Appartement huren zonder domicilie

Yoke317
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Appartement huren zonder domicilie

#1 , 13 apr 2022 10:29

Hallo allemaal,

Binnenkort willen mijn vriend en ik een appartement huren in de provincie antwerpen.
Zelf kom ik uit Nederland en zou graag mijn domicilie nog een tijdje daar houden aangezien dit niet snel geregeld is, en ik ook nog vaak naar huis ga.
Mijn vriend zou zijn domicilie wel op ons appartement zetten (dus een contract 2de verblijf zou niet overeenkomen met zijn domicilie)
We gaan samen de huur betalen, enkel zou ik mij dus niet daar willen laten inschrijven.
Weten jullie of dit mogelijk is, kunnen we dan beide het contract ondertekenen? Of moet enkel mijn vriend dit doen? Is dit strafbaar?
Momenteel ben ik ook de helt van de tijd bij zijn ouders thuis dus komt dit wat overeen met wat we willen gaan doen.
Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 13 apr 2022 10:54

U mag dat. Het appartement is dan uw tweede verblijf, met dien verstande dat u in uw domiciliewoning genoeg tijd doorbrengt.

Yoke317
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2022 12:40

Bedankt voor uw reactie! Dus beide mogen het contract ondertekenen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 13 apr 2022 14:56

Geen probleem.
Als er een persoon ingeschreven staat is het ok.
Als er iemand ingeschreven staat - let wel huurcontract kan dat opleggen - kan de gemeente een tweede verblijventaks opleggen. Niet alle gemeenten hebben die Stad Antwerpen en vele andere wel.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2022 21:31

Yoke, u dient de Nederlandse wetgeving te volgen. Uw domicilie is inmmers in Nederland.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 14 apr 2022 12:00

Marcus, de vraag was of poster een huurcontract in België mag ondertekenen zonder daar ook haar domicilie te plaatsen. Of poster dat mag doen in België, valt uiteraard onder de Belgische wetgeving.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 14 apr 2022 12:31

De NL wetgeving verbiedt de NL ingezetenen geenszins om een woning te huren in het buitenland.

Indien in België wordt gehuurd dan valt het huurcontract onder de B wetgeving, niet onder de NL wetgeving. Op huurcontracten is het principe van de territorialiteit van toepassing,
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 14 apr 2022 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 apr 2022 12:31

https://immo.vlan.be/nl/advies/de-wet/3 ... t-huurpand

mijn opmerkingen : indien u de helft van de tijd bij zijn ouders verblijft en dan ook nog vaak in Nederland : betwijfel ik of uw domicilie op het gehuurde appartement wettelijk zal zijn.

Zie link : zou enkel uw vriend het huurcontract laten ondertekenen; dan kunt u nog per overschrijving de helft van de huur aan hem overschrijven ( met omschrijving : bijdrage huur ).

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 14 apr 2022 12:44

Maar TS gaat haar domicilie niet vestigen in het gehuurde appartement.
Ze doet dus niets verkeerd.

En de verhuurder lijdt geen enkele schade aangezien de andere huurder er wél zijn domicilie zal plaatsen. Integendeel, omdat een tweede huurder mee tekent heeft hij meer zekerheid dat de huur zal betaald worden.

Ik zie niet uit welke hoek een probleem zou komen, zolang er minstens 1 persoon gedomicilieerd is (wat hier het geval zou zijn).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2022 13:06

Thomas,

TS stelt wel die vragen en wij trachten die zo goed mogelijk te beantwoorden.

Daarom bijgevoegde link in # 8.

Haar topic is tweeledig : - domicilie vestigen op huuradres of niet - mee huurcontract ondertekenen als huurder of niet

Uit de geven info moet TS zelf haar conclusies trekken.
Een kordate beslissing wat zij met haar domicilie wil doen, zou wel aan de orde zijn. Men kan niet grotendeels op 3 verschillende plaatsen ( laat staan 2 landen ) zijn.

Is ook afhankelijk of de relatie een constante zal worden of zal zijn ?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 14 apr 2022 13:15

Maar dat zijn persoonlijke aangelegenheden, geen juridische.

Ik zie geen enkele wetsovertreding of contractuele inbreuk, zolang er minstens 1 domicilie in het huurappartement gevestigd is.
Aangezien TS aangeeft minstens de helft van de tijd in NL te verblijven zie ik ook geen verplichting om zich in B te domiciliëren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 apr 2022 13:47

Maar dat zijn persoonlijke aangelegenheden, geen juridische.

Ik zie geen enkele wetsovertreding of contractuele inbreuk, zolang er minstens 1 domicilie in het huurappartement gevestigd is.
Aangezien TS aangeeft minstens de helft van de tijd in NL te verblijven zie ik ook geen verplichting om zich in B te domiciliëren.
Thomas,

Inderdaad correct, TS moet zelf uitmaken wat ze wil.

eylis
Berichten: 8842

#13 , 14 apr 2022 14:45

Lynx xx, je hebt de eerste post niet goed gelezen, poster wil 1 hoofdverblijf (domicilie in NL) en een tweede verblijf (huren met vriend in B) de andere verblijfplaats is de actuele tweede verblijfplaats waar ze nu met haar vriend in B verblijft...Er is géén 3e verblijfplaats...

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 apr 2022 15:32

@ eylis
Ik lees wel duidelijk in haar topic : dat ze ook nog graag vaak naar Nederland gaat.
Dus tel ik er in dat geval 3 als ze van plan zijn samen te huren.
Zij wil ook haar domicilie nog liefst in Nederland houden. Want het is niet snel te wijzigen, zegt ze zelf.
Daarom vermeld ik ook dat TS zelf moet uitmaken wat ze echt wil.
Zij vraagt ook : huurcontract mee ondertekenen of niet : daarom mijn link in # 8

En in uw #13 tel ik er ook 3 : is hier een case van verschillende domicilies, verblijfplaatsen, kiezen tussen ondertekening huurcontract met 2 of 1; tweede verblijf.

Weten wat men wil, is de eerste vereiste. Domicilie tegenover ondertekening huurcontract.

eylis
Berichten: 8842

#15 , 14 apr 2022 16:06

samenvatting:
woning 1: poster woont in A (NL, domicilie : dat noemt ze: haar huis)
woning 1(bis) verblijft nu vaak met haar vriend bij zijn ouders. Maar als ze samen gaan huren (in woning 2) is dat ouderlijk huis van de vriend niet meer hun woning 1(bis)
woning 2: het toekomstige huis waar ze samen willen huren, maar niet haar domicilie zetten.
Waar haal jij woning 3?

Terug naar “Huren”