#3 , 28 mar 2022 14:21
Eventjes opletten hier .
Een contract van korte duur ( maximum duurtijd 3 jaar ) wordt AUTOMATISCH overgezet in een contract van lange duur ( zonder bijkomend geschrift ) , INDIEN geen van beide partijen een schriftelijke opzeg geeft tegen het einde van het kortlopend contract .
Steeds maar nieuwe contracten opstellen is helemaal iets anders .
Nieuw contract voor 2 jaar na aflopen van het eerste jaar is normaal .
Nieuw contract opstellen op het einde van het derde jaar ( dus een langlopend contract ) is helemaal niet nodig .
Alleen al het feit dat wanneer verhuurder GEEN opzeg geeft tegen het einde van het derde jaar , maakt dat het bestaande ( kortlopend ) contract AUTOMATISCH een contract wordt van 9 jaar ( 9 jaar , te beginnen bij de allereerste begindatum - dus 2 jaar en acht maand geleden ) .
Wanneer verhuurder een opzeg zou geven binnenkort , dan kan hij in principe u een nieuw contract laten tekenen voor 9 jaar , met ingang van 1 augustus , en gedateerd op 1 augustus .
In dit geval , als u na verloop van tijd ( tijdens de eerste 3 jaar van dit nieuwe contract ) zelf een opzeg zou geven , dient u WEL een vergoeding te betalen .
Als verhuurder het nieuwe contract anti-dateerd naar 3 jaar geleden , dan zit u wel safe . ( in zoverre dit wettelijk kan - onder voorbehoud , dus - wachtend op bevestiging van anderen ) .
Dus ;
Quote : " Waar moet ik opletten bij het tekenen van 9j contract? Welk ingangs datum moet er opstaan? Datum van moment dat ik 9j tekent of datum van het begin van mijn eerste contract van 1j? "
1/ U bent helemaal niet verplicht dit contract te tekenen . Als verhuurder u geen opzeg geeft 3 maand voor het verstrijken van de aanvangsdatum (van uw 2 jarig contract ) dan loopt uw contract AUTOMATISCH door , en wordt een langlopende contract . ( met ingangsdatum van uw allereerste 1 jarig contract )
2/ Als u toch een contract onder de neus geschoven wordt met ingangsdatum ( ergens ) 2022 ; dan NIET aanvaarden . ( en wanneer de opzeg datum van 3 maand , te rekenen vanaf volgende maand ) voorbij is , kan verhuurder u verder ook niet meer weigeren . M.a.w hij is dan te laat om u alsnog op te zeggen , en moet zich houden aan de voorwaarden van een langlopend contract ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .