opzeg huurcontract door verhuurder

ReNé...
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzeg huurcontract door verhuurder

#1 , 20 mar 2022 13:03

Hallo

Even korte schets van de situatie:
Wij huren sinds oktober 2016 een huis. Vanaf het begin, na de plaatsbeschrijving en alle ander administratie, hebben we de gebreken die in eerste instantie niet zichtbaar waren aan de huisbaas gemeld. Eerst mondeling, dan schriftelijk, deze om de goede vrede te bewaren.
Echter deed hij niets onmiddellijk iets en uiteindelijk stuurde ik aangetekende brieven waarop hij dan heel aanvallend antwoordde. De gebreken waren er door onze nalatigheid?!
In 2021, vorig jaar dus, na een dikke 4 jaar talloze pogingen te hebben ondernomen om de verouderde toestand van het huis met de daarbijhorende gebreken aan de huisbaas duidelijk te maken de woningcontroleur laten komen.
ca. 14 punten die moesten worden aangepakt. Waarvan 3 cat III, enkele van cat. II , etc ... allemaal gebreken die we aanhaalden en die ter zijner laste waren.
Hij kreeg door de nieuwe procedure die in voege ging, van de gemeente, 40 dagen de tijd om deze in orde te brengen.
We lieten die 40 dagen toe wat ons heel wat extra stress heeft bezorgd, en extra kosten, om wederom de goede vrede te bewaren.
Hij slaagde erin om de gebrekspunten weg te werken, uiteraard van de rappe gauw met de vermelding :" ik doe het nu tijdelijk snel en zal na de procedure het verder tegoei komen afwerken", en kreeg zijn comformiteitsattest van de gemeente !!
De woning die van in het begin niet voldeed aan de vereiste wettelijke normen inzake veiligheid, gezondheid en kwaliteit was nu ineens in orde.
Uiteraard hebben we de huisbaas in de maanden erna niet meer gezien tot ik hem weer aanschreef ivm nieuwe gebreken die zich voordeden en oude gebreken die terug kwamen door de gebrekkige herstelling ervan.
Om de kers op de taart te zetten, kregen we nu recent een aangetekend schrijven van de advocaat van de huisbaas met de opzeg van het huurcontract wegens
dringende renovatiewerken!! Al de gebreken die we 5 jaar aan een stuk aankaarten en telkens werd geminimaliseerd en/of weggelachen, zal hij nu oplossen
op een deftige manier maar ons wel even op straat zetten hiervoor. 6 maand om te vertrekken terwijl we al 5 jaar het probleem aankaarten!
Waar zit hier de logica en waar is gerechtigheid in het verhaal?
Iemand een idee hoe deze aan te pakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Masty
Berichten: 88

#2 , 20 mar 2022 16:03

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst

De eerste zin vind ik nogal interessant in het onderwerp "opzegging voor verbouwingswerken".

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 20 mar 2022 16:16

Kijk na of aan de voorwaarden voor opzeg voor renovatie voldaan is. Zie url in vorige post voor info.

Reclame

E10ne
Berichten: 71

#4 , 20 mar 2022 18:04

Vraag me gewoon af, waarom de verhuring van een verouderde woning aangegaan zoals TS aangeeft???
Misschien was de huur aangepast en vind ik het laag bij de grond om een woningcontroleur in te schakelen, maar ik ken de finesses niet.

E10ne
Berichten: 71

#5 , 20 mar 2022 18:13

Ik ervaar ook hoe huurders meer en meer herstellingen afschuiven op de verhuurder.
De huurder zal het woonhuis als een goede huisvader bewonen en alle vereiste huurbare herstellingen laten uitvoeren op zijn kosten.
Dit laatste is steeds moeilijker te bekomen bij de huurder. Om die reden denk ook ik er aan om deze eigendommen te verkopen.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2022 19:30

De verhuurder kan opzeggen voor grote verbouwingen op het einde van elke 3-jaarlijkse periode. Je huurt sinds 2016, dus dit is effectief in 2002.

Er is een opzegtermijn van 6 maanden, maar verder geen schadevergoeding. Zie link hierboven voor enkele bijkomende voorwaarden.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 21 mar 2022 02:38

Vraag me gewoon af, waarom de verhuring van een verouderde woning aangegaan zoals TS aangeeft???
Misschien om de/een verhuurder nog eens de kans te geven om wat geld te verdienen aan zijn oud krot ?
Misschien was de huur aangepast en vind ik het laag bij de grond om een woningcontroleur in te schakelen, maar ik ken de finesses niet.
Ge bedoelt dat de huur laag was ? Vergeet het verhuurders zijn doorgaans zakenmensen die het maximum eruit willen halen, het bewijs is een woning die blijkbaar totaal niet in orde en comform de wetgeving is. Mogelijk vorige huurders die de woning niet goed onderhouden hebben, en waar deze verhuurder klaarblijkelijk van plan was dit aan de volgende huurder over te laten.

Een goede raad aan de TS: kijk dit na want de kans is groot dat deze verhuurder nooit de verbouwingswerken doet. En dan wacht de TS een leuke bonus uiteraard.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 21 mar 2022 08:11

Moet dat nu echt ?

Al die zacht gezegd gekleurde info helpt TS zeker niet vooruit.

Dan moet je niet verbaasd zijn dat de moderatoren de boel gaan afsluiten.

En als je het echt niet kan uithouden, dan is er nog altijd het Praatcafé.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 21 mar 2022 11:17

"Vergeet het verhuurders zijn doorgaans zakenmensen die het maximum eruit willen halen, het bewijs is een woning die blijkbaar totaal niet in orde en comform de wetgeving is."

Is dat echt zo? Zakenmensen hebben meestal een langere-termijn visie.
Ik denk eerder dat het de occasionele verhuurder is wiens eigendom niet echt in orde is, gewoon omdat hij niet over de nodige middelen beschikt om de nodige verbeteringswerken te laten uitvoeren. Typisch voorbeeld is de eigenaar die is opgenomen in een rusthuis en zijn enige (oudere) woning verhuurt.
Hun enig alternatief is de boel te verkopen, maar dikwijls doen ze dat niet omdat in het merendeel van de gevallen hun huurder dan op straat komt te staan.
Het fenomeen leidt onvermijdelijk tot een verdere verschraling van de verhuurmarkt met betaalbare huren. Trend ook aangedreven door de opwaartse drift van de huren tgv (min of meer) verplichte "energierenovaties".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 21 mar 2022 15:44

Feit blijft ,TM, dat volgens wat we hier lezen van de TS, de woning tot verre van in orde is. En ja, naargelang je huurder of verhuurder bent ziet een buitenstaander de zaken met andere ogen, En neem van mij gerust aan, dat als ik naar die horror verhalen kijk op de TV van die Britse huurders of verhuurders dat ik moet vaststellen, dat verhuurders in GB zeer geduldig zijn met hun huurders. Maar dat kan ook aan de andere wetgeving liggen, hier in B kunnen die huurders hun verhuurders nooit zo lang aan het lijntje houden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 21 mar 2022 18:28

Als je het binnen de 40 dagen in orde krijgt met de huurder er nog in, zullen de gebreken wel niet de moeite geweest zijn.

Het probleem ligt bij de mentaliteit van sommige huurders. Ze kijken te veel tv en denken dat ze zo rijkelijk kunnen wonen als de middenklasse. Je moet rekening mee houden dat het koppel die een woning koopt en dat perfect afwerkt (nieuwbouw of renovatie) rond de 2500 euro per maand moet betalen (lening, eigen spaargeld, inbreng ouders, onderhoud, verzekering en belastingen).
Bovendien leveren ze dan zelf ook nog arbeid voor de onderhoudskost te drukken.

Het is onmogelijk om hetzelfde niveau te halen met de huidige huurinkomens. De gesubsidieerde huisvestingsmaatschappijen kunnen dat zelf niet.

De huurders gaan een belangrijke keuze moeten maken, inbinden op de kwaliteit (kan ook woonoppervlakte betekenen) of meer huur betalen.

Terug naar “Huren”