Achterstallige indexering huur

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Re: Achterstallige indexering huur

#16 , 15 apr 2022 11:58

Dan is er geen probleem.
Ik had uit uw initieel bericht opgemaakt dat de gewone brief verloren is gegaan in de post en de aangetekende zending vergeten was.
De verhuurder kan dan enkel drie maanden terug gaan vanaf april.
Dat is mijn idee ook, maar ik kan dus niet bewijzen dat ik de (kopie van) de brief nu pas ontvangen heb in geval van discussie. Die heeft de makelaar mij persoonlijk gegeven. Het enige dat aangeeft dat het niet de originele brief is (die nooit verstuurd werd) is dat er in pen de berekening is bij geschreven voor de maanden van '22, dus niet enkel okt, nov en dec. En de envelop is niet geadresseerd of dicht geplakt, enkel mijn naam staat erop.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2666

#17 , 15 apr 2022 12:11

Je moet dat niet bewijzen dat is aan de verhuurder. Als het naar het vredegerecht gaat, moet je voet bij stuk houden en verklaren dat je niks ontvangen hebt. Geen twijfel zaaien dat het zou kunnen dat het verloren is gegaan in de post.

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 apr 2022 12:26

Je moet dat niet bewijzen dat is aan de verhuurder. Als het naar het vredegerecht gaat, moet je voet bij stuk houden en verklaren dat je niks ontvangen hebt. Geen twijfel zaaien dat het zou kunnen dat het verloren is gegaan in de post.
En wat als hij mijn waarborg niet wilt vrijgeven op het einde van mijn opzeg? Ik ga hier sowieso alles schilderen zodat hij daar al niks voor kan inhouden, voor de rest is er geen schade. Als de plaatsbeschrijving uitwijst dat alles in het appartement in orde is, kan hij dan alsnog mijn waarborg weigeren vrij te geven of is dit verplicht?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#19 , 15 apr 2022 12:38

Dan stap jij naar de vrederechter

Franciscus
Berichten: 38643

#20 , 15 apr 2022 12:43

Hoelang woonde u er?

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#21 , 15 apr 2022 12:49

Hoelang woonde u er?
Van 1 oktober 2011

NatD
Berichten: 430
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 apr 2022 14:00

Dan hoef je zelfs al niet te schilderen ook, want verf is zogezegd versleten na 9 jaar!

freelance
Berichten: 2615

#23 , 15 apr 2022 14:28

Datum die op de brief staat is van groot belang. Van dan wordt u geacht het te weten of u moet hebben getekend met de datum van wanneer u hem effectief hebt gekregen. Of andere mogelijke bewijsmiddelen.
Tot zover kan de verhuurder blijkbaar op geen enkele manier aantonen dat huurder hiervan op de hoogte gesteld is .
Zelfs het manueel overhandigen van de brief door immo verantwoordelijke , zonder een bewijs van ontvangst getekend door huurder , kan betwist worden door huurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#24 , 15 apr 2022 16:30

Dan hoef je zelfs al niet te schilderen ook, want verf is zogezegd versleten na 9 jaar!
Daar ben ik niet zo zeker van omdat wij binnen altijd gerookt hebben, het plafond en de muren zijn verkleurd. In het contract staat dat de woning moet afgeleverd worden in dezelfde toestand als het begin, witte plafonds en lichtgekleurde muren. Mijn vriend en ikzelf hebben de huisbaas er al vlakaf op aangesproken of hij het zelf gaat laten doen (zoals hij telkens doet bij een nieuwe huurder) of dat ik het opnieuw moet schilderen en hij ontwijkt het om erop te antwoorden. Toen ik hier kwam wonen wou hij het eerst nog laten schilderen en heb ik gezegd dat ik dat wel zou doen omdat ik schilder ben. Er staat uiteraard niks van op papier, een fout die ik bij de volgende woning niet meer ga maken.

bambipower
Berichten: 1034

#25 , 15 apr 2022 17:01

Als het ooit voor de vrederechter komt, probeer u dan iets beter voor te bereiden...

’ik heb hier altijd als alleenstaande gewoond’
’wij hebben hier altijd gerookt’
’mijn vriend en ik’

Het beeld dat ik van dit topic krijg, verbeterd er niet op

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#26 , 15 apr 2022 17:27

Als het ooit voor de vrederechter komt, probeer u dan iets beter voor te bereiden...

’ik heb hier altijd als alleenstaande gewoond’
’wij hebben hier altijd gerookt’
’mijn vriend en ik’

Het beeld dat ik van dit topic krijg, verbeterd er niet op
Ik woon hier alleen en mijn vriend is hier 2 dagen per week sinds 4 jaar. Wat uw beeld is is niet van belang voor mij.

Franciscus
Berichten: 38643

#27 , 16 apr 2022 00:02

Dan is er sowieso schade door 'het gerook' van twee personen en dat heeft dan niets te maken met slijtage van de verf.

Het beeld dat we hebben van u doet er niets toe maar wat u neerschrijft wel.

freelance
Berichten: 2615

#28 , 16 apr 2022 14:00

Quote : " Dat is mijn idee ook, maar ik kan dus niet bewijzen dat ik de (kopie van) de brief nu pas ontvangen heb in geval van discussie. Die heeft de makelaar mij persoonlijk gegeven. Het enige dat aangeeft dat het niet de originele brief is (die nooit verstuurd werd) is dat er in pen de berekening is bij geschreven voor de maanden van '22, dus niet enkel okt, nov en dec. En de envelop is niet geadresseerd of dicht geplakt, enkel mijn naam staat erop. "

In deze hoeft u zelf niets te bewijzen . Het is aan de verhuurder om te bewijzen dat u als huurder op de hoogte was van een indexering ( alleen bewijsbaar met aangetekend schrijven , of met getekend ontvangstbewijs op een copie van deze brief ) .
Het aanvaarden van de indexering , vanaf April 2022 , ligt dan ook volledig aan uw eigen appreciatie ; maar als u de indexering vanaf April aanvaard , best ook de 3 vorige maanden bijbetalen ( niet de maanden in 2021 , waar u niet van op de hoogte was ) .
Niets belet u te betalen in schijven ( in de resterende maanden een toeslag voor de afgelopen 3 maand ) . Het is voor de verhuurder te nemen of te laten . ( want u hebt nog altijd de optie om de manuele bekendmaking door immo te ontkennen , zoals ik voorheen schreef)

Om eventueel voorbereid te zijn op een procedure voor vrederechter ( kans dat huurwaarborg ingehouden wordt voor die indexering ) ; kunt u best verhuurder aangetekend laten weten dat u de huurindexering manueel ontvangen hebt van immo op datum van xx , en deze huurindexering wettelijk niet verder kan teruggaan dan 3 maand , voorafgaand aan de datum dat u in kennis gesteld werd .
Dat u dan ook van plan bent deze bedragen aan te zuiveren tijdens de resterende huurperiode .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

KJ86
Berichten: 2666

#29 , 16 apr 2022 18:55

Het aanvaarden van de indexering , vanaf April 2022 , ligt dan ook volledig aan uw eigen appreciatie
Onzin uiteraard, als de verhuurder naar het vredegerecht gaat dan moet TS staalhard kunnen liegen dat ze de vraag voor indexering niet ontvangen heeft.
Daar staan lullen dat het aan de verhuurder is om te bewijzen met een aangetekend schrijven zal niet lukken.
De vrederechter zal een concreet antwoord willen.

Terug naar “Huren”