mogen uitoefenen indien het is bewezen dat deze laatste, na erover te zijn ingelicht, niet zohaast mogelijk alle maatregelen heeft getroffen om eraan te verhelpen. Hetzelfde geldt voor de verantwoordelijkheid voortvloeiend uit art. 1386 en 1721 van het B.W. De huurder zal de verhuurder onmiddellijk op de hoogte brengen van de schade ontstaan aan het dak en van de noodzaak van alle andere, door de wet of de huurovereenkomst aan de verhuurder opgelegde herstellingen. Hij zal deze herstellingen moeten dulden, zelfs indien zij meer dan 40 dagen in beslag nemen en verklaart te verzaken aan eender welke vergoeding voor genotderving. In geen geval zal de huurder op eigen initiatief werken of herstellingen mogen (laten) uitvoeren die aan de verhuurder zijn opgelegd en die niet van absoluut dringende aard zijn.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 15 apr 2022 12:47

"Ik vermoed dat de posten die ik in mijn openingsbericht heb vermeld dan ten laste van de verhuurder zijn?"
Ja. Lijkt me zo te zijn.
zie #2
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2022 15:59

Bedankt. Vraag ik best gewoon aan de syndicus een nieuwe afrekening zonder deze posten?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 15 apr 2022 21:47

Bedankt. Vraag ik best gewoon aan de syndicus een nieuwe afrekening zonder deze posten?
Als de syndicus aangesteld is door de eigenaar om de afrekeningen voor zijn huurder op te stellen. Anders aan de eigenaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 apr 2022 21:10

Bedankt allen!

desmetgg
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 apr 2022 09:38

Dag allen, ik kreeg onderstaande reactie terug van de persoon van wie ik dacht dat het de syndicus was. Ik had graag de feedback van de specialisten gehoord, waarvoor dank!




Inzake verdeling van de kosten is de algemene regel dat de verhuurder voor de grote herstellingen betaald en de huurder voor de kleine herstellingen en het onderhoud.

De posten die u opsomt zijn allemaal kleine herstellingen.

Nivelleren oprit

De volledige heraanleg van de oprit zou uiteraard ten laste van de verhuurders vallen. Het nivelleren ervan – gezien het bedrag (713,90€) gaat dit wellicht eerder over het vullen met grind van een paar putten – is een kleine herstelling.

Uw aandeel bedraagt slechts 6,78€, zijnde 713,90€ x 95/10.000, ik denk dat een kost van die omvang moeilijk beschouwd kan worden als een grote herstelling,

Leveren boom

Tuinonderhoud is een huurderskost.

Het leveren en planten van een boon kostte 492.90€, zijnde 197,16€ geboekt in rubriek ‘Alle aandelen (10.000)’ en 295,74€ geboekt in ‘Alle aandelen Groep III (4.780)’.

Uw aandeel bedraagt respectievelijk 1,87€ (197,16€ x 95/10.000) en 5,87€ (295,74€ x 95/4.780), zijnde 7,74€ in totaal.

Ik denk dat een kost van die omvang moeilijk beschouwd kan worden als een grote herstelling,

Noodverlichtingsarmatuur

Het bedrag dat werd aangerekend verschilt voor elk gebouw (blok B, C, D en E) terwijl de brandpreventie dezelfde is in elke cluster, d.w.z. dat het niet gaat om een systematische vervanging van de armaturen. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar mijn ervaring in anderen gebouwen doet mij denken dat het eerder gaat om het vervangen van de batterijen die in de noodverlichtingsarmaturen zitten. Ook al zou het gaan om het vervangen van een aantal armaturen, dan nog past dit in het kader van het onderhoud van de brandpreventie en valt die kost ten laste van de huurder.

Plaatsen kuisstoppen

Ik weet niet precies waarover dit gaat.

U kan, indien gewenst, contact opnemen met de syndicus om de facturen in te kijken. Ik moet u verwittigen dat de meeste syndici daar een kost voor aanrekenen.

In ieder geval gaat het om een geringe kost van 1.625,50€ - uw aandeel bedraagt 17,74€ - dat geboekt werd in de rekening ‘overig onderhoud afvoeren en riolering’. Dit vat per definitie ten laste van de huurder.


mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 19 apr 2022 12:02

Kosten aan het deel van de eigenaar blijven voor de eigenaar, ook als ze een klein bedrag zijn.

KJ86
Berichten: 2663

#14 , 19 apr 2022 16:31

Oprit is voor de huurder
Boom is in het geval van slecht onderhoud of verzaken aan meldingsplicht voor de huurder, anders voor de verhuurder.
Onderhoud van de verlichtingsarmaturen is voor de huurder, schade zou ook voor de huurder zijn.
Onderhoud aan de riolering is inderdaad ook voor de huurder.

Terug naar “Huren”