Herstelling toilet

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

Herstelling toilet

#1 , 24 mar 2022 00:05

Hallo ,

Ik zit met een probleem met een toilet die niet goed meer doorspoelt (vernauwing van kalk in de s hals van het toilet) .

Immo kantoor zegt dat dit voor huurder is om dit probleem op te lossen .

Ik zeg dat dit voor verhuurder is want dit is slijtage ( woon er 15 jaar en gebouw is van '86)

Ik heb al heel veel tijd gestoken om te proberen ontkalken maar helpt erg weinig.

Wat kan ik doen?

Groetjes jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2022 04:12

Ik zit met exact hetzelfde probleem. De kosten om een loodgieter daarvoor te laten komen zijn hoog vermoed ik, wat mij doet veronderstellen dat dit idd. voor de verhuurder is.

bambipower
Berichten: 1034

#3 , 24 mar 2022 07:58

Zeker dat het kalk is, en geen urinesteen?
Soit, alletwee worden ze veroorzaakt door gebrekkig onderhoud.

haal u een paar liter schoonmaakazijn (geen azijn voor het eten, schoonmaakazijn is sterker maar niet eetbaar) Savonds voor je gaat slapen, giet je er een half literke in. Laten trekken tot smorgens, goed borstelen en doorspoelen.
En dat doe je enkele weken na elkaar.
Soda en azijn werkt ook super

Wil je het versnellen, gebruik bvb een trekveer om door de hals te steken en zo kalk wegtrekken/vijlen


Er zijn ook professionele urinesteen verwijderaars te koop. Heb ik zelf geen ervaring mee.

Meestal krijg ik het bij mijn huurappartementen in orde met schoonmaakazijn

Reclame

lukasi
Berichten: 1181

#4 , 24 mar 2022 08:34

Grote probleem met deze methode is dat je biologische werking van je septische put wel volledig om zeep is. Alle bacteriën dood die zorgen voor de afbraak van de fecaliën.
Zelfs als de leiding rechtstreeks op de riolering zit, geeft dit problemen.

bambipower
Berichten: 1034

#5 , 24 mar 2022 08:37

Klopt lukasi,


Na zo een operatie ga ik daarna bacterien toevoegen aan de septische put. Dat zijn van die zakjes ...kan je kopen op bvb bol com

Doe dat wel pas na enkele weken, na laatste keer schoonmaakazijn

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 24 mar 2022 08:53

Ik heb contact genomen met verschillende ontstoppingsbedrijven\loodgieters en ze zeggen dat ze die aanslag in het toilet zelf niet kunnen verwijderen en een nieuw toilet noodzakelijk is. Ik kan zelf nog proberen met een trekveer en wat azijn maar ik vrees ervoor.

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 24 mar 2022 08:57

Loodgieters gaan inderdaad daar hun tijd niet insteken, en zelf al zouden ze, zou het goedkoper zijn een nieuw toilet te plaatsen (werkuren zijn duur).
Zelf nieuw toilet plaatsen kan ook.

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 24 mar 2022 09:02

Is het dan niet voor de rekening van de verhuurder want dit is toch groot onderhoud. Ik zal eens naar de huurders bond langsgaan en zien wat zei vinden.

Bedankt alvast

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 24 mar 2022 09:07

Urinesteen ontstaat door te weinig onderhoud/te weinig doortrekken

In dat geval ga je ook urinesteen zien ontstaan onderaan de wc pot.

Dat kan je moeilijk doorschuiven naar verhuurder

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 24 mar 2022 09:16

Helpt het niet dat de ouderdom van het toilet al bijna 40 jaar is en dus versleten? Op internet lees ik dat de meeste toiletten niet zolang meegaan . Bedankt alvast

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 24 mar 2022 09:26

Hangt een beetje af van de goodwil van je verhuurder. Ik denk dat hij wettelijk kan weigeren, ikzelf zou er geen probleem van maken als de wc al 40j is.

Langs de andere kant, ik werk als gezin en bejaardehulp... en zie soms wc’s die nog veel ouder zijn, en nog in prima toestand.


Uw probleem is wsl de immo, en die werken zelden met goodwil

KJ86
Berichten: 2688

#12 , 24 mar 2022 09:37

Het is en blijft natuurlijk gebrekkig onderhoud. Elk de helft kan je voorstellen. Ik zou het aanvaarden, zeker met de de zware indexering van dit jaar in het achterhoofd.

summaheat
Topic Starter
Berichten: 17

#13 , 24 mar 2022 22:47

Ik lees op internet dat een toiletpot 30 tot 50 jaar meegaat . Dan is 36 jaar niet slecht.

Anyway het immo kantoor is opgebeld geweest door loodgieter en ze gaan mijn toilet vervangen door een nieuwe op kosten door hun. Lijkt me normaal want overal op internet lees je dat wc pot een beperkte levensduur heeft .

Dankjewel voor alle hulp hier

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 25 mar 2022 11:02

Niet al wat je op internet leest stoelt op waarheid, of is wet..

KJ86
Berichten: 2688

#15 , 25 mar 2022 11:03

Het is niet normaal!
De verhuurder had het 100 % kunnen verhalen.
Het is een gunst en het moet ook zo geapprecieerd worden.
Je mag uw verhuurder dan ook bedanken.

Terug naar “Huren”