Taalgebruik Brussel huur

AEK84
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Taalgebruik Brussel huur

#1 , 15 mar 2022 13:44

Hallo,

Ik ben woonachtig in Brussel en huur een appartement. Ik spreek Engels als tweede taal, Nederlands als derde taal en Frans als vijfde taal. Ik communiceer met de Belgische overheid op alle niveau in het Nederlands (gemeente, regionaal, federaal).

Ik heb met mijn huisbaas voor 18 maanden in het Engels gecommuniceerd en hij heeft meestal in het Frans (soms in het Engels) geantwoord in mijn richting.

Wij hebben vandaag een grote meningsverschil over renovatie werken, en hij wil mij verplichten om hem in het Frans te adresseren. Hij zegt dat hij hierop recht zou hebben omdat Engels geen officielle taal is. Mijn geschreven Frans is niet heel sterk (ik werk 60% van de tijd in het Nederlands en 35% in het Engels, en moet het Frans alleen zelden gebruiken), dus ik heb aangegeven dat hij tussen Nederlands (officielle taal in Brussel) en Engels (die voor 18 maanden geen probleem was) mocht kiezen. Hij heeft mij geantwoord, dat als ik met hem wou communiceren moest het in het Frans, anders zou hij het zo bekijken alsof ik aan hem geen communicatie zou verstuurd hebben.

Mag dit? Wat is de precieze wetgeving rond taalgebruik? Mag hij het aan mij opdwingen om in Brussel in het Frans te moeten schijven? Mag ik gewoon een aangetekende brief in zijn richting in het Nederlands sturen?

Alleen voor duidelijkheid, het gaat over een man die Frans als tweede taal spreekt (dus niet van Belgische oorsprong), maar kan ook vrij goed Engels schrijven en spreken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 mar 2022 17:36

In Brussel is de verhuurder baas omtrent de taal: hij mag kiezen in welke taal hij het contract opstelt, en u aanschrijft.
Hij heeft echter niet te beslissen in welke taal u hem aanschrijft.

In welke taal is het contract opgesteld?

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 15 mar 2022 17:50

U vertaald uw communicatie via bvb: https://www.deepl.com/translator
en stuurd hem dezelfde info/vraag/mededeling op in zowel FR als EN (eventueel ook NL)

Opgelet als het belangrijk is kan het best gebeuren via een aangetekend schrijven.
(ook dan kan u de info in meerdere talen opsturen)

Reclame

AEK84
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mar 2022 23:03

Het contract is het Frans opgesteld. Ik vind het niet erg dat de verhuurder met mij in het Frans communiceert, ik kan Frans redelijk goed lezen. Ik kan zelfs alleen in het Frans niet goed schrijven en het neemt enorm veel tijd.

Ik vind het vreemd dat hij mij na 18 maanden wil verplichten om alleen in het Frans te communiceren. Ik heb hem nooit in het Frans aangeschreven, altijd in het Engels. Nu wil hij dit niet meer, omdat het Engels geen officielle taal in Brussel is. Mijn vraag is, mag ik gewoon in het Nederlands terugschrijven ?

Ik wil geen vertaal engine gebruiken, want die werken niet altijd even goed.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 16 mar 2022 09:34

U beantwoordt mails/brieven in het Engels (jouw originele tekst), mét ook een vertaling (google is ok) in het Frans, Nederlands en Duits.

Terug naar “Huren”