Plaatsbeschrijving / huurschade

Gertjan1988
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving / huurschade

#1 , 05 apr 2022 17:59

Dag iedereen,

Wij hadden deze morgen onze uitgaande plaatsbeschrijving en ik moet zeggen dat ik er niet goed van ben.
Wij beschouwen onszelf als propere, zorgzame huurders maar het gevoel dat de expert van Checknet ons gaf was precies alsof we al jaren het pand hadden laten verloederen.
De nieuwe huurders zijn iets later ook toegekomen en waren heel te spreken over hoe proper het er allemaal bij lag, de expert gaf de indruk schrik te hebben om difterie op te lopen.

Verder rekent hij echt voor ALLES extra kosten aan als 'huurschade'.

Een aantal voorbeelden:

Het feit dat de binnenkant van onze raamkozijnen niet gepoetst zijn wanneer de ramen open staan: 7 EUR schade per roomkozijn.
De kozijnen en ramen zelf zijn dus wel gepoetst maar het betreft hier de binnenkant van de kozijnen die niet te zien zijn wanneer de ramen dicht zijn.

Het gras (kleine tuin) is niet afgereden: 50 EUR schade want daar moet een hovenier voor komen.

Ook voor een occasioneel kobbenet dat ergens in een hoekje hing, wordt opnieuw 7 EUR aangerekend.

Het was een nieuwbouw met vinylvloer boven die nog heel zacht was toen wij erin trokken.
Na bijna 3 jaar zie je natuurlijk afdrukken van onze meubels.
Al onze meubels zijn van IKEA en dus niet echt zware, massieve meubels.
Zelfs het babybed en kleine Kallax-kastjes (met 4 vakken) van de IKEA lieten een afdruk achter.
Volgens de expert is dit allemaal huurschade want geen normaal gebruik...
Mij lijkt een bed en kleerkast echter wel normaal gebruik van een slaapkamer! :s

Voor een klein stukje afgebladderde verf (goedkope witte primer) wordt een kost aangerekend om die hele muur te herschilderen.

In totaal komt onze "huurschade" op 895 EUR exclusief BTW terwijl er niets echt kapot is.

Is dit normaal?!

Hebben jullie ervaring met dergelijke zaken? De grens tussen huurschade en gewoon gebruik/slijtage is zo flou...

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2022 20:21

Is dat dezelfde firma die de ingaande PB heeft opgemaakt?
Hun site is niet te openen, want ik ontvang steeds een verwittiging van mijn antivirus om op te passen met deze site.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 06 apr 2022 14:20

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 06 apr 2022 14:27

Hebt u de uitgaande pb ondertekent ?
Hoe zorgzaam u ook moge zijn , huurschade is nu eenmaal huurschade , maar er kan best over gediscuteerd worden ( vooraleer te ondertekenen ) .
** Gras wordt niet gemaaid tijdens de winter . ( en als u een grasmaaier hebt kunt u het vooralsnog zelf maaien )
** Meubelafdrukken in vinyl zijn een onvermijdelijk verschijnsel , eigen aan het materiaal , en dus normale " slijtage " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”